Finow, Luftfahrthistorische Sammlung - Repüléstörténeti Gyűjtemény
Berlintől 40 km-re északra egy fenyőerdő közepén található Eberswalde-Finow repülőtere, melynek északnyugati végében kapott helyet Dr. Peter Kobbe magángyűjteménye. A II. világháború idején a repülőteret többek között a KG 200 is használta. 1945-től a Szovjet Légierő vette használatba, eleinte Jak-9-es és P-40-es, majd MiG-15 és MiG-17-es típusokkal. Egy rövid ideig az első szovjet sugárhajtású vadászgép, a MiG-9-es is repült itt. 1956 és 1969 között a 207. Frontbombázó Ezred (207.fbap) állomásozott itt Il-28-as, majd Jak-28-as típusokkal. Az ezred állományába tartozott az a Jak-28-as, amelyik 1966. április 6-án Berlinben a brit szektorhoz tartozó Stößensee-be zuhant. 1970-ben a Szovjet Légierő 787. vadászrepülő ezrede (787.iap) települt ide MiG-21-esekkel (1970-1976). Az ezred 1976-ban kapta meg a MiG-23M-eket és a MiG-23UB-kat. 1982-ben érkeztek a MiG-25PD-k és PU-k, ezek feladata lett volna a mildenhalli SR-71-es (USAF 9th SRW) felderítő repülőgépek elfogása is. A Kelet és a Nyugat közötti feszültség enyhülésének köszönhetően 1989 augusztusában távoztak az SR-71-esek Angliából és a MiG-25PD-k Németországból. Az ezred első MiG-29 (9-13)-asait 1989-ben kapta meg. A gépek egy része (18 db) Magyarországról, a Sármelléken állomásozott 5. Gárda Vadászrepülő Ezred (5. Berlinszkij gviap) állományából érkezett. Az utolsó szovjet vadászgép 1993. május 11-én hagyta el a repülőteret, amely ma polgári repülőtérként üzemel.
A múzeumban jelenleg közel 30 repülőeszköz található, így az egykori NVA (Nationalen Volksarmee; a keletnémet hadsereg) állományából a MiG-15UTI, MiG-17F, MiG-21F-13, SzPSz, MF, UM, MiG-23UB és az L-29-es egy-egy példánya. Az egyik fedezékben egy, a JBG-37 állományában szolgáló MiG-23BN (720, majd 20+55) a fegyverzetével együtt került kiállításra. A MiG család gépei között található egy igazi ritkaság is, mégpedig egy MiG-23Sz, melyből összesen 50 db készült. A gépet a Szovjet Légierőtől 1979-ben vette át az NVA, ám az a Keletnémet Légierőben sohasem repült. Az egykor 87-es oldalszámot viselő gép 08-asként a Bad Düben-i Katonai Műszaki Iskolába került, ahol földi gyakorlógépként szolgált. Szintén ritkaságnak számít a kiállított Jak-28R, a típus felderítő változata, amely ugyancsak szovjet hagyatékként maradt Németországban.
A repülőteret 48 évig használó Szovjet Légierőre a bemutatott fényképek és dokumentumok mellett egy MiG-23UB szárny, valamint a MiG-25-ösökön használt 5300 literes póttank emlékeztet. A gyűjtemény legnagyobb repülőgépe a Tu-134-es mellett a múzeum tulajdonában van egy L-200D Morava, egy Mi-8 a Berliner Spezial Flug állományából, valamint a Kamov Ka-26 mezőgazdasági változata is. A Regierungsstaffel által kormánygépként használt 482-es jelzésű Il-14 egyike a Drezdai Repülőgépgyárban készült 85 db Il-14P-nek. Jóllehet a gyűjtemény elsődleges célja Brandenburg tartomány repüléstörténetének bemutatása, a múzeumban helyet kapott egy Alouette II (76+80) és egy Hansajet (MBB HFB 320) is. A kiállított gépek mellett megtekinthető a repülőtér történetét bemutató kiállítás is, melyet az egykori kiszolgálóépület helységeiben rendeztek be.
2001. április
A kiállított repülőgépek
Típus | Keletnémet jelzés | Német szövetségi jelzés | Gyári szám | Egység |
MiG-15UTI | 135 | ------- | ||
MiG-17F | 08 | ------- | 0630 | MTS |
MiG-23Sz | 08 (ex 87) | ------- | 220001013 | MTS |
MiG-23BN | 720 | 20+55 | 0393215732 | JBG-37 |
MiG-23UB | 103 | 20+57 | A 1038506 | JG-9 |
MiG-21F-13 | 708 | -------- | 1611 | AFS-47 |
MiG-21 SPS | 897 | 22+38 | 5509 | FAG-15 |
MiG-21M | 589 | 22+87 | 0514 | AFS-47 |
MiG-21UM | 233 | 23+61 | 516915006 | JG-3 |
IL-14P | 482 | ------- | 14803035 | TS-24 |
Jak-28R | piros 25 | ------- | 8961310 | 931 ORAP |
An-2 | 811, DDR-SKF | D-FONF | 117419 | DYN |
Mi-8 | DDR-SPA | D-HOXA | 0211 | BSF |
Mi-8 | 395 | -------- | 0423 | THG-34 |
Ka-26 | DDR-SPU | D-HOAU | 7303405 | |
L-39 | 340 | ------- | 591526 | JAG-25 |
Z-37A | DDR-SLZ | D-ESLZ | 1514 | |
Z-37A | DDR-SVT | D-ESVT | 2023 | |
M-18A | DDR-TLO | D-FOLO | 1Z 01923 | |
PZL 106A | DDR-TAA | D-FOAA | 48039 | |
L-200D | DDR-WLA | ------- | ||
Tu-134A | DDR-SCH | ------- | 9350906 | |
HFB-320 | ------- | D-CARE | ||
Alouette II | ------- | 76+80 | 1765 | |
Zlin-526AFS | DDR-WWV |
Rövidítések:
JAG - JagdfliegerausbildungsgeschwaderJBG - Jagdbombenfliegergeschwader
JG - Jagdfliegergeschwader
MTS - Militärtechnische Schule Bad Düben
ORAP - Önálló Felderítő Ezred (szovjet)
TS - Transportfliegerstaffel
show english summary of Finow, Luftfahrthistorische Sammlung - Historical Aviation Collection
Finow, Luftfahrthistorische Sammlung - Historical Aviation Collection
The airport of Eberswalde-Finow is located about 25 miles North of Berlin, Germany in a pine forest. Dr. Peter Kobbe's private collection is located at the northwestern corner of the airfield. During WWII, the KG200, among others, used this field as a base. The Soviet Air Force began operations at Finow with Jak-9s and P-40s in 1945. Even the first Soviet jet fighter, the MiG-9 flew here for a short period of time and subsequently MiG-15s and MiG-17s were assigned to the base. Between 1956 and 1969 the 207th Front Bomber Regiment was stationed here with Il-28s and then later with Jak-28s. One of these Jak-28s crashed at Stößensee in the British sector in April 6,1966. The 787th Fighter Regiment of the Soviet Air Force arrived to Finow with its MiG-21s in 1970 and the regiment was upgraded to MiG-23Ms and MiG-23UBs in 1976. The MiG-25PDs and PUs got the assignment to intercept the SR-71s of Mildenhall (USAF 9th SRW) from 1982 on. With tensions easing between the West and the East, the SR-71s and the MiG-25PDs left the UK and East Germany respectively in August 1989. The regiment received its fist MiG-29s (9-13) in 1989. Eighteen of these aircraft arrived from the 5th Guard Fighter Regiment of Sármellék, Hungary. The final Soviet fighter left the base on May 11, 1993. Today, the airfield functions as a civilian airport.
Around thirty aircraft are on display at the museum. Among them are former NVA (Nationalen Volksarmee, National People's Army - East Germany) examples like the MiG-15UTI, MiG-17F, MiG-21F-13, SzPSz, MF, UM, MiG-23UB and L-29. The MiG-23BN (serial 720 NVA, 20+55 Luftwaffe) of JBG-37 stands fully loaded with weapons in one of the base's hardened shelters. One unique example of the MiG family is kept in the museum: the MiG-23Sz, of which only fifty were ever produced. The NVA took over this aircraft from the Soviet Air Force in 1979, but it has never flown in the East German Air Force. Its former serial 87 was changed to 08 and the fighter was assigned to the Military Technical Institute in Bad Düben where it was used to train aircraft mechanics.
Another rare piece of Soviet inheritance among the collection is the reconnaissance version Jak-28R. Photos, documents, a wing structure of a MiG-23UB and a 5300 Liter MiG-25 auxiliary fuel tank are what remain from the forty-eight years the Soviet Air Force was stationed at Finow. The museum owns a Tu-134, the largest plane in the collection, an L-200D Morava, a Mi-8 in the colours of the Berliner Spezial Flug and an agricultural version of the Ka-26. The Il-14 serial 482 was used by the Regierungsstaffel for government duties and was manufactured in Dresden among eighty-five other Il-14Ps. Although the primary purpose of the collection is to focus on the aviation history of the province of Brandenburg, an Alouette II (serial 76+80) and a Hansajet (MBB HFB 320) are among the aircraft on display. Additionally, in the former service building there is an exhibition detailing the history of the Finow airport.
2001. April
Aircraft on display
Type | NVA serial | Luftwaffe serial | Production number | Unit |
MiG-15UTI | 135 | ------- | ||
MiG-17F | 08 | ------- | 0630 | MTS |
MiG-23Sz | 08 (ex 87) | ------- | 220001013 | MTS |
MiG-23BN | 720 | 20+55 | 0393215732 | JBG-37 |
MiG-23UB | 103 | 20+57 | A 1038506 | JG-9 |
MiG-21F-13 | 708 | -------- | 1611 | AFS-47 |
MiG-21 SPS | 897 | 22+38 | 5509 | FAG-15 |
MiG-21M | 589 | 22+87 | 0514 | AFS-47 |
MiG-21UM | 233 | 23+61 | 516915006 | JG-3 |
IL-14P | 482 | ------- | 14803035 | TS-24 |
Jak-28R | piros 25 | ------- | 8961310 | 931 ORAP |
An-2 | 811, DDR-SKF | D-FONF | 117419 | DYN |
Mi-8 | DDR-SPA | D-HOXA | 0211 | BSF |
Mi-8 | 395 | -------- | 0423 | THG-34 |
Ka-26 | DDR-SPU | D-HOAU | 7303405 | |
L-39 | 340 | ------- | 591526 | JAG-25 |
Z-37A | DDR-SLZ | D-ESLZ | 1514 | |
Z-37A | DDR-SVT | D-ESVT | 2023 | |
M-18A | DDR-TLO | D-FOLO | 1Z 01923 | |
PZL 106A | DDR-TAA | D-FOAA | 48039 | |
L-200D | DDR-WLA | ------- | ||
Tu-134A | DDR-SCH | ------- | 9350906 | |
HFB-320 | ------- | D-CARE | ||
Alouette II | ------- | 76+80 | 1765 | |
Zlin-526AFS | DDR-WWV |
Abbreviations:
JAG - JagdfliegerausbildungsgeschwaderJBG - Jagdbombenfliegergeschwader
JG - Jagdfliegergeschwader
MTS - Militärtechnische Schule Bad Düben
ORAP - Independent Reconnaissance Regiment (Soviet)
TS - Transportfliegerstaffel
Legyél Te az első hozzászóló!