wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2005

Air Power 05 Zeltweg

Toldi Miklós

A kétévente megrendezésre kerülő osztrák repülőnap a legnagyobb szabású ilyen jellegű rendezvény Közép-Európában. Az itt látható típusok, és a kötelékek bőséges választéka több százezer vendéget vonz a festői környezetben található reptérre.

A statikusan kiállított típusok nagy részét a dinamikus programban is láthatta a közönség. Ez alól csak a kötelékek és a nagyvasak egy része jelentett kivételt, őket a látogatóktól elzártan a készültség területén helyezték el. A román légierő egy-egy An-26-ossal és MiG-21 Lancerrel érkezett, ez utóbbi bemutatója sajnos nem képezte részét a dinamikus programnak. A tűzpiros PC-21-es és a belga 31. század tigrisfestésű F-16AM-je jó eséllyel pályázhattak volna a statikus sor szépének címre.

A 2005-ös felhozatal a veterán masinák kedvelői számára gazdag kínálatot biztosított. A Red Bull csapat "megszokott" Sea Vixen, Corsair, T-6, B-25J és T-28 Trojan gépei mellett egy újdonságot is láthattunk a DC-6-os személyében. A Red Bull színeiből megalkotott festés ezúttal telitalálatnak bizonyult. Az ezüstösen csillogó, visszafogott díszítésű gép remek látványt nyújtott mind a földön, mind a levegőben. A Breitling Super Constallation és egy Catalina amfíbia is gazdagította a legendák sorát. A svájciak két Hunterből és egy Vampire-ból álló hármas fogattal színesítették a veteránok táborát. Az előbb említett relikviák és egy F-18-as alkalmi köteléke jelképezte a levegőben a svájci katonai repülés múltját és jelenét. A habot a tortán a Bf 109-es jelentette, a "vörös 7"-es nyitott motorburkolattal állt a figyelem kereszttüzében. Kigurulása kisebb népvándorlást indított el, amit egy szép repülés és egy kissé pattogósra sikerült leszállás követett.

Az osztrák légierő helikopterei és azok pilótái egy látványos bemutató keretében bizonyították a közönség, az adófizetők számára maguk és forgószárnyasaik képességeit. A reptér légterében S-70-es és Bell-212-es helikopterek hajtották végre feladataikat az OH-58-asok biztosítása mellett.

Keletről most nem érkeztek vadászgépek a bemutatóra, de panaszra ennek ellenére senkinek sem lehetett oka. Az új festésű holland F-16-os bemutatógép a tőle megszokott dinamizmussal és precizitással repülte le a programját. Az amerikaiak F-16-os és F-15-ös vadászgépekkel vettek részt a repülőnapon. Harrier, Mirage 2000C, Tornado, Typhoon, F-18 és a remek bemutatót repülő magyar MiG-29-est tette teljessé a vadászok részvételét. Az Alpha Jeteken repülő .Asas de Portugal. duó, gépeik között minimális távolságot tartva, tökéletes harmóniában hajtotta végre bemutatóját. A 2005-ös zeltwegi repülőnapon a J-35 Drakenek kötelékrepülése egyben a búcsút is jelentette. A típust még abban az évben kivonták az Osztrák Légierő állományából.

A kötelékek is szép számmal szerepeltek az idén. Red Arrows, Patrulla Aquila, Patrouille de France, Patruille Swiss, Red Bulls, Team 2000 festette színesre az égboltot.

Az idei év újítása volt, hogy a spotterek részére, némi pénzmag ellenében kiemelt fotós helyeket és ellátást biztosítottak a szervezők. Sok újdonságot nem kellett kitalálniuk, ezek a lehetőségek eddig az újságírók számára voltak elérhetőek. Egyre több repülőnap szervezői látják meg a spotterekben rejtező gazdasági lehetőségeket.
Két év múlva Air Power 07, érdemes lesz ismét "szomszédolni"!

Legyél Te az első hozzászóló!