wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2004

Starfighter-búcsú - Pratica di Mare, 2004. V. 30.

Kárpáti Endre

Az Olasz Légierő 2004-ben vonja ki hadrendjéből az utolsó Lockheed F-104 Starfighter vadászgépeit. A típus utolsó üzemeltetőjeként az első repülés ötvenedik, illetve a rendszeresítés negyvenedik évfordulója alkalmából Starfighter világtalálkozót és nyílt napot rendeztek Róma mellett, Pratica di Mare repülőterén. A világtalálkozó már szombaton megkezdődött, de a nyílt napra csak vasárnap került sor, bár a programot már az előző napon is lerepülték, a légierő vendégeinek zárt köre előtt.

A statikus soron az olasz fegyveres erők jóformán minden típusukat kiállították, a rendőrségi megfigyelő Partenavia Observertől a Eurofighterig, a Piaggo P.166 különböző tengerészeti felderítő változataitól a Boeing 707-es tankerükig. A helikopterek között kiállították a Légierő, Haditengerészet, szárazföldi hadsereg, Parti Őrség, Rendőrség, Csendőrség, illetve a Vámőrség gépeit is.Külföldi gép viszonylag kevés volt, de azok között is akadt nagyon izgalmas jármű . a Luftwaffe amerikai és német nemzeti színekben pompázó MiG-29-ese, két török RF-4E Phantom felderítőgép, és Európának ezen részében szentkirályszabadjai Mi-17-essel és Mi-24-essel sem lehet túl gyakran találkozni.

Olasz szokás szerint a bemutatókat repülő gépeket a nézők előtt, a gurulóúton állították ki, ott keltették életre. Ez egyrészt nagyon látványos, másrészt megnehezíti a fel- és leszálló gépek megörökítését. Azonban ezt könnyen feledtette, hogy a gurulóút központi részét ezúttal nem a Frecce Tricolori gépei foglalták el, hanem tizenhárom öreg F-104-es, a működőképes olasz Starfighterek több mint fele!

A légibemutatók során olasz légierők szinte mindent a levegőbe emeltek, ami egy napba belefér. A helikopterek közül láttuk a légierő HH-3F-jeinek látványos kutató-mentő bemutatóját, megmutatta mozgékonyságát a szárazföldi hadsereg A-129 Mangustája, ami mögött nem sokban maradt el a haditengerészet háromhajtóműves EH-101-ese sem.A légcsavaros gépek közül levegőbe emeltek C-130J-t, Piaggio Avantit, a P.166-os egy frissen modernizált, még festés nélküli példányát, és persze nem maradhatott el a C-27J Spartan orsókkal megtűzdelt műsora sem.Az eredetileg csak nyílt napnak beharangozott nemzetközi repülőnapról nem hiányozhattak a kötelékek sem. A Red Bull Team légcsavaros Szuhojai voltak az elsők, melyeket még délelőtt küldtek fel. Az Olaszországban rendkívül népszerű Frecce Tricolori mellett fellépett még a svájci Patrouille de Suisse is, szokásos infracsapdás rózsájukkal zárva műsorukat.

Számos harci gép emelkedett a levegőbe, hogy szólóbemutatójukkal elvarázsolják a nézőket. Meglepően erőteljes volt a praticai AMX bemutatója, és a szokásos belga és holland F-16-os műsor mellett láthattuk az olasz Viper bemutatkozását is, melyen nem látszott, hogy még csak fél éve repülik a típust. Az olasz haditengerészet Harriereit nem lehet túl gyakran látni, de itt mindjárt négy gép kötelékrepülésére került sor. Egyszerre, szinkronban szálltak fel, majd néhány áthúzás után két részre váltak, és míg hárman a nézők előtt lebegtek, mögöttük húzott el a szóló, majd látványos műrepülésbe kezdett.Azonban bármennyire is érdekes volt az olasz Tornado nagyon precíz repülése, a Eurofighter erőtől duzzadó bemutatója, vagy a svájci F-18-as látványos programja, Pratica di Marében az F-104-es volt a sztár.Az első Starfighter a négygépes, nem mindennapi nyitókötelékkel érkezett. Az öreg vadászgépet mindhárom váltótípusa elkísérte, kétoldalt egy-egy helyi Tornado és F-16-os, mögötte az első olasz széria Eurofighter repült. Két áthúzás után a négyes kötelékből gyönyörűen vált ki a Nap irányába Kelly Johnson időtálló remeke, majd pár műrepülő-figura végrehajtása után leszállt.

Az F-104-esek következő jelenésére, a kilencgépes kötelékrepülésre is emlékezni fog mindenki, aki ott volt!A gépek lassan gördültek végig a gurulóúton, majd rövid várakozás után kifordultak a pályára, és hármasával egymás mellett felsorakoztak. Rövid várakozás után egyenként szálltak fel, majd eltűntek, kisoroltak a tenger fölé. Ezt követően jött a tigrisfestésű Saab 105-ös bemutatója, amely végével a kilenc Starfighter gyönyörű rombusz alakzatban átdübörögött a reptér felett. Egy nagy ívű forduló után másik irányból is végigrepültek előttünk, majd dél felé távoztak. A következő programpont után ismét, megjelentek, de ezúttal kicsit lassabban, kiengedett futókkal húztak el a tömeg előtt. Majd a Mangusta bemutatója után három, egyenként háromgépes rajban közelítették meg a repülőteret. Az első kötelékbe három egyszemélyes gép tartozott, melyek szép oszoljt követően egyenként leszálltak, de az utolsó még jóformán el se hagyta a pályát, mikor megérkezett a légtérbe a következő három. Ám ezek nem együléses F-104S-ASA-M-ek voltak, hanem kétszemélyes TF-104G-M gyakorlógépek, melyek a G változatra jellemző, semmilyen más gép hangjára nem hasonlító sípolással húztak el a nézők előtt. A gyakorlógépek leszállása során azonban apróbb meghibásodás történt, a kék díszfestésű gépnek nem nyílt ki a fékernyője, így a fékhorog kiengedésével volt kénytelen megállni a pálya végén. Ez azonban nem okozott komolyabb fennakadást, öt perc alatt sikerült a gépet kiszabadítani a drótkötél fogságából.A délután folyamán a helyi kísérleti alakulat egyik gépe még egy igazi, kemény vadászrepülős programot mutatott be. A levegőbe emelkedés után azonnal, még kiengedett futókkal végrehajtott orsó mindjárt az elején egyértelművé tette, hogy gyakorlott pilóta kezében félelmetes dolgokra képes az öreg vadászgép.A nap végén, a Frecce Tricolori műsora előtt ismét a levegőbe emelkedett az egyik, piros díszfestésű gép, de ezúttal is kirepült a légtérből. Majd az olasz kötelék műsora után visszatért . a tíz műrepülőgép élén. Természetesen csak néhány áthúzást hajtottak végre közösen, műrepülésről szó sem volt, azonban az eseményre jellemző volt a gesztus, ahogy a nyugdíjba vonuló típus vezette a nemzeti intézménynek számító csapatot.

Az olasz szervezők nagyon jól sikerült . bár erősen ellenfényes . repülőnappal tisztelegtek az öreg vadászgép előtt, az esemény nem csak szívszorító, könnyes búcsú volt, hanem egyben az új gépek, a biztos jövőkép üdvözlése is.

A résztvevők listája

A résztvevő gépek listája



Statikus sor

Mi-17

704

Magyar légierő

 

Mi-24

716

Magyar légierő

 

RF-4E

69-7526

Török légierő

 

RF-4E

69-7457

Török légierő

 

P.166

MM25182, GF-12

Pénzügyőrség

 

P.166

MM25166, 8-08

Parti Őrség

 

P.166

MM25157

   

P.166

MM25107 v. 25157

   

P.180

MM62203

Olasz légierő

 

SF.260

MM55018, 70-51

   

P.68

PS-A97

Polizia

 

F-4F

37+32

Luftwaffe

 

MIG.29

29+10

Luftwaffe

 

Harrier

ZG530, 84

RAF

 

Harrier

ZG502, 73

RAF

 

Saab 105

D (yellow)

Osztrák légierő

 

AV-8B

MM7221, 1-15

Marinha

 

C.160

50-34

LTG.63

 

E-3A

LX-N90450

NATO

 

B.707

MM62150, 14-03

   

G-222

MM62140, 14-21

   

MB.339

MM55058, 61-41

   

BR1150

MM40109, 41-71

   

MB.339

MM54483, 61-102

   

Tornado IDS

MM7031, 6-21

   

Tornado ECR

MM7054, 50-40

   

Tornado ADV

MM7232, 36-10

 

Ex ZG735

EF.2000B

MM55093, 4-1

   

F-16B

MM7266

 

Ex 79-0412

AMX

MM7168, 51-30

   

AMX-T

MM55034, RS-18

   

T-6

MM604, RS-S1

   

A.109

MM81468, GF-145

G di F

 

AB.47G

MM80482, CC-13

Carabinierie

 

AB412

MM81380, CC-19

   

AB.47J

MM80294, CC-1

Carabinierie

 

AB.212

PS-102

Polizia

 

NH.500E

MM81294, 72-31

   

AB.412

MM81512, 9-10

Guardia Costeria

 

A.109

MM81013, EI-854

   

EH.101

MM81486, 2-07

   

AB.212AM

MM81150,

   

HH-3F

MM81339, 15-27

   

A.129

MM81408, EI-938

   

MB.339CD

MM55078, RS-29

   

MB.339CD

MM55063, RS-27

   

Bemutatót repült gépek, illetve nézők előtti gurulóút

AB-139

I-ROCS

   

HH-3

     

HH-3

     

EH-101

     

AB-129

     

C-27J

MM62127X

   

F-16A

MM7238

   

P.180

MM62162

 

nem repült

P.180

MM62202

 

nem repült

F-16A

MM7247

 

Ex 80-0604 (melyik repült?)

F-16A

MM7249

 

Ex 81-0699 (melyik repült)

AMX

MM7125, RS-11

 

(melyik repült?)

AMX

MM7158, RS-12

 

(melyik repült?)

EF.2000B

MMX614

 

(melyik repült?)

EF.2000

MMX603

 

(melyik repült?)

Tornado

MM7057, 36-54

 

(melyik repült?)

Tornado

CMX7040, RS-01

 

(melyik repült?)

P.180

VF-181, I-DVFM

Vigli Di Fuoco

 

F-104S

MM6762, RS-06

   

F-104S

MM6873, 4-9

 

Fekete díszfestéssel

F-104S

MM6876, 9-39

   

F-104S

MM6881, 4-59

 

(vegyes kötelékben)

F-104S

MM6890, 4-50

   

F-104S

MM6912, 9-42

   

F-104S

MM6923, 4-2

   

F-104S

MM6930, 9-99

 

Vörös díszfestéssel

F-104S

MM6932, 4-20

   

F-104S

MM6934, 9-31

   

F-104S

MM6935, 9-32

   

F-104S

MM6943, 4-1

 

Ezüst színben a vilgátalálkozó helyszínén

TF-104G

MM54251, 4-34

   

TF-104G

MM54253, 4-20

 

Kék-sárga díszfestéssel

TF-104G

MM54258, 4-40

   

TF-104G

MM54260, 4-41

   

AV-8B+

MM7215, 1-09

   

AV-8B+

MM7217, 1-11

   

AV-8B+

MM7218, 1-12

   

AV-8B+

MM7220, 1-14

   

F-18

J-5011

(melyik repült?)

 

F-18

J-5009

(melyik repült?)

 

Mirage 2000

5-OZ, 21

(melyik repült?)

 

Mirage 2000

5-OF, 30

(melyik repült?)

 

F-16

J-016

   

F-16

FA-114

(melyik repült?)

 

F-16

FA-118

   

Saab 105

GF-16

   

P.166

 

Festés nélkül

 

Patrouille Suisse

J-3068, J-3081, J-3088, J-3087, J-3085, J-3082, J-3091

F-5E

(melyik repült?)

Frecce Tricolori (MM kezdőszám nincsen meg)

     

0

     

1 485

     

2 480

     

3 545

     

4 543

     

5 486

     

6 536

     

7 542

     

8 473

     

9 477

     

10 475

     
       
       

Nyitókép

     

F104S

4-59

   

TORNADO F3

36-11

   

4-23

Typhoon

MM55095

vasárnap (szombaton 4-3)

F16A

MM7238

   

Legyél Te az első hozzászóló!