A Magyar Messzer - A Híres Repülőgépek Múzeumának Grand Canyon-i kiállítása (Planes of Fame Museum,
A magyar turisták között nem mindennapi úti cél az arizonai Grand Canyon. Ezért ha arra vet az utunk, az autópályáról a fantasztikus nevezetesség felé vezető úton hajlamosak vagyunk minimális jelentőséget tulajdonítani a Valle falu határában álló repülőtéren álló kicsi múzeumnak. Aki mégis megáll itt egy kis pihenőre, néhány igazán ritka gépekre bukkanhat. A hangár udvarán egy gyönyörű, fémszínű Constellation áll, kicsit arrább korabeli sugárhajtóműves vadászgépek. Az F-84-es valószínűleg eredeti festéssel került kiállításra, de ez nem mondható el a MiG-15-ösről, és minden bizonnyal a T-33-ason sem igaziak a japán felségjelek. Mellettük a Blue Angels kissé megkopott festését viseli egy F11F Tiger, a szép vonalú vadászgéptől balra pedig egy de Havilland Vampire fából készült törzsét kezdte ki az arizonai időjárás. A hangárba belépve mindjárt egy második világháborús japán D4Y zuhanóbombázó roncsai ötlenek a szemünkbe, míg mellette egy MXY-7 Ohka kamikáze látható. Ezek a gépek már sohasem fognak repülni, ellentétben a múzeum gépeinek többségével, melyek repülőképes állapotban vannak.
Látható két első világháborús replika, és néhány gép a harmincas évekből. A ritkaságok sorába tartozik egy Cessna C-165 Airmaster, melyet eredetileg General Motors X-250-es motorral szereltek fel. A szép vonalú gép mellett egy újjáépítés alatt álló Standard J-1-es biplán acélcső váza látható. A hangár másik sarkában egy kétfedelű, behúzható futóműves Grumman F3F vadászgép, repülőképes állapotban. Az öreg gépek mellett a negyvenes-ötvenes évek technikája látható. Van itt néhány távirányításos légicél, dugattyús motorral és gázturbinával, prototípusok és szériagépek egyaránt. Mellettük egy AD-5N Skyraider rendszerei tablókra szerelve, míg arrább egy "igazi" AD-4NA áll. Szinte a hatalmas csatagép hóna alatt is elfér a Cessna O-1-es felderítőgép. Ennek a kornak a katonai gépeit képviseli még a T-6-os és T-28-as gyakorlógépek egy-egy példánya.
Egy-két kisebb polgári gép is látható, saját építésű prototípusok, illetve egy különlegesen átalakított Pitts S.2B. A gép felső szárnyára, illetve oldalkormányának tetejére is szereltek futóműveket, így repülőnapokon fejjel lefelé is le tudott szállni a "Bose Double Take" nevű kétfedeles.
A hangárban áll még néhány második világháborús harci gép is. Az RB-26C Invader, illetve a P-51D Mustang nem nevezhető ritka darabnak az amerikai gyűjteményekben. Egy átlagos Bf-109G viszont már nem túl gyakori, de az itt álló nem is egy tucatmesszer. Ez a Bf-109G-10 ugyanis az egyetlen olyan kiállított harci gép a világon, amely a második világháborúban a Magyar Királyi Honvéd Légierő kötelékében harcolt! A gépet sajnos német festéssel állították ki, pedig a gyári száma alapján egyértelmű, hogy a Pumák III. századában repült. A Messzer repülőképessé tételéhez állítólag csak egy légcsavar hiányzik, azonban az akkora anyagi megterhelést jelentene a múzeumnak, hogy belátható időn belül beszerezését nem tervezik.
A kiállított gépek listája
(2003. októberi állapot - a gépek folyamatosan cserélődnek más helyen kiállított darabokkal)
Planes of Fame Museum, a kiállított repülőgépek listája
Típus |
Lajstromjel, oldalszám |
AD-4NA |
NX409Z, 126997 |
Bf-109G-10 |
13, 611943 |
Bretthauer Lewann Biplane DD-1 |
N576A |
Bristol F.2B |
replika |
Cessna C-165 Airmaster "General Motors Special" |
N25463 |
Curtis Model 50 Robin |
NC74H |
D4Y |
- (roncs) |
F3F-2 |
N100TF |
KD6G-2 |
1357 |
MQM-74 |
- |
MXY-7 |
I-18 |
O-1 |
N305TA, 51-12129 |
P-51D-25-NA |
N7TF, 44-73856 |
Pitts S.2B Bose Double Take |
N25CH |
RB-26C |
N8026E, 44-35323 |
RP-54D |
GX-54-2962 |
RP-76 |
- |
Siemens-Schukhert D.IV |
N1094C, replika |
Standard J-1 |
- |
T-28C |
N166ER, 140539 |
C-121A | |
de Havilland Vampire F.Mk 3 | |
F11F | |
F-84 | |
MiG-15/LIM-2 | |
T-33 |
Legyél Te az első hozzászóló!