wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2006

Nyílt nap Přerovban

Kárpáti Endre

Június 10-én rendezték meg a csehországi Přerovban, a 23. helikopter-ezrednél az idei, ismét nagyon látványosra sikerült nyílt napot.

A statikus soron nem csak a jelenkor cseh gépeit állították ki, de a mára már kivont típusok közül is látható volt jónéhány. A hely szelleméhez méltóan helyet kapott a csehszlovák légierő első két forgószárnyasa, a Mi-1 és a Mi-4 egy-egy példánya, de a közelmúlt merevszárnyasainak kedvelői is örülhettek a Delfinnek, a MiG-21MFN-nek, vagy a Szu-22M-4-esnek. Természetesen a legújabb cseh gépeket is meg lehetett csodálni: az L-159A törzse alá gépágyúkonténert függesztettek, a Gripen kabinjához hosszas sorbaállás után fel lehetett mászni, és a helyi ezred is kiállította az orosz államadósság fejében kapott vadonatúj Mi-171S-ét és Mi-35-ösét. Civil helikopterből sem volt hiány, különböző mentőszervezetek EC-135-öst, Bell 206L-t és 427-est is elhoztak, egy polgári Bo 105 mellett. A helyi nyílt napok mércéjével mérve a külföldi katonai gépek felhozatala is több, mint bőséges volt. Belga és norvég F-16-osok, két német Tornado, brit Puma, francia Super Etendard, Falcon 10 és Gazelle, belga A-109 ácsorgott a betonon.

A dinamikus bemutatók sem hoztak szégyent sem a statikus sorra, sem a tavalyi magas színvonalú rendezvényre. A polgári műrepülőket egy-egy Jak-55 és Szu-31-es, valamint egy csendes, de látványos L-13 Blanik képviselte - továbbá sor került a három Z-50-essel repülő Red Bull teamre is. Szintén három géppel tartottak bemutatót a cseh légierő L-39-esei, bár ez kevésbé volt látványos, mint a légcsavaros köteléké. Az Alba nagy testvéréből, az L-159-esből három példány is a megfordult a levegőben: az idei évre új, elegánsabb festést kapott kétszemélyes gyári bemutatópéldány, valamint a légierő géppárja, amelyik pirotechnikával megtámogatott földi csapásmérést demonstrált. A hangsebesség feletti technika sorát a csehek egyik Gripenje kezdte meg - a típus egyik eddig látott legerősebb bemutatója során a pilóta végig nagyon ügyelt a gép energiájának megtartásán. A belga F-16-os vezetőjétől a szokásos magas színvonalú repülést láttuk, és egy rövid bemutató erejéig átlátogatott az ugyanaznap tartott szliácsi repülőnapról egy frissen modernizált MiG-29-es is - amit egy hasonló villámlátogatással viszonoztak a cseh gripenesek. A JAS-39-esből egy géppárbemutatóra is sor került, a časlavi beton javítása miatt ideiglenesen Pardubicébe telepített ezredtől a korábbi hagyományoknak megfelelően az éles rakétákkal felfegyverzett készültségi géppárt emelték a levegőbe - csak idén már nem a MiG-21-esekkel.

Přerovban természetesen a helikoptereké volt a főszerep. Az "idegen" forgószárnyasok közül a levegőben is bemutatkozott a belga A-109-es, valamint a civil mentők EC-135-öse és Bell 427-ese. A katonai szólók sorában látható volt Mi-17-es teheremelés, W-3 kutató-mentő- és tűzoltóbemutató és a helyi ezred Mi-35-ös szóló műrepülése. A szlovák testvéralakulat, az eperjesi helikopteresek is elküldtek egy Mi-24-est, amely néhány infracsalival is feldobta a műsorát - valamint a cseh kollégájával ellentétben nem hosszában, hanem a betonra keresztben mutatta be a repülőgépszerű leszállást. Még a műsor legelején került sor egy különleges kötelékre, a nagy sebességgel haladó fekete-kék tigrisfestésű Mi-24-est két Gripen kísérte át a reptér fölött. A helyi ezred idén egy túszmentő-akciót használt fel a négygépes harcászati bemutatójának témájául - a rövid, de látványos akció egy kicsit szerényebbre sikerült a tavaly bemutatott, hasonló jelenetnél. Amit viszont egyértelműen nem érhetett szó, az a tizenöt gépes "mega group" felszállása volt - a gépek egyenként kigurultak a betonra, még a földön felvették az alakzatot, majd szinte egyszerre emelkedtek a levegőbe a forgószárnyasok - melyben érdekes módon a csatahelikopterek szekcióját a szlovák Mi-24-es vezette, kicsit felelevenítve a régi, csehszlovák időket.


Aki ezen az erősen szeles napon ellátogatott a cseh helikopterek fészkébe, nagyon látványos nyílt napot tekinthetett meg - talán utoljára, hiszen a bázist 2007-ben be kívánják zárni.

show english summary of Open Day at Přerov

Open Day at Přerov

This year's Open Day at the 23rd Combat Helicopter Regiment was really a successful one - like the one in the previous year.
The static line included modern and wfu aircraft from the Czech Air Force as well Belgian and Norwegian F-16s, German Tonkas, British Puma, French Super Etendard, Falcon 10 and Gazelle, and a Belgian A-109.
The flight program begun with some light civvies, including a three-ship Z-50 acrobatic flight from the Red Bull team. Two L-159 simulated a ground attack mission with lots of pyrotechnics. A very spectacular solo was flown by a Czech Gripen pilot. However, at Přerov the emphasises was on the helicopters, and not on the Belgian F-16 or Slovakian MiG-29. Civil medevac helicopters, four-ship Czech tactical demo, Slovakian Mi-24 solo, a flyby by a Hind escorted by two Gripens, and so. One of the most spectacular moments was the take off of the fifteen-ship "Mega Group" - all of the helicopters taxied out to the runway, and lifted off at the same time, simultaneously.

Legyél Te az első hozzászóló!