Repülőnap: Pozsony, 2002
Kelet-Közép-Európa egyik legjelentősebb repülőnapját Szlovákia fővárosában, Pozsonyban szokták tartani. Az általában kétévente megtartott eseményen az átlagosnál több műrepülő-kötelék szokott szerepelni, és a repülőbemutatót tartó országok száma is jelentős szokott lenni.A 2002-es bemutatót nem a szokásos kétéves szünet után tartották meg, most három évet kellett várni az eseményre. Azonban a program megérte a türelmet.
Ezúttal nem a 13-31-es pálya délnyugati oldalán kaptak helyet a nézők és a statikus sor, hanem az eddig megszokott elrendezéssel szemben, így nem nehezítette meg az ellenfény a fotósok dolgát. A statikus sor vitathatatlan sztárja az ukrán légierő Tu-22M3 bombázógépe volt, mely pénteken érkezett, két Szu-27 és egy Il-76 társaságában. Sajnos, csak a földi kiállítást erősítették az amerikai légierő gépei. A harci gépek mellett nagy sikert aratott az osztrák légierő indiános festésű OH-58B-je, illetve az elegáns festésű szlovák kormánygépek. A statikus sorhoz nem tartozó, de a reptér területén található érdekességek sorába tartozott az iráni Safiran légitársaság Il-76-osa, a szlovák Belügyminisztérium helikopterei, illetve egy sérült Boeing 707-328C, mely 1999. februárban megszakította a felszállást, és túlfutott a pályán.
A repülési programot szombaton nem a korábban szokásossá vált csoportos áthúzás kezdte meg, a rossz időjárás miatt sokkal prózaibb módon indult a műsor.A programból ki kell emelni a szliácsi 31. vadászrepülő ezred két MiG-29-enék infracsapda-dobálással megtűzdelt légiharc-bemutatóját, az egyik gép látványos tigriscsíkos festést viselt. A holland díszfestésű F-16-nak is nagyon látványos volt a programja, míg a francia Mirage 2000 egy veszélyesen alacsonyan befejezett manőverrel tette emlékezetessé a programját.Mivel az esemény helyszíne Pozsony nemzetközi repülőtere, ezért a programban néha üde színfoltot jelentettek a menetrendszerűen érkező és induló utasszállítógépek.
Akinek hiányzott a program elejéről a szlovák légierő csoportos áthúzása, azt bőven kárpótolta a végén a "mega group", amelyben jóformán minden rendszeresített típusból áthúzott három-három darab. A vasárnapi program már ezzel a műsorszámmal vette kezdetét, megadva az alaphangulatát a kitűnő repülőnapnak.
Pozsony, 2002 - a résztvevők listái
Repült gépek - bemutató kötelékek | ||
Biele Albatrosy | 5 gép | 0112, 0442, 0101, 0102, 0443 |
Frecce Tricolori | 10 gép | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
Ocovski Bacovia | 2x4 gép | OM-2709 |
Patrouille de France | 8 gép | 1-8 |
Patrulla Aquila | 7 gép | 1, -, 3, 4, 5, 6, 7 |
Pilatus Team | 9 gép | A-932, A-907, A-908, A-933, A-935, A-937, A-913, A-939, A-929 |
Sky Hussars | 2 gép | 01, 05, 06 (06 csak a második napon repült) |
Repült gépek - szóló bemutatók | ||
F-16AM | 688 | Norvég Királyi Légierő, 331/334 skv |
F-16AM | FA69 | Belga Légierő, 2w(1sm) |
F-16AM | J-016 | Holland Királyi Légierő, 312. század Különleges festéssel |
G-2 | YU-YAD; 23187 | Jugoszlávia |
G-222 | Olasz Légierő | |
Hawk 102D | ZJ100 | Királyi Légierő |
J-35Ö | 05 | Osztrák Légierő, FlRgt2/1 Staf. |
J-35Ö | 06 | Osztrák Légierő, FlRgt2/1 Staf. |
L-159 | 5831 | Cseh Légierő |
L-410UVP-T | 0927 | Szlovák Légierő, 31. SK |
Mi-24V | 0813 | Szlovák Légierő |
Mi-24V1 | 0710 | Cseh Légierő, 331. ltbvt |
MiG-21MF | Szlovák Légierő, 31. SK | |
MiG-29 | 2022 | Szlovák Légierő, 31. SK |
MiG-29 | 6425 | Szlovák Légierő, 31. SK Légiharc-bemutató |
MiG-29 | 6829 | Szlovák Légierő, 31. SK Légiharc-bemutató, különleges festéssel |
Mirage 2000 | 4; 5-OK | Francia Légierő, EC02.005 |
PC-9M | L9-62 | Szlovén Légierő, 15. BRVL |
Szu-27 | 57 | Ukrán Légierő, 831. IAP |
Szu-31M | ||
Tornado | ZD720; TA | Királyi Légierő, 15(R)sq |
W-3A | 0719 | Cseh Légierő |
Repült gépek - közforgalom | ||
An-24 | 5803 | Szlovák Légierő |
An-26 | 2408 | Cseh Légierő |
Tu-154 | OM-AAA | Slovenske Aerolinie |
Do-228-100 | D-IROL | |
B-737-200 | OM-RAN | Slov Air |
EMB-120 | OM-SKY | Sky Europe |
ATR-72 | OK-FXB | CSA |
Repült gépek - "mega group" | ||
1. hullám | ||
Mi-17 | 0823 | 34. VK |
Mi-2 | 8746 | 34. VK |
Mi-2 | 7737 | |
Mi-2 | 8217 | 34. VK |
2. hullám | ||
Mi-17 | 0812 | 34. VK |
Mi-17 | 0841 | 34. VK |
Mi-17 | 0824 | 34. VK |
3. hullám | ||
Mi-24D | 0101 | 34. VK |
Mi-24V1 | 0786 | 34. VK |
Mi-24V1 | 0707 | 34. VK |
4. hullám | ||
L-410T | 1133 | |
L-410UVP-E14 | 2311 | 32. DK |
L-410UVP | 0730 | 32. DK |
5. hullám | ||
An-26 | 3208 | 32. DK |
An-24 | 5803 | |
An-24 | 5605 | |
6. hullám | ||
L-29 | 3408 | VSL |
L-29 | 3404 | VSL |
L-29 | ||
7. hullám | ||
L-39ZA | 4711 | 31. SLK |
L-39ZA | 4701 | 31. SLK |
L-39V | 0745 | VSL |
8. hullám | ||
MiG-21MF | 7714 | 31. SK |
MiG-29 | 6728 | 31. SK |
MiG-29 | 6930 | 31. SK |
Statikus kiállítás | ||
An-26 | 2506 | Szlovák Légierő, 32. DK |
C-130E | 63-7887 | USAF, 37th AS |
CN-235EA-02 | T.19B-07; 35-25 | Spanyol Légierő, Ala 35 |
CF-188 | 188748 | Kanadai Fegyveres Erők, 425. sq |
F-15C | 84-0001 | USAF, 493rd FS |
F-15C | 86-0174 | USAF, 493rd FS |
F-16C | 89-2035 | USAF, 555th FS |
F-16C | 89-2046 | USAF, 510th FS 26 db bevetésjelzéssel |
F-4F | 37+92 | Luftwaffe, JG 74 |
F-60UTA | U-04 | Holland Királyi Légierő, 334 sq |
G-2 | YU-YAE; 23177 | Jugoszlávia |
Il-76MD | 78820 | Ukrán Légierő |
Jak-40 | OM-BYL | Szlovákia, kormányzat |
L-29 | 2845 | Szlovák Légierő, VSL |
L-39C | 1701 | Szlovák Légierő, 31. SK |
L-410FG | 1521 | Szlovák Légierő, 32. DK |
Mi-17 | 0820 | Szlovák Légierő, 34. VK |
Mi-2 | 3301 | Szlovák Légierő, 34. VK |
Mi-24V2 | 0832 | Szlovák Légierő, 34. VK |
Mi-8 | 0821 | Szlovák Légierő, 34. VK |
MiG-21UM | 5026 | Szlovák Légierő, 31. SK |
MiG-29UB | 5304 | Szlovák Légierő, 31. SK |
OH-58B | 3C-OK | Osztrák Légierő, FlRgt1/HG1/3 Különleges festéssel |
PC-6B2-H2 | 3G-EL | Osztrák Légierő, FlRgt1/4 Különleges festéssel |
Szu-27 | 08 | Ukrán Légierő, 223. IAP |
Tornado IDS | 43+10 | Luftwaffe, JBG38 |
Tornado IDS | 43+11 | Luftwaffe, JBG38 |
Tu-154M | OM-BYO | Szlovákia, kormányzat |
Tu-22M3 | 96 | Ukrán Légierő, 185 VBAP |
UH-1D | 70+88 | Luftwaffe, LTG61 |
Egyéb (nem teljes) | ||
Boe-707-328C | 9G-ROX | Avaiastar 1999.II.7-én túlfutott |
Mi-2 | B-2950 | Szlovákia, Belügyminisztérium |
Mi-2 | B-2909 | Szlovákia, Belügyminisztérium |
Mi-8P | B-8231 | Szlovákia, Belügyminisztérium |
Mi-8P | B-8427 | Szlovákia, Belügyminisztérium |
Mi-8PS | B-8532 | Szlovákia, Belügyminisztérium |
Il-76 | EP-SFB | Safiran |
show english summary of Air show, Bratislava, 2002
Air show, Bratislava, 2002
One of the major air shows in Central/Eastern Europe is held in Bratislava, the capital of Slovakia. Usually it is held every second year. The number of participating nations is quite high and therefore it has many more acrobatics teams than the usual air show.We had to wait for three years for the 2002 show. But it was worth the wait.
In former years the spectators (and the static display) were on the south-western side of the 13-31 runway, but this year the position changed and backlight was not a problem for the photographers. Arguably the star of the static display was the Tupolev Tu-22M3 bomber of the Ukrainian Air Force. The Backfire-C arrived on Friday, together with two Sukhoi Su-27s and an Ilyushin Il-76. The planes of the USAF took part in the static display only - two F-15Cs, F-16Cs and a C-130E. The OH-58B helicopter of the Austrian Air Force was a hit; its special decoration with an Indian head made it very popular. The Slovakian Government's transport planes distinguished themselves from the other military planes with their elegant colour schemes. There were some interesting planes at the airport which didn't belong to the static display of the air show. Among them was an Ilyushin Il-76 of the Iranian Safiran Airline, the helicopters of the Slovakian Ministry of the Interior, and a damaged Boeing 707-328C, which aborted its take off and overran the runway in February 1999.
On Saturday the flight program did not begin with the usual mass flyby, because of the weather.One of the highlights of the show was the dogfight of two MiG-29s, from the Slovakian 31st Fighter Wing at Sliac. The two planes - one of them with a spectacular tiger scheme - dropped flares. Also noteworthy were the performances of the Dutch F-16 and the French Mirage 2000, which flew dangerously low in a manoeuvre.Because the event took place at the Bratislava International Airport, we saw the regularly scheduled airliners, colourful among the military jets.
The "mega group" at the end compensated those who missed the Slovakian Air Force flyby at the beginning of the show. It consisted of almost all types currently flying in the Slovakian Air Force, three planes per type. The Sunday display began with this program, striking the keynote of an outstanding air show.
Bratislava 2002, the participants
Dynamic display - aerobatic teams | ||
Biele Albatrosy | 5 gép | 0112, 0442, 0101, 0102, 0443 |
Frecce Tricolori | 10 gép | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12 |
Ocovski Bacovia | 2x4 gép | OM-2709 |
Patrouille de France | 8 gép | 1-8 |
Patrulla Aquila | 7 gép | 1, -, 3, 4, 5, 6, 7 |
Pilatus Team | 9 gép | A-932, A-907, A-908, A-933, A-935, A-937, A-913, A-939, A-929 |
Sky Hussars | 2 gép | 01, 05, 06 (06 on the second day only) |
Dynamic display - solo displays | ||
F-16AM | 688 | Royal Norwegian Air Force, 331/334 skv |
F-16AM | FA69 | Belgian Air Force, 2w(1sm) |
F-16AM | J-016 | Royal Netherlands Air Force, 312 Sq Spec deco |
G-2 | YU-YAD; 23187 | Yugoslavia |
G-222 | Italian Air Force | |
Hawk 102D | ZJ100 | Royal Air Force |
J-35Ö | 05 | Austrian Air Force, FlRgt2/1 Staf. |
J-35Ö | 06 | Austrian Air Force, FlRgt2/1 Staf. |
L-159 | 5831 | Czech Air Force |
L-410UVP-T | 0927 | Slovakian Air Force, 31. SK |
Mi-24V | 0813 | Slovakian Air Force |
Mi-24V1 | 0710 | Czech Air Force, 331. ltbvt |
MiG-21MF | Slovakian Air Force, 31. SK | |
MiG-29 | 2022 | Slovakian Air Force, 31. SK |
MiG-29 | 6425 | Slovakian Air Force, 31. SK Dogfight display |
MiG-29 | 6829 | Slovakian Air Force, 31. SK Dogfight display, spec deco |
Mirage 2000 | 4; 5-OK | French Air Force, EC02.005 |
PC-9M | L9-62 | Slovenian Air Force, 15. BRVL |
Szu-27 | 57 | Ukrainian Air Force, 831. IAP |
Szu-31M | ||
Tornado | ZD720; TA | Royal Air Force, 15(R)sq |
W-3A | 0719 | Czech Air Force |
Arriving and departing transport planes | ||
An-24 | 5803 | Slovakian Air Force |
An-26 | 2408 | Czech Air Force |
Tu-154 | OM-AAA | Slovenske Aerolinie |
Do-228-100 | D-IROL | |
B-737-200 | OM-RAN | Slov Air |
EMB-120 | OM-SKY | Sky Europe |
ATR-72 | OK-FXB | CSA |
Slovak Air Force - "mega group" | ||
1st wave | ||
Mi-17 | 0823 | 34. VK |
Mi-2 | 8746 | 34. VK |
Mi-2 | 7737 | |
Mi-2 | 8217 | 34. VK |
2nd wave | ||
Mi-17 | 0812 | 34. VK |
Mi-17 | 0841 | 34. VK |
Mi-17 | 0824 | 34. VK |
3rd wave | ||
Mi-24D | 0101 | 34. VK |
Mi-24V1 | 0786 | 34. VK |
Mi-24V1 | 0707 | 34. VK |
4th wave | ||
L-410T | 1133 | |
L-410UVP-E14 | 2311 | 32. DK |
L-410UVP | 0730 | 32. DK |
5th wave | ||
An-26 | 3208 | 32. DK |
An-24 | 5803 | |
An-24 | 5605 | |
6th wave | ||
L-29 | 3408 | VSL |
L-29 | 3404 | VSL |
L-29 | ||
7th wave | ||
L-39ZA | 4711 | 31. SLK |
L-39ZA | 4701 | 31. SLK |
L-39V | 0745 | VSL |
8th wave | ||
MiG-21MF | 7714 | 31. SK |
MiG-29 | 6728 | 31. SK |
MiG-29 | 6930 | 31. SK |
Static display | ||
An-26 | 2506 | Slovakian Air Force, 32. DK |
C-130E | 63-7887 | USAF, 37th AS |
CN-235EA-02 | T.19B-07; 35-25 | Spanish Air Force, Ala 35 |
CF-188 | 188748 | Canadian Armed Forces, 425. sq |
F-15C | 84-0001 | USAF, 493rd FS |
F-15C | 86-0174 | USAF, 493rd FS |
F-16C | 89-2035 | USAF, 555th FS |
F-16C | 89-2046 | USAF, 510th FS (26 kill marks) |
F-4F | 37+92 | Luftwaffe, JG 74 |
F-60UTA | U-04 | Royal Netherlands Air Force, 334 sq |
G-2 | YU-YAE; 23177 | Yugoslavia |
Il-76MD | 78820 | Ukrainian Air Force |
Jak-40 | OM-BYL | Slovakia, Government |
L-29 | 2845 | Slovakian Air Force, VSL |
L-39C | 1701 | Slovakian Air Force, 31. SK |
L-410FG | 1521 | Slovakian Air Force, 32. DK |
Mi-17 | 0820 | Slovakian Air Force, 34. VK |
Mi-2 | 3301 | Slovakian Air Force, 34. VK |
Mi-24V2 | 0832 | Slovakian Air Force, 34. VK |
Mi-8 | 0821 | Slovakian Air Force, 34. VK |
MiG-21UM | 5026 | Slovakian Air Force, 31. SK |
MiG-29UB | 5304 | Slovakian Air Force, 31. SK |
OH-58B | 3C-OK | Austrian Air Force, FlRgt1/HG1/3 Spec deco |
PC-6B2-H2 | 3G-EL | Austrian Air Force, FlRgt1/4 Spec deco |
Szu-27 | 08 | Ukrainian Air Force, 223. IAP |
Tornado IDS | 43+10 | Luftwaffe, JBG38 |
Tornado IDS | 43+11 | Luftwaffe, JBG38 |
Tu-154M | OM-BYO | Slovakia, Government |
Tu-22M3 | 96 | Ukrainian Air Force, 185 VBAP |
UH-1D | 70+88 | Luftwaffe, LTG61 |
Some of the other planes at the airport | ||
Boe-707-328C | 9G-ROX | Avaiastar Overran at 7.2.1999 |
Mi-2 | B-2950 | Slovakia, Ministry of the Interior |
Mi-2 | B-2909 | Slovakia, Ministry of the Interior |
Mi-8P | B-8231 | Slovakia, Ministry of the Interior |
Mi-8P | B-8427 | Slovakia, Ministry of the Interior |
Mi-8PS | B-8532 | Slovakia, Ministry of the Interior |
Il-76 | EP-SFB | Safiran |
Legyél Te az első hozzászóló!