wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 1998

Repülőnap Deblinben

Kárpáti Endre

1998-ban a Magyar Légierő mellett a lengyel is megünnepelte alapításának kerek évfordulóját. Augusztus 29-30-án a Lengyel Légierő Akadémiájának repülőterén, Deblinben került megrendezésre a 80. születésnapot köszöntő repülőnap.Sajnos az időjárás nem vette figyelembe az évfordulót, mindkét napot alacsony, zárt felhőzet jellemezte, mely gyakran eláztatta a repülőteret.

A kiállított gépek között a lengyel repülés múltját több olyan masina is képviselte, mint a harmincas évek híres RWD-13-as sportgépe, de látható volt lengyel sakktáblát hordó Spitfire, illetve a Bielsko Bialában jelenleg is gyártott Bücker Bü-131. Az újabb lengyel gyártmányok között megtalálható volt az I-22 Iryda szárnytő-meghosszabbítással ellátott vadászbombázó változatának prototípusa. A Lengyel Légierő első vonalbeli repülőgépeit egy Szu-22M-4 és egy MiG-29 képviselte. A külföldi gyártók harci repülőgépei között természetesen kiállították a négy, tenderes vadászgépet is. A ritkábban látható gépek közé tartozott egy Bae Hawk 200RDA, egy holland AH-64A és egy Aermacchi MB-339CD az Olasz Légierő kísérleti egységétől, Pratica di Mare repülőteréről.

A repülőprogramot 21 darab PZL-130 Turbo Orlikból álló kötelék áthúzása nyitotta meg, mely a 80-as számot rajzolta az égre. A hazai szíveket ezután a Spitfire és egy spanyol Messer légiharca dobogtatta meg, amely hosszas fordulózás után a "lengyel" gép győzelmével ért véget. Az oldtimer gépek blokkját egy szépvonalú Hawker Hunter repülése zárta le. A modern gépek sorát a Hawk 200RDA, majd egy polgári lajstromjelű Iryda meglehetősen átlagos repülése vezette be. A közönséget a Francia Légierő Mirage F-1 géppárja rázta fel, mely a Kecskeméten látott Jaguar géppáréhoz hasonló programot mutatott be. A következő műsorszám egy német Tornado IDS repülése volt, amely a Bosznia fölött bevetett gépek világosszürke festését viselte. A tenderes gépek közül egyedül a Gripen repült a tőle megszokott színvonal fölött, a többitől láttunk már komolyabb bemutatót is. Ugyanaz a gyári F/A-18D repült itt is, mint Kecskeméten, az F-16A-15-ös pedig Hollandiából jött. A leglátványosabb repülést a legelső szériához tartozó Mirage 2000C mutatta be.

A tenderes gépek repülését a lengyel Iskra kötelék vágta ketté. A pilóták mindent kihoztak az öregecske gépekből, különösen a nagyon alacsony áthúzások arattak osztatlan sikert. A Lengyel Légierő még egy kötelékkel képviseltette magát: a Turbo Orlikokból álló ötgépes csapat szokatlanul magasan tartotta műsorát.A kötelékekhez hasonlóan a lengyel MiG-29 is másik repülőtérről érkezett. Átstartolással kezdte műsorát, mely főleg függőleges manővereket tartalmazott, időnként beleveszve a felhőkbe.A műsor ezután nagyobb gépekkel folytatódott. Elsőként egy olasz FIAT G-222TCM szállítógép tartott bemutatót, amely már szinte a műrepülés kategóriába tartozott. Túldöntött fordulók és meredek siklások tették izgalmassá a műsort, amelybe most sajnos nem fért bele a típustól máshol már látott dobott orsó. Az olasz berepülőpilóta produkciója után a spanyol CN-235 repülése már szinte unalmasnak hatott.

A repülőnap egyik leglátványosabb műsorszámát egy másik nyolcvanéves légierő képviselői mutatták be. Elsőként a RAF David Lordról elkeresztelt VC 10 C.1(K) tankere szállt fel. Ezt a 29. század két Tornado F.3-asának géppár-felszállása követte, majd még egy Tornado startolt el. Pár perc múlva kötelékbe rendeződve, a tartálygép tankolócsövei mögött alig lemaradva húzott át a két vadászgép, amely után a 25. század Tornado F.3-asának látványos szólója következett. A repülőnapot a Patrouille de France Alpha Jetjei zárták, egyértelművé téve az esetleg reménykedőknek, hogy bizony sem MiG-23-asok, sem forgószárnyasok nem vesznek részt az egyébként színvonalas bemutatón.

Legyél Te az első hozzászóló!