Cleveland Air Show, 2002. VIII. 31.
A clevelandi repülőnapok története több mint ötven évre nyúlik vissza. Napjainkban az eseményt a város közepén, az Erie-tóba benyúló repülőtéren tartják meg. Európai szemmel nagyon furcsa, hogy a statikus soron álló gépek nincsenek elkerítve, a gépeket meg lehet tapogatni - az adófizető látja, hogy mire költik a pénzét.
Az amerikai fegyveres erők súlyos létszámhiánya miatt a repülőnap egyik célja a toborzás, ennek megfelelően rengeteg katonai gépet állítottak ki. Az F-14-eseken például afganisztáni bevetésjelzések és célzókonténerek díszelegtek.
A statikus soron olyan ritkaságok is láthatók voltak, mint a karrierjének vége felé járó MH-53E aknamentesítő helikopter, vagy az egyik legszebb utasszállítógép, a Lockheed Constellation.
A repülőprogramban számos régi gép szerepelt. Látható volt Stinson Tri-Motor a harmincas évekből, Hispano Aviacon Saetta és de Havilland Venom az ötvenesekből. Természetesen második világháborús gépek is repültek - egy P-51C szóló bemutató mellett egy-egy TBM Avenger, B-25H, F4U-4 és Zeróvá alakított AT-6 látványos harcjelenetet adott elő.
A polgári gépek sorát erősítette egy LearJet bizjet, mellyel szabályos műrepülést mutatott be pilótája!
A nemzetközi jelleget a statikus soron egy-egy kanadai CH-146 (Bell 412) és CF-188 (F/A-18) képviselte, továbbá repült két külföldi katonai gép is. A kanadai Hornet nagyon látványos lódarazsas festést viselt, a Királyi Légierő Nimrod tengerészeti felderítőjének műrepülésszerű bemutatója ritka látvány mifelénk.
A kissé vontatottan haladó műsorban még két katonai szólópilóta csillogtathatta meg tudását. Az A-10A igen szűk fordulókkal kápráztatta el a közönséget. A haditengerészet ütött-kopott F-14-ese is nagyon kemény programot mutatott be. A műsor utolsó bemutatóját a légierő műrepülő-köteléke tartotta meg. A Thunderbirds fehér F-16-osai másik repülőtérről jöttek, így nem láthattuk a kötelék-felszállást, azonban ezért bőven kárpótolt nagyon szép, precíz műsoruk.
A közönség körében azonban talán egy földi jármű aratta a legnagyobb sikert: egy klasszikus amerikai teherautó, melyre három utánégetős gázturbinát szereltek. A brutálisan hangos, tüzet és füstöt okádó kamion 600 km/h sebességre képes gyorsulni, mely után természetesen fékernyőt nyitva kell megállnia!
Résztvevő gépek listája, Cleveland Air Show 2002
Repülő bemutató | |
Stinson SM-60000-B Tri-Motor |
NC11153 |
Harvard IV (“Tora 101”) |
NX60DJ |
F4U-4 |
NX72378 |
DH112 Venom FB.50 |
N202DM |
TBM-3E |
NL293E |
HA-200 Saeta |
N5486J |
P-51C-10-NT |
N61429 |
B-25H-1 |
N5548N |
SNJ-5 |
N3267G |
T-6G |
N8044H |
AT-6C |
N991GM |
SNJ-4 |
N224X |
Nimrod MR.2 |
XV240 |
CF-188 |
188720 |
Su-31 |
N31SU |
S-76A |
N3122G |
S-76A |
N3122H |
S-76A |
? |
MD369E |
N952CP |
F-16C |
1 |
F-16C |
2 |
F-16C |
3 |
F-16C |
4 |
F-16C |
5 |
F-16C |
6 |
LearJet |
? |
A-10A |
80-0246 |
F-14A-115-GR |
161279 |
Statikus sor | |
L-1049H-82 |
N6937C |
Boeing Stearman C3-B |
NC6496 |
L-39C |
N139LS |
PT-17/Stearman A75N1 |
N828JW |
DHC-1 Chipmunk T.10 |
N643WK |
DH-115 Vampire T.11 |
N70877 |
L-5E |
N2745C |
T-34C |
160268 |
T-34C |
164160 |
KC-135R |
57-1427 |
T-1A |
95-0056 |
T-37B |
58-1961 |
T-37B |
60-0071 |
E-2C-II |
165293 |
F-14A-115-GR |
161280 |
F-14D(R) |
161163 |
F-14D-165-GR |
163901 |
C-130H |
90-1795 |
C-130H |
90-9107 |
F-16C-30-CF |
86-0221 |
F-16 C-30-CF |
85-1494 |
P-3 |
BuNo nélkül |
S-3B |
160582 |
CF-188B |
188906 |
T-45A |
163626 |
T-45C |
165602 |
T-45C |
165607 |
A-10 |
82-0662 |
A-10A |
80-0263 |
A-10A |
80-0265 |
OA-10A |
80-0230 |
OA-10A |
82-0647 |
T-6A |
99-3550 |
T-2C |
158581 |
T-2C |
158321 |
T-2C |
159722 |
T-2C |
159151 |
AMT-200S/TG-14A |
N136XS/01-136 |
TS-11 |
jelzés nélkül |
A.310-203 |
N407FE |
Cessna 208B |
N725FX |
B.737-724 |
N29717 |
Cessna 172M |
N766CP |
LearJet 23 |
N933NA |
AS-350B |
N218TV |
Bell 206B-III |
N82F |
Bell 206B |
N96BH |
Enstrom F-28F |
N213BL |
CH-146 |
146402 |
OH-58A |
70-15336 |
TH-57C |
162021 |
TH-57C |
162671 |
UH-1H |
71-20319 |
UH-1N |
? |
MH-53E |
164773 |
Legyél Te az első hozzászóló!