wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2006

MiGlepetés party - Repülőnap a Fekete-tenger partján

Kárpáti Endre

A repülőnapok hazai szerelmesei idén nem voltak elkényeztetve. Itthon nem rendeztek nagyszabású air show-t, a pozsonyit törölték, Zeltweg tavaly volt, a közelebbi helyszínek közül csak a brnoi bemutató számít komolyabbnak - ráadásul a kisebbek közül is egy hétvégén rendezték meg a přerovi, szliácsi és varasdi nyílt napokat. Hosszú évek után azonban ismét sor került délkeleti szomszédunknál a Román Nemzetközi Repülőnapra, igaz, az ország tőlünk legtávolabbi repülőterén.

Öt esztendőnyi kihagyás után szervezték meg a repülőnapot, amelyet eredetileg Bukarest-Baňeasa repülőterére terveztek. A kétéves előkészítő munka végére azonban változott a helyszín, a fekete-tengeri nyaralóhely, Constanta melletti Mihail Kogalniceanu vegyes, polgári és katonai használatú légikikötőjébe helyezték át a repülők ünnepét. Az esemény hivatalos apropóját a román aviátor, Traian Vuia első levegőbe emelkedésének századik évfordulója adta, amelyre a helyiek nagyon büszkén úgy emlékeznek, mint a világ első saját erőből végrehajtott motoros repülésére. Ennek megfelelően az egyik kisebb csarnokban ki is állították annak a gépnek a másolatát, amellyel 1906 márciusában, Párizs mellett sor került a 12 méteres légi útra. A statikus sornak nem csak a centenáriumi gép jelenléte volt az egyetlen kuriózuma, ugyanis Európában meglehetősen szokatlanul a földön kiállított gépeket nem kerítették el kordonnal. Ez egyrészt lehetővé tette, hogy a nézők a vasmadarak minden porcikáját alaposan szemügyre vehessék, másrészt biztosította a személyzetek állandó jelenlétét, akik árgus szemekkel figyelték, marad-e valami a gépből, amivel hazarepülhetnek. Mit is lehetett ilyen közelről megismerni? A házigazdák természetesen az összes főbb típusukat elhozták, az itt Iak-52-nek hívott iskolagéptől helikoptereiken át a szuperszonikus vadászbombázókig. Ezúttal azonban nem ismételték meg az előző repülőnap zseniális húzását, vagyis nem szállították át a fél bukaresti múzeumot a statikus sorra, hogy a látogatók testközelből is megismerhessék a légierő múltját, az IAR-80-as replikájától kezdve a Jak-23-ason át a korábbi MiG-ekig. Igaz, kivont Mikoján-Gurjevics vadászgép azért kapott helyet - a reptér egyik eldugott sarkában szomorkodó több tucat kivont MiG-23-asból és 29-esből néhány példányt szerencsére átvontattak ide. A külföldi katonai gépek sorában a szokásos német Phantomok és Tornadók, amerikai A-10-esek mellett valószínűleg utoljára láthattunk errefelé brit Jaguart, míg a görög Raytheon T-6 Texannek ez volt az egyik első külföldi szereplése. A szállítógépeket látványos oszlopban parkolták le, az Ancsák sorában apró figyelmességként egymás mögött parkolt a szerbek An-26-osa és a horvátok infracsali-szóróval felszerelt An-32-ese. Az amerikaiak által közelmúltban kiépített nagyméretű betonon kapott helyet a németek látványos díszfestésű Breguet Atlanticja, a járőrgépre felfújt nemzetiszínű fekete-piros-sárga festék mennyiségét valószínűleg már hektoliterben mérték. A mellette álló Orion egyszerű hétköznapi ruhát viselt, ami számára jobban is illik ide: lehetséges, hogy a US Navy gépei a közeljövőben már rutinszerűen fogják használni a fekete-tengeri bázist. A statikus sorról nagyon hiányoztak a Dávid-csillagos gépek, az izraeli légierő visszaigazolt részvételét azonban keresztülhúzta az időközben kitört libanoni háború.

A MiG-mániások és a repülőnapok keményvonalas látogatói számára a szervezők a dinamikus bemutatók első órájában eldurrogtatták a puskaporukat - bár ami itt a levegőbe repült, az inkább egy egész lőszerraktár volt! A program első pontjaként egy LanceR A csapásmérő gurult ki a beton végére. Aki még nem követett nyomon MiG-21-es műrepülést, az nyugodtan ugorja át a következő néhány mondatot, a deltaszárnyú kályhacsövek szerelmesei azonban valószínűleg érdekesnek találhatják a bemutató kicsit részletesebb leírását. A gép felszállás után azonnal, szűken visszafordult, ami után közvetlenül egy bukfencre kerül sor, mindenféle komolyabb sebességgyűjtés nélkül. A loopingot egy orsó, majd ismét egy bukfenc követte - azonban mindkettőt kiengedett futóval hajtotta végre Cătălin Băhneanu alezredes! És mindezt úgy, hogy a futós hátonrepüléssel és nagysebességű áthúzással egyaránt megtűzdelt műrepülés során jóformán egyszer sem hagyta el a repülőtér területét! A tereptarka vadászbombázó nagyon precíz repülése után a boboci iskola öt Iak-52-esse berregett át szép ék alakzatban, melyet még négy alkalmi kötelék követett. A közepes sebességű csapatban egy An-26-ost öt IAR-99-es és két L-39-es kísért, melyekből egy IAR-99 Standard kivált, hogy rövid szóló bemutatót tartson. Szintén öt darabból állt az Alouette III-asok köteléke, az első sikeres gázturbinás helikopterből másutt már nem nagyon lehet egyszerre ennyit a levegőben látni. IAR-330-asból már tizenegy példány húzott át, alap szállító-Pumák és SOCAT csatahelikopterek vegyesen. A forgószárnyasok után került sor a MiG-21-esekre, előbb öt LanceR A ék alakban, majd négy LanceR C rombuszban dübörgött át a lenyűgözött nézők előtt. Ezek alig hagyták el a légteret, máris végiggyorsított egy típustestvérük a pályán, hogy ismét olyan Huszonegyes műrepülést láthassunk, amilyenhez foghatót még soha. A szürke különböző árnyalataiban pompázó vadászgép felszállás után azonnal, közel függőlegesen emelkedett mintegy ezer méterig, mintha a típusjelzéséhez hozzáadtak volna még nyolcat. Ezúttal is sor került a kiengedett futóműves orsóra és hasonló kunsztokra, azonban a típust ismerők számára talán mindent elmond, hogy a viszonylag száraz időben is nagyon gyakran párafelhőbe burkolózott a gép szárnya! Ezek után az már nem is meglepő, hogy Gheorge Stancu őrnagy nem szép hosszú megközelítésből, hanem a reptér felett végrehajtott félorsó-félbukfencből szállt le, persze fékernyő nélkül. Majd jóformán el sem hagyta még a pályát a légiharcra kamuflált vadász, amikor visszatért a légtérbe a műsora előtt már látott kilenc LanceR, hogy ezúttal egyetlen nagy ékben búcsúzzon el a típus a repülőnap nézőitől.

Szerencsére azért a nap hátralevő részében sem kellett unatkozni, amiről többek között néhány könnyebb masina is gondoskodott. A bacau-i repülőgépgyár a második világháborús vadászgépek gyűjtőinek is szánta a Jak-52-es átalakított változatát, a Iak-52TW-t. A pótolhatatlan öreg masinák új pilótáinak kiképzéséhez nagyon hiányzott már egy nagyobb teljesítményű iskolagép, mellyel be lehet gyakorolni a farokfutóműves gépek kezelésének trükkjeit, így a román mérnökök átalakították az eredeti terveket. A konstrukció nagyobb megváltoztatása nélkül csak rövidszárú, kiskerekű behúzható futóműveket sikerült bezsúfolni a szárnytövekbe, melyeket kiengedve kicsit torzzá válnak a gép arányai, a levegőben viszont talán még jobban is néz ki a csillagmotoros gép - mint azt két, sivatagi terepfestést viselő példány bemutatóján láthattuk. Szó szerint kötelékműrepülést hajtott végre három Zlin 142-es, az iskolagépek szárnyvégeit néhány méteres szalagok rögzítették egymáshoz - melyek a bemutató végét jelző rózsánál azért szerencsére elszakadtak. Szintén polgári lajstromjelet viselt a Kecskeméten is látott szerb G-2 Galeb gyakorlógép, amely egykor a jugoszláv légierőt erősítette. Az utódja, a G-4 Super Galeb viszont a frissen önállóvá vált Szerbia vadonatúj felségjelében pompázott, azzal hajtotta végre a szakállas tauchert is tartalmazó bemutatóját, amelyet némi füsttel is feldobott. Szintén a gázturbinás gyakorlógépek közé tartozott a craoivai repülőgépgyár IAR-109 Swift prototípusa. A kilencvenes évek során az IAR-99-es sárkányából izraeli elektronikával kialakított gépre nem sikerült megrendelőt találni, így az egyetlen megépített példánytól láthattunk egy nem túl emlékezetes műrepülést. Csak egy helikopteres műsorszámra került sor, a cseh csatahelikopteresek két tigrisfestésű gépe közül az "éjszakai", fekete-kék színezésű tartott látványos bemutatót, amely ezúttal nélkülözte a másutt már látott repülőgépszerű touch-and-gót - keresztben a futópályára. Az Alenia valószínűleg a piacszerzés reményében hozta el a C-27J demógépét, amely a harcfordulók mellett ezúttal is dobálta az orsókat.

A külföldi harci gépek sorát egy szerb J-22-es nyitotta meg, a helyi nézőket valószínűleg érzékenyen érintette, hogy már csak idegen színekben láthatják az Oraót. A külföldi nézőket pedig valószínűleg az érintette érzékenyen, amikor felszállás közben a pálya felett alacsonyan végigyorsító csapásmérő hirtelen megmerült. Szerencsére azonban fél méternél közelebb nem került a betonhoz, így nyugodtan megtarthatta az alapvetően nagy sebességű áthúzásokból felépített programját.

Az idegen vadászgépek sorában a technika ördöge ezúttal nem végzett félmunkát, több színvonalas produkciótól fosztva meg a nézőket. A holland bemutatócsapat tartalékgépe éppen az áttelepülés kecskeméti közbülső leszállása során adta meg magát, de a díszfestésű F-16-os azért idetalált, hogy szokásos műsorát lerepülje - ezúttal infracsalik nélkül. A spanyolok négy EF-18-ast indítottak útnak, amelyek közül csak kettő ért ide, egy egynapos avianói kényszerpihenő után, így az első napon nem is kerülhetett sor a piros-sárga-piros kokárdás gép bemutatójára. Ennél azonban talán nagyobb veszteség volt a magyar MiG-29UB meghibásodása, mindenki nagyon várta a legendásan fordulékony gép bemutatóját, legyen szó akár román nézőről, elmaradhatatlan holland spotterről, vagy éppen a repülőtér bővítésén dolgozó amerikai mérnökről - így gépünk csak a statikus sort gazdagította.

A svédek összesen négy Gripent hoztak el, melyek közül kettő a statikus sort gazdagította. A gyár zónában parkoló kétüléses bemutatógépe helyett a 17. ezred egyik egyszemélyese tartotta meg a bemutatót a potenciális vásárlók előtt. Valószínűleg azonban jobban tették volna, ha a přerovi nyílt napon műrepült cseh pilótát kérik fel a típus képességeinek bemutatására, ugyanis a nézőkben ezúttal olyan érzés alakulhatott ki, hogy a svéd repülőgépvezető műsorának színvonala csak megközelíti a délelőtti MiG-21-es demóékat! A francia Mirage 2000C repülését csak más jellegű kritika érhette, ugyanis az hozta a típustól megszokott lélegzetelállító figurákat, azonban mindezt a tömegtől nagyon messze tette, azt az benyomást keltve, hogy inkább a messzi tengerparton nyaralókat kívánja elkápráztatni.

Noha a vadászgépek bemutatója a műszaki hibák miatt nem lehetett teljes, szerencsére a bemutató kötelékeknél nem volt hasonló probléma. A sort a svájciak PC-7-es köteléke nyitotta, a kilenc gép légcsavarjainak hangja a második világháborús híradófelvételeket idézte, ahogy a bombázógépek szoros alakzatban húztak a cél felé. A narancssárga gyakorlógépek azonban szerencsére nem csak a hangjuk miatt váltak emlékezetessé, a műsort záró kétlépcsős rózsájuk határozottan szemet gyönyörködtetőre sikerült. Szintén Pilatus gyártmánnyal repült egy viszonylag új csapat, a horvát légierő bemutató-köteléke. A szerb-horvát háborút lezáró 1995-ös győzedelmes Oluja (Vihar) hadművelet nyomán Vihar szárnyai névre keresztelt ötös PC-9 kötelék a műsorának elejét négygépes gyémánt alakzattal, illetve a szólógép bemutatójával kezdte, de leszállás előtt sort kerítettek néhány géppár szintű, négyes szemberepülésre is. A Frecce Tricolori műsorára nem érdemes szót vesztegetni - aki már látta az olaszokat repülni, tudja miről van szó, a többiek számára pedig szavakkal nehéz leírni azt a szinte tökéletes bemutatót, amivel ismét elkápráztatták a nézőket. A légiparádé utolsó repülős programpontja a Turkish Stars bemutatója volt. A 2000-es kecskeméti bemutató legendás kommentátora után itthon csak Török Csillagznak becézett tízgépes formáció ezúttal egy kicsit szétcsúszott műrepüléssel zárta ezt a magas színvonalú, napjainkban máshol nem látható típusokat bőségesen felvonultató repülőnapot - amelyet ugyan egy szomszédos országban, mégis a magyar határtól 850 kilométerre tartottak.

Az Aranysas 2006. októberi számában megjelent cikk másodközlése

show english summary of Romanian International Air Show 2006

Romanian International Air Show 2006

The ROIAS was held this year - after a five year break - at Mihail Kogalniceanu Airport, near the Black Sea resort of Constanca.

On the static display one could see all the major types of the Romanian Air Force, however this time the old planes of the Buchuresti Museum were not relocated for the show. It was interesting to see the Serbian An-26 and the Croatian An-32 nearby each other, amongst the foreign visitors. Unfortunately the promised Israeli participation was cancelled on the last minutes due to the Lebanon War.

The Romanian AF started the flight display. Extremely dynamic displays were shown by an interceptor MiG-21 LanceR (piloted by Lt. Col. Cătălin Băhneanu) and a fighter-bomber one (Maj. Gheorge Stancu). Between them mass flypasts were performed by five Iak-52s; an An-26, five IAR-99s and five L-39s; five IAR-316 Alouette IIIs; eleven IAR-330 Pumas; and, finally nine MiG-21s.

The trainers present included Romanian IAR-99, IAR-109 prototype, Serbian G-2 and G-4 aircraft. There was only one helicopter display, by the Czech "Night Tiger" Mi-24. The Alenia C-27J performed some rolls, as usual.

The first foreign combat aircraft to display was a Serbian J-22, followed by the well-known Dutch F-16. Unfortunately the Hungarian MiG-29 couldn't have her much expected display due to a fault of the afterburner. Neither the Spanish EF-18 could fly on the first day, also because of some technical problems. The Swedish JAS-39 demo was less than impressive, unlike the French Mirage 2000.

The demo teams included the Swiss PC-7 team, the first foreign debut of the Croatian Wings of the Strom team (flying PC-9s), the Frecce Tricolori and the Turkish Stars.

Kapcsolódó cikk

Legyél Te az első hozzászóló!