Nyílt nap, Szliács, 2002
Szliács a szlovák légierő egyik legfontosabb bázisa, itt települt a 31. vadászrepülő-ezred, melynél MiG-21MF és MiG-29 harci gépek repülnek, L-410-ek, L-39ZA-k és Mi-17-ek támogatásával. A szlovák légierőben még két harci alakulat található, a helikopterekkel felszerelt 34. helikopter-ezred Presovban, illetve a Szu-22M4-eket használó 33. vadászbombázó-ezred Malackyban. A szliácsi ezred minden évben június elején nyitja meg kapuit a nagyközönség számára, hogy egy kellemes hangulatú, családias nyílt napon mutassa be az alakulat életét.
2002-ben a statikus soron a szlovák légierő fontosabb típusai mellett néhány külföldi gépet is kiállítottak. A német Tornado IDS és az F-4F Phantom, illetve a holland F-16AM kevésbé okozott meglepetést, mint az errefelé ritkán látható francia Mirage F-1CT az Armée de'l Air 30. repülőezredétől. Két ilyen gép is érkezett, de a helyszűke miatt csak az egyiket állították ki. A helyi gépek közül feltűnő volt a Mi-17 és Mi-24 helikopterek festésének barnás árnyalatvilága, a sivatagi festésű L-29 Delfin, illetve a kiállított tigrisfestésű MiG-29.
A statikus kiállítástól távolabb, a fűre félretolva árválkodtak a szlovák légierő kivont MiG-21-ei. A nézőktől elzárt mintegy 40 gép többsége fémszínű MF volt, de akadt legalább egy F-13 és néhány darab a nálunk kevésbé ismert MiG-21R felderítő-változatból is, köztük egy kékes árnyalatú kamuflázzsal. Egy-két gépen még az eredeti csehszlovák felségjel is megfigyelhető volt, de az öreg deltaszárnyúak többségén a szlovák címer pompázott.
A repülőprogramot ejtőernyősök nyitották meg - a napsütéses, de erősen szeles időben az első ugrót a légmozgások kivitték a kerítésen túlra. Az ugratóparancsnok valószínűleg nem kapott dicséretet...
A műrepülőcsapatokat a legcsendesebb képviselte - a szlovák Očovski Bačovia négy Blanik vitorlázógépét két Száznegyvenkettes és egy csillagmotoros L-60S Brigadyr vontatta fel. A kötelék a tőle szokásos nagyon látványos bemutatót tartotta meg. Szintén egy Blanikhoz fűzödött az egyik egyedi műsorszám - a vitorlázógépet kabintető nélkül vontatták fel több száz méterre, ahol a hátsó ülésben helyet foglaló ember leoldás után kimászott a gép bal szárnyának közepére, leült a belépőélre, és integetett a tömegnek. Fél perc láblógatás után dobott egy hátast, majd békésen ejtőernyőt nyitott.
A sugárhajtóműves gépek bemutatóját egy L-39 nyitotta meg, majd következtek a komolyabb vasak. A csíkos festésű holland F-16AM megmutatta, hogy az MLU-n átesett gépek hajtóműve valóban jobb repülőtulajdonságokat biztosít. De az is kiderült, hogy a függőleges figurák még így sem mennek annyira a típusnak, mint a helyi MiG-29-nek...
A szóló huszonkilences bemutató mellett a típussal sor került egy látványos kétgépes légiharc-bemutatóra is, némi infracsapda-dobálással kiegészítve. A fotósok legnagyobb örömére a MiG-21-es családot egy fémszínű MF képviselte, melyről nagyon jó felvételeket lehetett készíteni, ahogy a tűző napfényben szállt fel a hegyek előtt, illetve a látványos átstartolása közben.
A program "kályhacsöves" részét a rövid ebédszünet után megismételték, de akkor sajnos már enyhe ellenfényben. A nyílt napon hazai szemmel nézve nagyon kevés néző vett részt, ami talán részben a következő hétvégén megtartott pozsonyi repülőnapnak is köszönhető.
Szliács 2002, a résztvevők
Repült gépek | ||
F-16AM |
J-016 |
Holland Királyi Légierő, 312. század |
L-13 |
OM-1814 |
Ocovski Bacovia |
L-13 |
OM-1709 |
Ocovski Bacovia |
L-13 |
OM-1836 |
Ocovski Bacovia |
L-13 |
OM-2709 |
Ocovski Bacovia |
L-13SW |
OM-5103 |
|
L-39ZA |
1730 |
Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred |
L-60S |
OM-LKE |
|
Mi-17 |
0812 |
Szlovák Légierő, 34. helikopter-ezred |
Mi-24V-1 |
0813 |
Szlovák Légierő, 34. helikopter-ezred |
MiG-21MF |
7704 |
Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred |
MiG-29 |
2022 |
Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred (szóló repülés és légiharc-bemutató) |
MiG-29 |
6425 |
Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred (szóló bemutató) |
MiG-29 |
6930 |
Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred (légiharc-bemutató) |
Z-142 |
OM-NNS |
|
Z-142 |
OM-LNR |
|
Z-142 |
OM-ONQ |
|
Z-43 |
OM-FOO |
Statikus kiállítás | ||
F-16AM |
J-363 |
Holland Királyi Légierő, 323. század |
L-29 |
3408 |
Szlovák Légierő, VSL |
L-39ZA |
4701 |
Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred |
Mi-17 |
0827 |
Szlovák Légierő, 34. helikopter-ezred |
Mi-24D |
0101 |
Szlovák Légierő, 34. helikopter-ezred |
MiG-21MF |
7703 |
Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred |
MiG-29 |
6829 |
Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred |
Mirage F1CT |
30-SX |
Francia Légierő, 30. repülőezred |
Leállított MiG-21-ek | |
MiG-21MA |
1113 |
MiG-21MA |
1201 |
MiG-21MF |
4308 |
MiG-21MF |
4308 |
MiG-21MF |
4311 |
MiG-21MF |
4313 |
MiG-21MF |
4402 |
MiG-21MF |
7702 |
MiG-21MF |
7707 |
MiG-21MF |
7713 |
MiG-21MF |
7803 |
MiG-21MF |
8207 |
MiG-21MF |
8208 |
MiG-21R |
1918 |
MiG-21R |
1920 |
MiG-21R |
1922 |
MiG-21UM |
3156 |
MiG-21UM |
5101 |
MiG-21USz |
0646 |
MiG-21MF |
9501 (emlékmű) |
show english summary of Open day, Sliac, 2002
Open day, Sliac, 2002
Sliac is one of the most important bases of the Slovakian Air Force. The 31st Fighter Wing is based here, flying MiG-21MFs and MiG-29s, together with training and support planes (L-410, L-39ZA and Mi-17). There are two more combat units in the Slovakian Air Force, the 34th Helicopter Wing at Presov and the 33rd Fighter-Bomber Wing at Malacky, flying Sukhoi Su-22M4s.The Sliac Wing opens its doors to the public on the first weekend of June each year with a friendly, familiar manner.
In 2002, the most important types of the Slovakian Air Force and some planes from abroad were on static display. The German Tornado IDS, F-4F Phantom and the Dutch F-16AM are frequent performers in the air shows of this region. The presence of the Armée de'l Air's Mirage F-1CTs was a little bit surprising. Two French fighterbombers arrived, but only one of them was exhibited on the static display, because of the lack of space. It was interesting to see the brownish Slovakian Mi-17 and Mi-24 choppers, the desert camouflaged L-29 Delfin, and the MiG-29 with tiger motif.
Not far from the static display there were old MiG-21s standing on the grass which were phased out of service. Most of the Fishbeds were metal colour MF versions, but there was at least one MiG-21F-13 along with some MiG-21R reconnaissance versions. One of the latter group wore an interesting bluish camouflage. Most of the planes wore Slovakian national marks, but some of them had the former Czechoslovakian insignia.
The display teams were represented by the most silent of them: the four Blanik glider of the Očovski Bačovia team were towed by two Zlin 142s and a radial-engine L-60S Brigadyr. The demonstration, as usual, was very well executed.
One of the unique performances was done by a Blanik glider which was towed up without a cockpit canopy. After release, the backseater crawled out to the half of the port wing, sat on the leading edge, and waved his hands to the public. After half a minute he jumped off the wing and opened his parachute.
The series of jet solo displays was opened by an L-39 Albatros, followed by some heavier fighters. The Dutch F-16AM demonstrated that the more powerful engine of the MLU planes provides better flying characteristics. However it became clear that in the vertical manoeuvres the plane is still inferior to the MiG-29.
There were two demos with Fulcrums. The solo display was followed by a two ship dogfight, with some dropping of flares.Much to the delight of the photographers, the MiG-21 family was represented by one of pure metal colour. We were able to shoot beautiful pictures as the plane took off and circled in the sunshine in front of the mountains.
The jet displays were repeated in the afternoon, but by then the angle of the sun prevented us from taking more pictures.The open day at Sliac is an excellent event in its category and it gives a nice picture of the local wing and the Slovakian Air Force.
The Participants - Open Day Sliac, 2002
Flying | ||
F-16AM |
J-016 |
RNLAF, 312 squadron |
L-13 |
OM-1814 |
Ocovski Bacovia |
L-13 |
OM-1709 |
Ocovski Bacovia |
L-13 |
OM-1836 |
Ocovski Bacovia |
L-13 |
OM-2709 |
Ocovski Bacovia |
L-13SW |
OM-5103 |
|
L-39ZA |
1730 |
Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing |
L-60S |
OM-LKE |
|
Mi-17 |
0812 |
Slovakian Air Force, 34 Helicopter Wing |
Mi-24V-1 |
0813 |
Slovakian Air Force, 34 Helicopter Wing |
MiG-21MF |
7704 |
Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing |
MiG-29 |
2022 |
Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing (both solo and dogfight display) |
MiG-29 |
6425 |
Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing (solo display) |
MiG-29 |
6930 |
Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing (dogfight display) |
Z-142 |
OM-NNS |
|
Z-142 |
OM-LNR |
|
Z-142 |
OM-ONQ |
|
Z-43 |
OM-FOO |
Static Dislpay | ||
F-16AM |
J-363 |
RNLAF, 323 squadron |
L-29 |
3408 |
Slovakian Air Force, VSL |
L-39ZA |
4701 |
Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing |
Mi-17 |
0827 |
Slovakian Air Force, 34 Helicopter Wing |
Mi-24D |
0101 |
Slovakian Air Force, 34 Helicopter Wing |
MiG-21MF |
7703 |
Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing |
MiG-29 |
6829 |
Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing |
Mirage F1CT |
30-SX |
Armée de'l Air 30 Wing |
Phased out MiG-21s | |
MiG-21MA |
1113 |
MiG-21MA |
1201 |
MiG-21MF |
4308 |
MiG-21MF |
4308 |
MiG-21MF |
4311 |
MiG-21MF |
4313 |
MiG-21MF |
4402 |
MiG-21MF |
7702 |
MiG-21MF |
7707 |
MiG-21MF |
7713 |
MiG-21MF |
7803 |
MiG-21MF |
8207 |
MiG-21MF |
8208 |
MiG-21R |
1918 |
MiG-21R |
1920 |
MiG-21R |
1922 |
MiG-21UM |
3156 |
MiG-21UM |
5101 |
MiG-21USz |
0646 |
MiG-21MF |
9501 (gate guard) |
Legyél Te az első hozzászóló!