wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2005

Lengyel sas, kék mezőben - Radom Air Show 2005

Toldi Miklós

A Varsótól délkeletre fekvő radomi bázis a Lengyel légierő második számú kiképzési központja, ahol főleg Orlik gyakorlógépekkel ismerkednek a hallgatók. A kétévente megrendezésre kerülő nemzetközi repülőnap számára is általában ez a repülőtér biztosítja a helyszínt.

Lengyelország geopolitikai súlyának megfelelően fejleszti haderejét és vesz részt a NATO hadműveleteiben. Rendszeresen érkeznek hírek az új beszerzésekről és fejlesztésékről, melyek a lengyel haderőt érintik. A statikus soron egyaránt megtalálhatóak voltak a légierő múltját, jelenét és a jövőét megtestesítő típusok. Az An-28B1R Bryza szállítógép itt kiállított darabjának utasterét némileg komfortosították, ezáltal furcsa átmenetet képez egy utasszállító és egy katonai gép között. A típus partvédelmi járőr változata is büszkélkedhet export sikerekkel, a közelmúltban Vietnám rendszeresített néhány példányt. A Szu-22M4-ek ideje lassan lejár, felváltásukra 2006 és 2012 között 48 db F-16C Block52-es érkezik Lengyelországba, beszerzésükkel nagyságrendekkel növekszik a légierő csapásmérő képessége. A már kivont Szu-22-esek közül sem fog mindegyik egy reptér sarkában elrohadni, közel negyven darab vietnámi színekben folytatja pályafutását. A NATO műveletekben jelentős szerepet vállaló Lengyelország számára is komoly feladatot jelent a szállító kapacitás biztosítása. Jelenleg An-26-os és Casa 295-ös gépekkel látják el a feladatokat, ezen a területen a C-130-as közepes szállítógépek jelentik a jövőt. A "teherhordók" megérkezését követően az An-26-os gépek is lekerülnek lassan az állománytábláról. A hazai fejlesztésű Sokol bázisán kialakított PZL W-3W harci helikoptert is láthattuk a betonon. A gép fegyverzetét a törzs jobb oldalára szerelt kétcsövű, 23 mm-es gépágyú, valamint nem irányított páncéltörő és puha célok elleni rakéták jelentik. A tervezett orosz vagy izraeli gyártmányú irányított rakéták és elektronikai eszközök segítségével jelentősen növekedne a helikopter jelenlegi, meglehetősen korlátozott harci képessége. A Mi-2-es bázisán továbbfejlesztett "Kania" fogószárnyast a statikus soron és a levegőben is láthattuk egy kutató-mentő bemutató keretében.

A dinamikus program délelőtti része elég csendesre sikeredett, főként sport- és kiképző gépek bemutatói töltötték ki az idő jelentős részét, ez alól a Casa 295-ös szállítógépek felszállásai és a dán F-16AM repülése jelentett kivételt. Az F-16-os típus még háromszor kapott szerepet a programban, egy-egy holland, belga és amerikai gép közreműködését kísérhettük figyelemmel. A spangdahlemi bázisról érkezett gépet pilótája rendesen megtépte a levegőben, talán a nap legszebb repülését produkálva. A lengyel MiG-29-es kis magasságon és nagy sebességgel érkezett a beton fölé, majd néhány manőver után, számunkra ismeretlen műszaki vagy egyéb okokból a Fulcrum el is tűnt a szemünk elől. A francia Mirage 2000 és pilótája, Yanick "Thor" Vallet bebizonyította, hogy nem érdemtelenül hozták el Fairfordból a pálmát. A 133. oldalszámú L-39ZO Albatrosszal Kádár Sándor hdgy képviselte hazánkat a dinamikus programban. A cseh légierő L-159B repülése némi izgalomra is okot adott. A kétüléses gép smokewinderéből lángnyelvek csaptak ki, de szerencsére hamar megszűnt a nem kívánt vizuális effektus. Kötelékekből bőséges választék állt a látogatók rendelkezésére, Zespól Akroacyjny Orliki, Bialo-Czerwone, Patrulla Aquilla, Patrouille d' France valamint a brit Red Arrows csapatának bemutatóit láthattuk. A nap végén a Lengyel Légierő tizenkét Szu-22M4-es és négy MiG-29-es gépéből kialakított alkalmi köteléke húzott át a pálya tengelyében.

A reptér, adottságai folytán talán nem felel meg minden elvárásnak, erős ellenfényben kénytelen dolgozni a fotózni vágyó, ráadásul a közönségtől igencsak távol folynak a repülések. Viszont aki egy kellemes napot szeretne eltölteni egy kényelmes kempingszékben, a kezében jófajta lengyel sörrel és nyugodtan élvezni a repülés látványát, az megtalálja számítását a Radomi ég alatt.

Kapcsolódó cikk

Legyél Te az első hozzászóló!