wings.hu múzeumok, gyűjtemények Anglia

Királyi Légierő Múzeuma, Hendon

Kárpáti Endre

Nagy-Britannia kiemelkedő szerepet játszott a XX. század történelmének alakításában, melyből kivették a részüket fegyveres erői is. Mindaz, amire a világ egyik legelső önálló légi fegyverneme, a brit Királyi Légierő büszke lehet, megtekinthető a hendoni múzeumában.

A híres angol hagyománytisztelet szép példájának kapuján belépve egy-egy állványra helyezett Hurricane és Spitfire fogadja a látogatót. A két vadászgép csak dicsőséget múltat szimbolizálva kapott helyett a szabad ég alatt, a hatalmas gyűjtemény összes többi repülőgépe az időjárástól védve, tető alatt nyert elhelyezést, négy csarnokban. Látogatásunk idején a repülés hőskorát, illetve az első világháborút bemutató hangár - melyet a Graham-White repülőgép-gyár egykori épületében helyeztek el - sajnos zárva volt, így nem volt módunk megtekinteni a repülő drótakadályok gyűjteményét, melyben az ismertebb gépek közül kiállítottak Sopwith Triplane-t, Vickers Vimy replikát, vagy R.A.F. SE-5a-t. A repülés mérföldköveit bemutató kiállításon a katonai repülés olyan gyöngyszemei is láthatók, mint egy eredeti Blériot XI-es (mellyel Anglia megszűnt szigetnek lenni), az első világháború két legsikeresebb vadászgépe (Fokker D.VII és Sopwith Camel), az egyik első sorozatban gyártott helikopter (Sikorsky R-4), a második világháború néhány kiemelkedő harci gépe (Bf-109G, P-51D, Ki-100, Mosquito, Me-262), vagy az első sikeres helyből felszálló harcigép, a Harrier egy-egy példánya. Mindegyik géphez tartozik egy-egy számítógép-képernyő, melyen interaktív módon ismerhetjük meg annak történetét, nézhetünk róla filmeket, de akár próbára is tehetjük a tudásunkat. Az angliai csata hangárját akár a dicsőség termének is nevezhetnénk, jól láthatóan nagyon büszkék arra, hogy sikerült megállítaniuk a német hadigépezetet.

A csarnokba belépve diorámákon mutatják be a háborúhoz vezető utat - az egyiken angol család piknikezik békésen, egy másikban fiatal, egyenruhás nácit állítottak ki, míg Chamberlain is látható, Csehszlovákia megszállásának idején. Egy gyönyörű Gloster Gladiator nyitja a repülőgépek sorát, melyben a leghíresebb angol gépek mellett olyan ritkaságok is láthatók, mint például a Bolton-Paul Defiant egyik példánya. A Spitfire és a Hurricane fölé kifeszített vászonra óránként nagyon látványos filmet vetítenek az ütközetről. Az ellenségtől zsákmányolt gépek nagy része is itt kapott helyet, a világon egyedül itt látható Bf-110-es (bár ez egy későbbi éjszakai vadász változat), és a szívünknek oly kedves Fiat CR.42-esből sem látható túl sok - ezt a példányt az olaszok vetették be az angliai csata során. A csarnok végében pedig olyan különlegességeket állítottak ki, mint egy Short Sunderland (melybe be is lehet menni), Westland Lysander, vagy Supermarine Seagull V (Walrus).

A legnagyobb hangárban látható a gyűjtemény fennmaradó, ám nem kevésbé érdekes része, melyet öt nagy részre osztottak. A Bombázó Parancsnokság történetét bemutató részben az első világháborús R.A.F. BE-2b-től az első Öböl-háborúban bevetett, homokszínű Blackburn Buccaneerig terjed a kiállított gépek sora. A második világháborúból látható többek között Wellington, egy Halifax roncsa, mely a Tirpitz elleni bevetést fejezte be egy tó fenekén, 137 bevetést teljesített Lancaster, vagy egy amerikai B-17-es, illetve német, kétkormányos Fw-190A-8/U-1 gyakorlógép - sajnos, az egész múzeumra jellemző módon szinte fényképezhetetlenül kevés fényben. Számos egyéb "kiegészítőt" is megtekinthetünk, melyek skálája a bombáktól a tábori kápolnáig terjed.

A bombázógépekkel szemben állították ki a vadászgépek szekcióját. Belépéskor mindjárt egy Hawker Typhoonnal találjuk szembe magunkat, melyet egy-egy Phantom II és Tornado vesz körül. Kicsit arrább korábbi sugárhajtóműves gépek, Vampire-ek, Meteorok, Lightningok és Canberrák. De természetesen látható itt Griffon-motoros Spitfire is, illetve egy norvégiai tóból kiemelt Gladiator-roncs. A forgószárnyasok közül viszonylag keveset állítottak ki, ám közöttük is található olyan igazi ritkaságok, mint a tüzérségi megfigyelő Saunders-Roe Skeeter, a tandemrotoros Westland Belvedere, a királyi családot szállító Westland Wessex HCC.4, vagy az EH-101 egyik prototípusa.

Gépek a víz felett a következő szekció címe, amelyben látható hatalmas, kétfedelű Supermarine Stranraer repülőcsónak éppúgy, mint a Bristol gyár második világháborús torpedóbombázója, a Beaufort egy példánya. Azonban a kiállítás egyik leglátványosabb darabja a Supermarine Southampton törzse - a harmincas évek gépe inkább emlékeztet egy fából készített luxusyachtra, mint repülőgépre. Az utolsó rész a brit birodalom távoli végein teljesítőknek, és azok gépeiknek állít emléket. Az Atlanti-óceánt átrepülő R.101-es léghajó gondolája alatt áll a Thunderbolt II (P-47D) távol-keleti felségjellel ellátott példánya, a két világháború közötti időszak jellegzetes "gyarmati rendfenntartó" gépe, a Westland Wapiti törzse mellett pedig egy, az észak-afrikai/olasz hadszíntéren bevetett Curtiss Kittyhawk IV (P-40N). Kiállítottak egy Bristol F.2b-t is - a magyar légierőben is használt gép egyik oldaláról eltávolították az összes burkolatot, így jól látszik a szerkezete. A hatalmas gyűjtemény végignézése könnyen kitölthet egy teljes napot - a második világháború iránt érdeklődők számára megtekintése pedig "kötelező feladat"!

Legyél Te az első hozzászóló!