A MiG-21-es búcsúrepülése - Pápa, 2000. augusztus 24.
A Magyar Légierőben eltöltött közel 40 év szolgálat után, 2000. augusztus 24-én nyugdíjba vonult a MiG-21-es utolsó két alváltozata, a Bisz és az UM is. Ezen a napon az alakulat tagjai egy színvonalas rendezvénnyel búcsúztak a repülőgépektől és az ezredtől, mivel a típus kivonásával egyidejűleg megszűnt a 47. Pápa Harcászati Repülő Ezred is. Hivatalosan ezt a búcsúrepülést megelőző állománygyűlésen jelentették be, ahol jelen volt Fodor Lajos vezérezredes, a Magyar Honvédség vezérkari főnöke is. Fodor Lajos köszönetet mondott az ezred személyi állományának eddigi munkájáért, Lanecker József ezredes, ezredparancsnok pedig az alakulat közel fél évszázados történetére emlékezett beszédében.
Az ünnepségen és az ezzel egy időben tartott bajtársi találkozón a meghívott egykori hajózók, műszakiak között ott volt Farkas Bertalan és Magyari Béla is, akik szintén Pápán kezdték pályafutásukat. A vendégek, családtagok és érdeklődők elé már az érkezéskor egy nem mindennapi látvány tárult. Az esemény tiszteletére a zónában két sorban kiállított repülőgépek végtelennek tűnő sora fogadta a látogatókat. Ezek között voltak lekonzervált, egykor Pápán és Taszáron repült Bisz-ek, UM-ek, és a MiG-29-esek rendszeresítése után Kecskemétről visszakerült MiG-21MF-ek, melyeket a szintén kiállított 8-8 db Szu-22-sel és MiG-23-sal együtt 1997-ben kivontak. A 1874-es oldalszámú Bisz-t, melynek oldalán látható volt a hajdani Boszorkány század jelvénye, egy bokszban állították ki fegyverzetével együtt. Erre az alkalomra két repülőgép különleges festést kapott. A 48-as oldalszámú MiG-21 Bisz-re egy sólyom lett felfestve, míg a 6115-ös a magyar trikolor színeiben hajtotta végre utolsó repülését. Ez utóbbi repülőgép törzsének jobb oldalán az "1950-2000" felirat az ezred fennállásának, míg a bal oldalán látható "1961-2000" a típus magyarországi alkalmazásának állított emléket.
Az időjárás felderítést a 905-ös UM végezte, majd az állománygyűlést követő eligazítás után megérkezett a zónába a búcsúrepülés végrehajtására kijelölt 24 hajózó. A gépátvételt követően folyamatosan gurultak ki a MiG-21-esek az utolsó feladat végrehajtásához. Utolsóként a szóló bemutatót repülő Kristóf Tamás őrnagy hagyta el a zónát a piros-fehér-zöld színekbe öltöztetett MiG-21 Bisz-szel. Bemutatója csakúgy, mint a 3x5 gépes búcsúkötelék, mely többször áthúzott a közönség felett, lenyűgöző látványt nyújtott. Az utolsó ötös kötelék a pályára merőlegesen, a közönség felett egy rózsával búcsúzott, majd ezt követően egyesével besoroltak a leszálláshoz. Az utolsó MiG-21-es állóhelyre gurulásával egy időben galambok százait engedték a magasba. Ezzel a 47. Pápa Harcászati Repülő Ezred végrehajtotta utolsó repülését.
A búcsúrepülésen részt vett repülőgépek
A MiG-21-es búcsúrepülése - a résztvevő gépek listája
|
Oldalszám |
Gyáriszám |
MiG-21Bis |
5531 |
75035531 |
MiG-21Bis |
5540 |
75035540 |
MiG-21Bis |
6007 |
75046007 |
MiG-21Bis |
6009 |
75046009 |
MiG-21Bis |
6021 |
75046021 |
MiG-21Bis |
48 |
75081501 |
MiG-21Bis |
49 |
75081510 |
MiG-21UM |
086 |
516955086 |
MiG-21UM |
091 |
516955091 |
MiG-21UM |
096 |
516955096 |
MiG-21UM |
904 |
516999504 |
MiG-21UM |
905 |
516999505 |
MiG-21UM |
906 |
516999506 |
MiG-21UM |
907 |
516999507 |
MiG-21UM |
18 |
516999203 |
Szólóbemutatót repült | ||
MiG-21Bis |
6115 |
75046115 |
A Haditechnika 2001/1 számában megjelent cikk átdolgozott változata.
show english summary of Farewell of the MiG-21 - Pápa, August 24, 2000
Farewell of the MiG-21 - Pápa, August 24, 2000
After about forty years of service in the Hungarian Air Force the two remaining versions of the MiG-21, the BIS and the UM, were retired on August 24, 2000. Since the withdrawal of the type meant that the 47th Papa Tactical Fighter Wing was closed down, the members organized a spectacular show to see off not only their aircraft but also their unit. Col.-Gen. Lajos Fodor, the chief of staff of the Hungarian Defence Forces, had attended the briefing before the farewell display where the type withdrawal and the base closure was officially announced. Fodor thanked the personnel for their work and the Commander, Col. Jozsef Lanecker, recounted the nearly fifty years of the 47th Fighter Wing in his speech.
Among the guests were former pilots, technical officers and, notably, Bertalan Farkas and Bela Magyari, astronaut and trained astronaut respectively, who started their careers at the Papa base as well. The zone looked rather unusual for the arriving guests, family members, and enthusiasts. To honor the occasion, aircraft were lined up in two seemingly infinite rows. Among them were eight Su-22s and MiG23s, conserved MiG-21BISs and UMs, which flew at both Papa and Taszar air bases, and MiG-21MFs from the Kecskemet unit, which returned its fighters to Papa after the MiG-29s were put in service there and the MFs were retired together with all Su-22s and MiG23s of the HuAF in 1997. The 1874 serialled BIS wore the former Boszorkany (witch) squadron insigna and was displayed with full weapon load on an apron. Two aircraft received special farewell markings. MiG-21BIS serial 48 received a hawk on its fuselage and serial 6115 flew wearing the Hungarian national colors with the mark "1950-2000", the timeframe of the operation of the fighter wing at Papa, on the starboard side and "1961-2000" on the port side marking the years of service of the MiG-21 family in the HuAF.
UM serial 905 completed the weather recon flight. Following the pre-flight briefing the 24 pilots assigned to the farewell flight arrived at the zone. The MiG21s taxied out in a steady line for one final take-off. Maj. Tamas Kristof, who flew the solo display, left the zone last in the red-white-green MiG-21BIS. His solo demonstration, just like the series of three five-ship formation flypasses, was spectacular. The last five aircraft broke formation perpendicular to the runway just above the crowd and landed one by one. When the very last MiG-21 taxied back to the zone and put on the brakes hundreds of pigeons were released. With this the 47th Papa Tactical Fighter Wing completed its last flight.
List of the participating aircraft
|
Oldalszám |
Gyáriszám |
MiG-21Bis |
5531 |
75035531 |
MiG-21Bis |
5540 |
75035540 |
MiG-21Bis |
6007 |
75046007 |
MiG-21Bis |
6009 |
75046009 |
MiG-21Bis |
6021 |
75046021 |
MiG-21Bis |
48 |
75081501 |
MiG-21Bis |
49 |
75081510 |
MiG-21UM |
086 |
516955086 |
MiG-21UM |
091 |
516955091 |
MiG-21UM |
096 |
516955096 |
MiG-21UM |
904 |
516999504 |
MiG-21UM |
905 |
516999505 |
MiG-21UM |
906 |
516999506 |
MiG-21UM |
907 |
516999507 |
MiG-21UM |
18 |
516999203 |
Szólóbemutatót repült | ||
MiG-21Bis |
6115 |
75046115 |
Abridged version of the article published in "Haditechnika" January 2001.
Tolnai Levente (2020-11-06 23:40)
Én is hozzászólok!