wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2002

Nyílt nap, Szliács, 2002

Kárpáti Endre

Egy helyi L-39ZA felszállásaSzliács a szlovák légierő egyik legfontosabb bázisa, itt települt a 31. vadászrepülő-ezred, melynél MiG-21MF és MiG-29 harci gépek repülnek, L-410-ek, L-39ZA-k és Mi-17-ek támogatásával. A szlovák légierőben még két harci alakulat található, a helikopterekkel felszerelt 34. helikopter-ezred Presovban, illetve a Szu-22M4-eket használó 33. vadászbombázó-ezred Malackyban. A szliácsi ezred minden évben június elején nyitja meg kapuit a nagyközönség számára, hogy egy kellemes hangulatú, családias nyílt napon mutassa be az alakulat életét.

2002-ben a statikus soron a szlovák légierő fontosabb típusai mellett néhány külföldi gépet is kiállítottak. A német Tornado IDS és az F-4F Phantom, illetve a holland F-16AM kevésbé okozott meglepetést, mint az errefelé ritkán látható francia Mirage F-1CT az Armée de'l Air 30. repülőezredétől. Két ilyen gép is érkezett, de a helyszűke miatt csak az egyiket állították ki. A helyi gépek közül feltűnő volt a Mi-17 és Mi-24 helikopterek festésének barnás árnyalatvilága, a sivatagi festésű L-29 Delfin, illetve a kiállított tigrisfestésű MiG-29.

A Holland Királyi Légierő bemutatógép megkezdi programját (F-16AM J-016)A statikus kiállítástól távolabb, a fűre félretolva árválkodtak a szlovák légierő kivont MiG-21-ei. A nézőktől elzárt mintegy 40 gép többsége fémszínű MF volt, de akadt legalább egy F-13 és néhány darab a nálunk kevésbé ismert MiG-21R felderítő-változatból is, köztük egy kékes árnyalatú kamuflázzsal. Egy-két gépen még az eredeti csehszlovák felségjel is megfigyelhető volt, de az öreg deltaszárnyúak többségén a szlovák címer pompázott.

A repülőprogramot ejtőernyősök nyitották meg - a napsütéses, de erősen szeles időben az első ugrót a légmozgások kivitték a kerítésen túlra. Az ugratóparancsnok valószínűleg nem kapott dicséretet...

Mi-24VA műrepülőcsapatokat a legcsendesebb képviselte - a szlovák Očovski Bačovia négy Blanik vitorlázógépét két Száznegyvenkettes és egy csillagmotoros L-60S Brigadyr vontatta fel. A kötelék a tőle szokásos nagyon látványos bemutatót tartotta meg. Szintén egy Blanikhoz fűzödött az egyik egyedi műsorszám - a vitorlázógépet kabintető nélkül vontatták fel több száz méterre, ahol a hátsó ülésben helyet foglaló ember leoldás után kimászott a gép bal szárnyának közepére, leült a belépőélre, és integetett a tömegnek. Fél perc láblógatás után dobott egy hátast, majd békésen ejtőernyőt nyitott.

A sugárhajtóműves gépek bemutatóját egy L-39 nyitotta meg, majd következtek a komolyabb vasak. A csíkos festésű holland F-16AM megmutatta, hogy az MLU-n átesett gépek hajtóműve valóban jobb repülőtulajdonságokat biztosít. De az is kiderült, hogy a függőleges figurák még így sem mennek annyira a típusnak, mint a helyi MiG-29-nek...

Látványos légiharc-bemutatójuk után géppárban szálltak le a MiG-29-ek (6425 és 6930)Az Ocovski Bacovia megkezdi csendes bemutatóját

A szóló huszonkilences bemutató mellett a típussal sor került egy látványos kétgépes légiharc-bemutatóra is, némi infracsapda-dobálással kiegészítve. A fotósok legnagyobb örömére a MiG-21-es családot egy fémszínű MF képviselte, melyről nagyon jó felvételeket lehetett készíteni, ahogy a tűző napfényben szállt fel a hegyek előtt, illetve a látványos átstartolása közben.

MiG-21MF
A program "kályhacsöves" részét a rövid ebédszünet után megismételték, de akkor sajnos már enyhe ellenfényben. A nyílt napon hazai szemmel nézve nagyon kevés néző vett részt, ami talán részben a következő hétvégén megtartott pozsonyi repülőnapnak is köszönhető.



Résztvevő gépek listája

Szliács 2002, a résztvevők



Repült gépek

F-16AM

J-016

Holland Királyi Légierő, 312. század

L-13

OM-1814

Ocovski Bacovia

L-13

OM-1709

Ocovski Bacovia

L-13

OM-1836

Ocovski Bacovia

L-13

OM-2709

Ocovski Bacovia

L-13SW

OM-5103

 

L-39ZA

1730

Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred

L-60S

OM-LKE

 

Mi-17

0812

Szlovák Légierő, 34. helikopter-ezred

Mi-24V-1

0813

Szlovák Légierő, 34. helikopter-ezred

MiG-21MF

7704

Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred

MiG-29

2022

Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred (szóló repülés és légiharc-bemutató)

MiG-29

6425

Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred (szóló bemutató)

MiG-29

6930

Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred (légiharc-bemutató)

Z-142

OM-NNS

 

Z-142

OM-LNR

 

Z-142

OM-ONQ

 

Z-43

OM-FOO

 

 

Statikus kiállítás

F-16AM

J-363

Holland Királyi Légierő, 323. század

L-29

3408

Szlovák Légierő, VSL

L-39ZA

4701

Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred

Mi-17

0827

Szlovák Légierő, 34. helikopter-ezred

Mi-24D

0101

Szlovák Légierő, 34. helikopter-ezred

MiG-21MF

7703

Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred

MiG-29

6829

Szlovák Légierő, 31. vadászrepülő-ezred

Mirage F1CT

30-SX

Francia Légierő, 30. repülőezred

 

Leállított MiG-21-ek

MiG-21MA

1113

MiG-21MA

1201

MiG-21MF

4308

MiG-21MF

4308

MiG-21MF

4311

MiG-21MF

4313

MiG-21MF

4402

MiG-21MF

7702

MiG-21MF

7707

MiG-21MF

7713

MiG-21MF

7803

MiG-21MF

8207

MiG-21MF

8208

MiG-21R

1918

MiG-21R

1920

MiG-21R

1922

MiG-21UM

3156

MiG-21UM

5101

MiG-21USz

0646

 

MiG-21MF

9501 (emlékmű)


show english summary of Open day, Sliac, 2002

Open day, Sliac, 2002

A local L-39ZA takes offSliac is one of the most important bases of the Slovakian Air Force. The 31st Fighter Wing is based here, flying MiG-21MFs and MiG-29s, together with training and support planes (L-410, L-39ZA and Mi-17). There are two more combat units in the Slovakian Air Force, the 34th Helicopter Wing at Presov and the 33rd Fighter-Bomber Wing at Malacky, flying Sukhoi Su-22M4s.The Sliac Wing opens its doors to the public on the first weekend of June each year with a friendly, familiar manner.

In 2002, the most important types of the Slovakian Air Force and some planes from abroad were on static display. The German Tornado IDS, F-4F Phantom and the Dutch F-16AM are frequent performers in the air shows of this region. The presence of the Armée de'l Air's Mirage F-1CTs was a little bit surprising. Two French fighterbombers arrived, but only one of them was exhibited on the static display, because of the lack of space. It was interesting to see the brownish Slovakian Mi-17 and Mi-24 choppers, the desert camouflaged L-29 Delfin, and the MiG-29 with tiger motif.

The Dutch Viper begins her displayNot far from the static display there were old MiG-21s standing on the grass which were phased out of service. Most of the Fishbeds were metal colour MF versions, but there was at least one MiG-21F-13 along with some MiG-21R reconnaissance versions. One of the latter group wore an interesting bluish camouflage. Most of the planes wore Slovakian national marks, but some of them had the former Czechoslovakian insignia.

The display teams were represented by the most silent of them: the four Blanik glider of the Očovski Bačovia team were towed by two Zlin 142s and a radial-engine L-60S Brigadyr. The demonstration, as usual, was very well executed.

One of the unique performances was done by a Blanik glider which was towed up without a cockpit canopy. After release, the backseater crawled out to the half of the port wing, sat on the leading edge, and waved his hands to the public. After half a minute he jumped off the wing and opened his parachute.

The series of jet solo displays was opened by an L-39 Albatros, followed by some heavier fighters. The Dutch F-16AM demonstrated that the more powerful engine of the MLU planes provides better flying characteristics. However it became clear that in the vertical manoeuvres the plane is still inferior to the MiG-29.

The two MiG-29s landed in formation following their spectacular dogfightOcovski Bacovia begins their silent display

There were two demos with Fulcrums. The solo display was followed by a two ship dogfight, with some dropping of flares.Much to the delight of the photographers, the MiG-21 family was represented by one of pure metal colour. We were able to shoot beautiful pictures as the plane took off and circled in the sunshine in front of the mountains.


The jet displays were repeated in the afternoon, but by then the angle of the sun prevented us from taking more pictures.The open day at Sliac is an excellent event in its category and it gives a nice picture of the local wing and the Slovakian Air Force.



Participants

The Participants - Open Day Sliac, 2002



Flying

F-16AM

J-016

RNLAF, 312 squadron

L-13

OM-1814

Ocovski Bacovia

L-13

OM-1709

Ocovski Bacovia

L-13

OM-1836

Ocovski Bacovia

L-13

OM-2709

Ocovski Bacovia

L-13SW

OM-5103

 

L-39ZA

1730

Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing

L-60S

OM-LKE

 

Mi-17

0812

Slovakian Air Force, 34 Helicopter Wing

Mi-24V-1

0813

Slovakian Air Force, 34 Helicopter Wing

MiG-21MF

7704

Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing

MiG-29

2022

Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing (both solo and dogfight display)

MiG-29

6425

Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing (solo display)

MiG-29

6930

Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing (dogfight display)

Z-142

OM-NNS

 

Z-142

OM-LNR

 

Z-142

OM-ONQ

 

Z-43

OM-FOO

 

 

Static Dislpay

F-16AM

J-363

RNLAF, 323 squadron

L-29

3408

Slovakian Air Force, VSL

L-39ZA

4701

Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing

Mi-17

0827

Slovakian Air Force, 34 Helicopter Wing

Mi-24D

0101

Slovakian Air Force, 34 Helicopter Wing

MiG-21MF

7703

Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing

MiG-29

6829

Slovakian Air Force, 31 Fighter Wing

Mirage F1CT

30-SX

Armée de'l Air 30 Wing

 

Phased out MiG-21s

MiG-21MA

1113

MiG-21MA

1201

MiG-21MF

4308

MiG-21MF

4308

MiG-21MF

4311

MiG-21MF

4313

MiG-21MF

4402

MiG-21MF

7702

MiG-21MF

7707

MiG-21MF

7713

MiG-21MF

7803

MiG-21MF

8207

MiG-21MF

8208

MiG-21R

1918

MiG-21R

1920

MiG-21R

1922

MiG-21UM

3156

MiG-21UM

5101

MiG-21USz

0646

 

MiG-21MF

9501 (gate guard)


Kapcsolódó cikkek

Legyél Te az első hozzászóló!