wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2000

Hradec Králové 2000

Kárpáti Endre

2000 szeptemberének első hétvégéjén a páros években lassan már szokásossá váló rossz időben került megrendezésre a volt szovjet repülőtéren az idei nemzetközi repülőnap.

Tu-22M-3, Backfire C, Tu-26 - akárhogyan is nevezik, az Ukrán Légierő 185. ezredének szuperszonikus bombázója uralta a statikus kiállítást, nem csak méretben emelkedve ki az olyan gépek közül, mint a helyi szíveknek nagyon kedves L-159 első szériapéldánya, vagy az igen csúnyára sikerült dán Sea King helikopter.

A repülőprogramot mindkét napon három L-159 áthúzása és mérsékelt műrepülése nyitotta meg, melyek közül az egyik a félreértések elkerülése végett két Sidewinder rakétát hordozott.Míg a Biele Albatrosy bemutatójára mindkét nap sor került, addig a Patrouille de France csak vasárnap repülte rossz idős programját, melyet ráadásul egyik gépük meghibásodása miatt félbe is szakított. Sajnos, a korábbi évektől eltérően idén nem színesítette a repülőnap programját egyetlen kevésbé ismert katonai műrepülő-kötelék sem.

Viszont itt voltak, és mindkét napon repültek az Ocsovszki Bácsovia elnevezésű szlovák kötelék tagjai, akik idén is a szokásos, lélegzetelállító programjukat repülték - négy L-13 Blanik vitorlázógéppel.

Érdekes volt összehasonlítani a német Tornado pilóta nagyon kemény műrepülését angol kollégájának lágyabb, mégis szintén nagyon látványos bemutatójával, mint ahogy a dán és a belga F-16 pilótái is egészen más elemekből építették fel műsorukat. Az előbbi egy függőleges emelkedést addig folytatott, míg gépe az utasszállítók közé nem rajzolt egy szabálytalan kondenzcsíkot néhány kilométer magasan.

A volt "baráti" államok feltűnő távolmaradásáért alig-alig tudott kárpótolni a szépvonalú spanyol Mirage F-1, vagy a belga páncéltörő Augusta A-109 szép repülése. Hazai színekben is kissé gyengére sikerült a felhozatal, bár a W-3 Sokol bemutatója magasan kiemelkedett a forgószárnyas bemutatók sorából.

A legnagyobb várakozás a Eurofighter Typhoon repülését előzte meg. A gép Németországból jött, és csupán egy touch-and-go erejéig került kapcsolatba cseh földdel, bár a gyártói ennél jóval tartósabb viszonyt szerettek volna elérni. Látszott, hogy nagyon erőteljes a repülő, és olyan érzése is volt a nézőknek, hogy erre a prototípusra még nagyon vigyáznak.

Kapcsolódó cikk

Legyél Te az első hozzászóló!