wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2003

Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató - Kecskemét 2003

Toldi Miklós

Phantom, felszállás előttHárom éves kihagyás után, ismét nemzetközi repülőnapot rendeztek a Kecskeméti repülőtéren. A több százezres nézősereg igazolta, hogy hazánkban megvan az érdeklődés az ilyen jellegű rendezvények iránt.

A dinamikus programot a magyar légierő köteléke nyitotta meg, melyben a légierő minden rendszerben álló repülőgép és helikopter típusát láthattuk. Ez után került sor Szabó "Topi" Zoltán repülésére a 04-es oldalszámú MiG-29-essel, a gép és pilótája ugyanazt a programot repülte, mellyel Fairfordban kiérdemelte a legjobb bemutatóért járó díjat. A látványos elemekkel fűszerezett repülés, valamint az infracsapda szórás osztatlan sikert aratott a nézők között. Vasárnap a program maradt, csak a pilóta változott. Aznap Molnár "Bagira" Gábor ült a MiG fülkéjében. A ködös Albion Hawk és Harrier gépekkel képviseltette magát. A Harrier lágy égi balettjét nem lehet elégszer látni, megunhatatlan! Az osztrák légierőtől egy-egy Saab 105-öt és PC-6 Turbo Portert láthattunk. A Francia Légierőből egy Mirage 2000 emelkedett a levegőbe, a típustól megszokott szép bemutatót produkálva. Nehéz olyan európai repülőnapra látogatni, ahol ne lenne jelen a holland bemutató F-16-os, a látványos festés és a fehér füsttel kombinált lendületes programja mindenhol sikerre számíthat.

Leszálló TornadoF-15D

Az USA az elmúlt években nem kényeztette el a repülőnapok nézőit, főleg Európa keleti felén. Ha meg is jelentek, általában csak statikusan mutatták be légierejük érdekesebb típusait, ellenben Kecskeméten négy F-15-ös is vendégeskedett, ráadásul a levegőben is láthattuk őket. A Lakenheath-ből érkezett sas programja igencsak látványosra sikeredett, már a felszállás is "meredeken" indult reprezentálva két hajtóművének erejét. Hasonlóan impozáns látványt nyújtott, ahogyan a gép egy alacsony áthúzásból függőlegesen, folyamatos orsózás mellett az égbe fúrta magát, mígnem eltűnt a szemünk elől. Látványos és igazán nézőbarát repülést láthattunk az amerikai géptől és pilótájától. Déli szomszédainktól is érkezett néhány ritkaság, egy-egy Galeb, Super Galeb és Orao színesítette a palettát. Közülük a Super Galeb a dinamikus programban is szerepelt. Igazi színfoltja volt a napnak a görög C-47 és a magyar Li-2-es kötelék repülése. Nem mindennapos látványt és élményt jelentett az ikrek közös fellépése! A Gripen nem csak a levegőben mutatta be hazánk következő vadászgép típusát, hanem egy külön hangárban az érdeklődők közelről is szemügyre vehették, illetve informálódhattak a JAS-39-ről. A jövőtől pár méterre ott állt a múlt egy darabja, a frissen vásznazott és festett PO-2-est ugyanaz a Goldtimer Alapítvány tartja repülőképes állapotban, amely a Li-2-est is feltámasztotta csipkerózsika álmából.

F-16AM, a bemutatója előttMiG-29UB

Három egyéni műrepülés is szerepelt a műsorban, Veress Zoltán régi Szu-26-ával egy amerikai pilóta repült, míg ő maga az új piros-fehér festésű SP-91-én szállt fel. A gépcsere pár nézőben enyhén skizoid állapotot idézet elő, néhány "bezzeg a Zoli mennyivel jobban repült" megjegyzés kísérte a szóban forgó pilóta programját. A nap végén Bessenyei Péter a tőle megszokott módon kápráztatta el a nézőket. A nagy kötelékek közül a Frecce Tricolori, a Patrouille de France és a Turkish Stars festette színesre Kecskemét egét. A helikopterek sorában egy-egy Mi-24D, UH-1D, W-3 Sokol, Mi-17 valamint a fantasztikus mozgékonyságú Bo-105 szerepelt. A dinamikus bemutatón láthattunk még Tornadot, F-4F Phantom-ot, L-29-est, L-39-est, PC-7-est valamint az L-159-es két változatát is.

A görög légierő még napjainkban is használja a C-47-estA statikus soron is bőven találhatott mindenki fotózni valót, többek között C-130E, F-15, tigrismintás Tornado IDS, Jaguar GR.3, F-15C, F-16AM sorakozott, az elkerített részeken.Idén, első alkalommal, civil szervezetek által alapított vándordíjakkal jutalmazták a repülőnap legjobbnak ítélt résztvevőit. Az alapítók és az általuk felajánlott díjak, valamint azok nyertesei a mellékelt táblázatban láthatóak.
Mindent összevetve egy jól szervezett, látványos repülőnapot láthatott a közönség.

A szombati nap programja

Kecskemét 2003 - a szombati program (időrendben)



L-159B 6073 (375) Cseh
C-47 49 2622 Görög
Li-2 HA-LIX  
An-26 405 érkezett
Galeb YU-YJG  
An-2 HA-ANK  
Pitts Sp. ? Veres Z.  
ultralight HA-YFKM  
Comet HA-YFKC  
C-130J 46-48 olasz, érkezett
nyitókép
Jak-52    
Mi-17    
Mi-24 712,720,576  
Albatros 119,120,135,136  
MiG-29 26,27,15  
An-26 603  
 
MiG-29 04  
Harrier ZD351 (18) RAF
Hawk XX313 (CE) RAF
UH-12   Luftwaffe
Tornado 43+47  
Bo-105    
F-4 37+12  
Pitts Sp. Veres Z.  
Szu-26 amerikai pilóta  
Morava OM-PLF távozott
Frecce tricolori
F-16 FA-114 belga
F-15 48-OSS (AF84044) USAF
Gripen 194 svéd
Török csillagok
Super Galeb 23638 szerb
Saab 105 GF-16 osztrák
PC-6 Turbo Porter 3G-EH osztrák
W-3 Sokol 0619 lengyel
Patrouille de France
L-29 OM-JET cseh
L-159 6002 cseh
L-39 128  
Mirage 2000 5-OF (20) francia
PC-7 L-12 holland
F-16 J-016 holland
L-159 6073 (375) cseh
Pilatus 62 szlovén
Extra Besenyei  

Török csillagokLeszálló Albák

Kapcsolódó cikkek

Legyél Te az első hozzászóló!