Brno 2002 - FAI World Grand Prix
Morvaország fővárosában a hajdani katonai repülőtéren 2002. május 16-19-e között műrepülő világkupa futamot rendeztek, melynek zárásaként kétnapos repülőnap várta az érdeklődőket.
A brnoi repülőtér jó példája annak, hogyan lehet egy, a légierő számára feleslegessé vált repülőteret a polgári légiközlekedés számára hasznosítani. A repülőtéren, melynek múltjára csak a repülőgép-fedezékek és néhány kiszolgálóépület emlékeztet, a cseh belföldi légiforgalom repülőgépei mellett gyakran megfordul több charter és áruszállító légitársaság is.
A repülőnap hétvégéjét megelőzően műrepülő világkupa futamot rendeztek a világ legjobb műrepülőinek részvételével. Besenyei Péter Extra 330L típusú repülőgépével az ötödik helyet szerezte meg. A verseny zárásaként megrendezésre kerülő repülőnap programjában jelentős szerepet kaptak a világkupa résztvevői is. Az egyéni bemutatók mellett a műrepülő kötelékek, így a csehszlovák gyártású Zlin-50-esekkel repülő Flying Bulls és a francia Space Knights programja is látható volt. Akkor még nem tudhattuk, hogy a Burt Rutan által tervezett kacsa vezérsíkos AcroEzével repülő francia formáció egyik utolsó szereplését láthattuk. Michel Coste ugyanis sajnos 2002. június 23-án a franciaországi Nancy-ban tartott bemutatón repülőgépével lezuhant és életét vesztette. A litván Jurgis Kairys saját tervezésű és építésű repülőgépe, a Juka mellett bemutatót repült még a szlovákok vitorlázórepülő-köteléke, a négy L-13 Blanikból álló Očovski Bačovia is. A repülőprogramban katonai repülőgépek alig kaptak helyet. A Cseh Légierő caslavi bázisáról felszálló MiG-21MFN készültségi géppár csak két áthúzás erejéig tette tiszteletét Brnoban. Helikopterek közül szintén csak a hazaiak képviseltették magukat. A Display Team elnevezésű Mi-24V bemutatója ismét joggal váltott ki elismerést a közönség részéről csakúgy, mint a lengyel gyártású W-3A Sokol, amely kutató-mentő programja mellett műrepülő képességeit is megmutatta.
A német vendégek sajnos nem vettek részt a repülőbemutatón, így a statikus soron a házigazdák repülőgépei és helikopterei mellett a Luftwaffe két Tornado-ja, az egykori JG 72 "Westfalen" állományába tartozó F-4F Phantom, valamint egy civil lajstromozású jugoszláv G-2A Galeb volt látható.
Az FAI World Grand Prix végeredménye
Egyéni 1. Klaus Schrodt (GER - Extra 300S) 2. Mihail Mamisztov (RUS - Szu-31) 3. Nyikolaj Tyimofejev (RUS - Szu-31) 4. Viktos Tchmal (RUS - Szu-31) 5. Besenyei Peter (HUN - Extra 330L) 6. Jurgis Kairys (LIT - Juka) 7. Alexander Krotov (RUS - Szu-31) | Csapat 1. Flying Bulls (CZE - Zlin-50) 2. Matadors (GBR - Szu-26/31) 3. Space Knights (FRA - AcroEze) |
A résztvevő gépek listája
Brno 2002 - a résztvevő gépek listája
Repült gépek
|
Statikus kiállítás
|
Legyél Te az első hozzászóló!