wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2003

Miramar 2003

Kárpáti Endre

P-51DA miramari tengerészgyalogos repülőtéren rendezik meg, már hagyományosan, az Egyesült Államok dél-nyugati részének egyik legnagyobb repülőnapját.

A statikus soron kiállított gépek nagyon jól bemutatták az amerikai katonai repülést a második világháborútól napjainkig. Második világháborús szállító- és vadászgépek, tengerészgyalogos helikopter az ötvenes évekből, néhány harci gép a vietnami háború idejéből, és szinte teljes körű felhozatal napjaink katonai gépeiből. A helyi egységeket, illetve a közeli North Island-i repülőteret számos F/A-18 képviselte, különböző fegyverzetekkel és díszfestésekkel, de természetesen láthatók voltak a haditengerészek és a tengerészgyalogosok támogatógépei és helikopterei is. A légierő is igyekezett lépést tartani, a kiállított harci gépek sorában megtalálható volt többek között az F-117, B-52, B-1 egy-egy példánya, a szállítógépeket pedig olyan apróságok is képviselték, mint a KC-10 Extender, vagy a C-5 Galaxy. Különösen örvendetes volt olyan ritkaságokkal találkozni, mint az agresszor festésű F-5-ösök, a légierő kötelékébe tartozó F-4F Phantom, vagy a kivonásra váró T-2 Buckeye és T-39. Említésre méltóak a külföldről importált, ma már polgári lajstromjelet viselő katonai gyakorlógépek is. A Delfin vagy az Albatros napjainkban már nem számít nagyon ritka gépnek az óceán túlpartján, de a kínai légcsavaros CJ-6-os még igen. Számunkra a legérdekesebb mégis egy "kályhacső" volt, a magyar légierőtől megszerzett 4418-as lajstromjelű MiG-21U, melyen még olvashatók voltak a magyar stencilfeliratok.

Corsair gurul a felszálláshozHarrierek a zónában

A repülőprogramot néhány könnyű polgári gép bemutatója nyitotta meg. Egy Piper Cub egy száguldó furgon tetejére szállt le, két műrepülés között pedig egy gázturbinás dragster is feltűnt. A légcsavaros gépeket képviselték a második világháborúból megmaradt Corsair és Mustang vadászgépek, ez utóbbit egy nyugállományú tábornok vezette, aki megjárta a világűrt is. A komolyabb gépek bemutatóját egy F-117-es kezdte meg, amely most is inkább a formájával, mint a műrepülésével hagyott mély nyomokat a nézőkben. Az AV-8B Harrier II viszont rövid, de látványos repülésével vált emlékezetessé. A szóló bemutatók sorából kimaradt az előre beígért B-2-es, de azért nem maradtunk bombázó nélkül, a B-1B megpróbálta betölteni a lopakodó által hagyott űrt.

Harcászati bemutatóAH-1W géppár

A katonai bemutatók sorából nagyon magasan kiemelkedett a bőrnyakúak harcászati demonstrációja. Először két KC-130-as húzott át a beton fölött, az egyikre két CH-53-es helikopter, míg a másikra egy-egy AV-8B+ és F/A-18C csatlakozott rá. Ezt követően egy UH-1-es felderítőket rakott ki, melyeket egy CH-46-ossal emeltek ki. A komolyabb erők négy SeaKnighttal érkeztek, de nekik már légi támogatásra is szükségük volt - két Harrier II+ és három Hornet dolgozta meg az ellenséget, természetesen pirotechnikai elemekkel alaposan megtűzdelve. Előkerült két, löveget szállító CH-53-as, illetve néhány támogató AH-1W Cobra is. Végül befutott a földi lépcső is, a deszantosokat egy felderítő páncélautó és egy M1 Abrams harckocsi mentette fel. A Blue Angels zárta a program nappali részét. Először a köteléknél az első évét töltő új Hercules tartotta meg rövid repülését, melyet a startrakétás felszállás tett nagyon látványossá.A "Kövér Albert" után került sor a haditengerészet Hornetjeire, melyek szokásos hihetetlen szoros kötelékrepülésükkel bűvölték el a nézőket.

IndításB-52H

Napnyugta előtt fél órával kezdődött meg a repülőnap esti része. A lenyugvó Nap fénye még bevilágította az elsőként sorra kerülő Harrier II-t, de a négygépes Stearman kötelék után következő sugárhajtóműves dragster utánégetőjének fénye már zavartalanul tündökölhetett. Teljes sötétségben került sor a B-1B-re, látványos utánégetőivel. A Blue Angels Herculese megismételte délutáni startrakétás felszállását, majd áthúzott egy S-3 Viking, folyamatosan infracsapdákat dobálva. Sor került egy pirotechnikai eszközökkel alaposan megpakolt MiG-17F-re is, illetve egy tengerészgyalogos C-130-asra, mely a nézők felé repülve lőtte ki infracsalijait lefelé és két oldalra. A programot egy hagyományos, repülőgépek nélküli tűzijáték, illetve egy több száz méteres tűzfal zárta, de nem ezek miatt maradt emlékezetes az itt töltött két nap.


A Buckeye már karrierje végén járA B-1B megkezdi műsorát

F-117A a ködbenKövér Albertet az égbe robbantották

Blue Angel, húzott fordulóbanF-117-es pilóták gyakorlására használt T-38A

show english summary of Miramar 2003

Miramar 2003

P-51DOne of the largest air shows in the Southwestern USA is traditionally held at the Marine Corps Air Station, Miramar, CA.

The spectrum of American military aviation was presented by a well-organized static display: WWII military cargo and fighter planes, Marine Corps choppers from the fifties, several jets from the Vietnam era and almost everything from today's US military aviation inventory. Several F/A-18s, with various weapon configurations and in special colors, along with Navy and Marine Corps support aircraft and gunships represented the local and the nearby North Island based units. The Air Force lineup was no less spectacular: F-117, B-52, B-1B and planes of the Airlift Command such as the C-5 Galaxy and the KC-10 Extender. There were some unique aircraft on show: F-5s painted in aggressor color scheme, the Air Force F-4F, and two types waiting for retirement from service: the T-2 Buckeye and the T-39. The imported civilian owned trainers were noteworthy. The Delfin or the Albatros are frequent air show participants across the pond but the Chinese built CJ-6 piston engine trainer is still a rather rare visitor. The lone MiG-21U on static display, a former Hungarian Air Force example - 4418, was especially interesting for us. The fuselage wore the original Hungarian scheme and text marks.

Corsair before take-offHarriers in the flightline

Civilian prop planes opened the flight display. A Piper Cub landed on the top of a cruising van. Later on a jet engine equipped dragster appeared on the runway. A WWII era Corsair and Mustang demo followed; a retired general who was a former member of the astronaut corps flew the latter. An F-117 started the more serious jet displays. The unique design of the stealth fighter is always remembered rather than its flight performance. On the other hand the AV-8B+ Harrier II's demo was short but remarkable. Although the previously promoted B-2 program was cancelled, we were not left without a bomber solo. A B-1B filled the gap left by the stealth bomber.

Tactical demonstrationAH-1Ws

The tactical demonstration of the Marines was the highlight of the day. First two KC-130s passed by, one refueling two CH-53 helicopters and the other refueling an AV-8B+ and an F/A-18C. This was followed by a single UH-1 bringing in the reconnaissance unit. When they finished their mission a CH-46 picked them up. A combat force was brought in by four SeaKnights, while two Harrier IIs and three Hornets provided active aerial support using pyrotechnical show elements. Two CH-53s airlifted in artillery equipment and AH-1W Cobras supported them. Finally the land forces arrived. An M1 Abrams and an armored reconnaissance vehicle eased the pressure on the expeditionary forces.The Blue Angels closed the daylight portion of the show. The stunning rocket assisted take off and several passes of their brand new Hercules opened the display. Following Fat Albert's flight the Navy Hornets executed their high precision six ship demonstration, amazing the crowd once again.

Before the showB-52H in the night

The evening portion of the air show started half an hour before sunset. A Harrier II and the four ship Stearman demo was followed by the jet engine equipped dragster. Its afterburner shone across the runway. A B-1B followed which executed its spectacular full afterburner assisted take off in complete darkness. The Hercules of the Blue Angels repeated its rocket assisted take off and an S-3 Viking executed its passes dispensing flares. A private MiG-17F heavy on pyrotechnical load and a C-130 of the Marines dispensing flares while flying towards the crowd closed the flight display. The show ended with traditional fireworks, including a firewall several hundred meters long.


At the end of a long carreer: BuckeyeB-1B taking off

F-117A in the flightlineFat Albert catapulted to the sky

One of the Blue AngelsHolloman T-38A in the fog

Kapcsolódó cikk
» Edwards 2003

Legyél Te az első hozzászóló!