Vyskov
Brnoból északkeletnek indulva úgy 30 km megtétele után érünk Vyskovba. Az út során azon a területen haladunk végig, ahol 1805. december 2-án az austerlitzi csata - a történelem addigi legvéresebb küzdelme - zajlott, melyre több emlékmű és tábla is felhívja figyelmünket.
Vyskovban, a dél-morvaországi kisvárosban található a második legnagyobb cseh repülőgép-múzeum. Az intézmény üzemeltetője és fenntartója a helyi Repüléstörténeti Egyesület, melynek tagjai a múzeumhoz kapcsolódó munkákat szabadidejükben, ellenszolgáltatás nélkül végzik. A belépődíjakból befolyó összeg az Egyesület alapítványához kerül, amit a kiállított gépek állapotának megőrzésére, felújításokra, roncskutatásra valamint új kiállítási darabok beszerzésére és azok ideszállítására fordítanak. A múzeum célja a csehszlovák ill. cseh légierő és földi csapatok történetének bemutatása. Az eltelt évek során sikerült nagyszámú harceszközt összegyűjteniük (négy kiállított repülőgéppel kezdték meg a működést, egy Mi-4-el, két MiG-21-el és egy Il-14-el).
A bejáratnál egy szárnyak nélkül álló MiG-23BN fogad minket, majd a kapun belépve meglátjuk a betonon sorakozó gépeket: legnagyobb számban a MiG-19, -21, -23, valamint Szu-7-es típusok különféle verziói állnak alacsony, fotózást nem zavaró kordonok mögött. A helikoptereket a Mi-1, -2, -4, -8 típusok képviselik. Ezen kívül egy-egy Szu-25 (nemrég került ide - olyannyira, hogy még a múzeum weboldalán sem olvashatunk róla), L-39, Il-28, MiG-15, Cmelak, két Il-14-es, több tucat légvédelmi- és szállítójármű, lánctalpas és tüzérségi eszköz is megtekinthető. A gépek nagy részét a Cseh Hadsereggel fenntartott jó kapcsolatoknak köszönhetően kapták.
Az eszközök zöme viszonylag jó állapotban van, a kiállítási rész mögötti lezárt területen találhatunk csak néhány igazán leharcolt gépet. Ezek restaurálására is remélhetőleg hamarosan sor kerül, itt egy-egy MiG-21-es, MiG-19-es és Mi-4-es, valamint néhány földi jármű áll. Ottjártunkkor a javítórészlegben épp egy MiG-15-öst állítottak helyre, a szabadtéren pedig egy második világháborús, 105 mm-es löveg - lövegpajzsán a Das Reich hadosztály jelvényével - felújításának végső szakasza zajlott. A múzeum érdekes színfoltja a VR-3 Rejs típusú pilótanélküli felderítőgép, mely mellett megtalálhatjuk az eszköz BAZ-135MTZ szállító- és a BAZ-135SPU típusú indítójárművét is.
A bejárattól balra álló fedett épületcsoportban kerültek elhelyezésre a cseh területről előkerült második világháborús repülőgéproncsok. Itt többek között Fw-190, Me-109, B-17, B-26, Jak-9 és Il-2 maradványokat találhatunk. A szomszédos fedett részen hajtóműveket állítottak ki. Az idelátogatóknak az egyetlen problémát a szokatlan nyitvatartási időrend okozhatja: a múzeum áprilistól októberig tart nyitva, de csak hétvégente. Déltől délután kettőig azonban zárva van, így szombaton és vasárnap is csak 9-12 és 14-18 óra között látogatható.
2003. szeptember
A kiállított gépek listája (2003.09.10.)
Vyskov, a kiállított gépek listája
Típus |
Lajstromjel |
Megjegyzés |
Il-14R |
3133 |
|
Il-14T |
3144 |
|
Il-28RT |
2404 |
|
L-39V |
0720 |
|
L-39V |
0735 |
|
Mi-1M |
4005 |
felújítás előtt |
Mi-1U |
6017 |
felújítás előtt |
Mi-2 |
B-2745 |
rendőrségi |
Mi-4 |
0599 |
lezárt részen, nagyon rossz állapotban - gyűjtenek a felújítására |
Mi-4B |
4139 |
|
Mi-8 |
OK-FXE |
dokumentációt keresnek a felújításához |
Mi-8T |
0818 |
|
MiG-15bis SB |
3912 |
felújítás alatt |
MiG-19PM |
1102 |
|
MiG-19S |
1323 |
lezárt részen, nagyon rossz állapotban |
MiG-19S |
0412 |
lezárt részen, rossz állapotban |
MiG-21F |
1106 |
|
MiG-21F |
1111 |
|
MiG-21F |
1003 |
|
MiG-21MF |
2703 |
|
MiG-21PF |
1212 |
|
MiG-21PF |
1311 |
|
MiG-21PF |
1313 |
|
MiG-21PFM |
8001 |
|
MiG-21R |
2101 |
|
MiG-21U |
0817 |
|
MiG-23BN |
5734 |
|
MiG-23BN |
9820 |
szárnyak és vezérsíkok nélkül a bejáratnál |
MiG-23MF |
7183 |
|
MiG-23MF |
3645 |
csak az orr-rész |
Szu-7BKL |
6511 |
|
Szu-7BKL |
6427 |
|
Szu-7BM |
5521 |
vörös 21 jelzéssel |
Szu-7UM |
1015 |
|
Szu-7UM |
1016 |
|
Szu-25K |
9013 |
|
Z-37 Cmelak |
OK-WJT 03-14, 0314 |
show english summary of Vyskov
Vyskov
The small town of Vyskov in southern Moravia is the home of the second largest Czech aircraft museum. To reach Vyskov, we traveled about twenty miles northeast of Brno. On our way to the museum we passed by several landmarks that commemorate the Battle of Austerlitz (1805), which was, up to that time, the bloodiest fight in history.
The museum's collection is maintained by the local Association of Aviation History and the members of the association run the museum on a volunteer basis. The income from entrance fees funds the conservation of aircraft on display and the refurbishment, wreckage recovery and purchase and shipping costs of new aircraft added to the collection. The mission of the museum is to present the history of the Czech and Czechoslovak military. The collection started out with only four aircraft: a Mi-4, two MiG-21s and an Il-14. Since then the inventory has expanded considerably.
A MiG-23BN without its wings greeted us at the entrance and as we passed through the gate we saw a lineup of jets: variants of MiG-19s, -21s, -23s, Szu-7s. The aircraft are behind low cordons, a perfect condition for the photo enthusiast. Helicopters are represented by the Mi-1, -2, -4, -8 types. In addition to these, we saw a Su-25 (this example became part of the collection recently; the museum's web page did not have information about it), an L-39, an Il-28, a MiG-15, a Cmelak, and two Il-14s. The collection also contains dozens of vehicles for air defense, military transport, and artillery. Most of the items were obtained from the Czech Army with which the museum has an excellent relationship.
Though the museum's collection is well kept in general, we found some worn aircraft, a MiG-21, a MiG-19 and a Mi-4 waiting for restoration in a restricted area behind the museum. During our visit they were refurbishing a MiG-15 and in the final stages of the reconditioning procedure of a WWII 105 mm cannon with "Das Reich" division mark on its shield. A unique piece in the collection is the VR-3 Rejs unmanned reconnaissance air vehicle with its BAZ-135MTZ transportation and BAZ-135SPU launch trucks.
The remains of WWII aircraft found on Czech territory are displayed in a building to the left of the entrance. Next to the collection of jet engines are various parts of Fw-190s, Me-109s, B-17s, B-26s, Jak-9s and Il-2s. Access to the museum is rather limited and may create an obstacle for prospective visitors. The museum is open from April to October on weekends. The museum closes for lunch which means that its hours are only from 9 am to noon and from 2 pm to 6 pm.
2003. September
Vyskov - List of aircraft on display
Type |
Sidenumber |
Note |
Il-14R |
3133 |
|
Il-14T |
3144 |
|
Il-28RT |
2404 |
|
L-39V |
0720 |
|
L-39V |
0735 |
|
Mi-1M |
4005 |
waiting restoration |
Mi-1U |
6017 |
waiting restoration |
Mi-2 |
B-2745 |
ex-police |
Mi-4 |
0599 |
at closed area, in rather bad shape - collecting money for restoration |
Mi-4B |
4139 |
|
Mi-8 |
OK-FXE |
searching for documentation to restore it |
Mi-8T |
0818 |
|
MiG-15bis SB |
3912 |
under restoration |
MiG-19PM |
1102 |
|
MiG-19S |
1323 |
closed area, in bad shape |
MiG-19S |
0412 |
closed area, in bad shape |
MiG-21F |
1106 |
|
MiG-21F |
1111 |
|
MiG-21F |
1003 |
|
MiG-21MF |
2703 |
|
MiG-21PF |
1212 |
|
MiG-21PF |
1311 |
|
MiG-21PF |
1313 |
|
MiG-21PFM |
8001 |
|
MiG-21R |
2101 |
|
MiG-21U |
0817 |
|
MiG-23BN |
5734 |
|
MiG-23BN |
9820 |
without wings and fins at the entrance |
MiG-23MF |
7183 |
|
MiG-23MF |
3645 |
nose section |
Su-7BKL |
6511 |
|
Su-7BKL |
6427 |
|
Su-7BM |
5521 |
red 21 markings |
Su-7UM |
1015 |
|
Su-7UM |
1016 |
|
Su-25K |
9013 |
|
Z-37 Cmelak |
OK-WJT 03-14, 0314 |
2003.09.10.
Legyél Te az első hozzászóló!