wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 1990

Fulcrum és Falcon - első alkalommal együtt

Kárpáti Endre

A Magyar Légierő modernkori történetének első nyílt napját 1990. augusztus 19-én tartotta. A rendszerváltás előtti korszakban csak szerény méretben szerveztek hasonló rendezvényeket, és azokat is csak meghívott vendégek számára. A Kecskeméti Nyílt Nap volt az első, a nagyközönség számára is meghirdetett ilyen alkalom.

Habár Kecskemét adott helyet a nyílt napnak, nem csak a helyi ezred - mely abban az időben MiG-21MF-ekkel repült - mutatkozott be, hanem a teljes Légierő. Az összes, akkor rendszerben álló jelentős típus megtekinthető volt a statikus soron és repülés közben is; a MiG-21-esek, MiG-23-asok, Szu-22-esek és Mi-24-esek mellett ejtőernyősök is szerepeltek. A statikus sort - Magyarországon első és ez idáig utolsó alkalommal - amerikai stílusban állították fel, vagyis nem választotta el a nézőket a gépektől semmiféle kordon, amit többen ki is használtak: a szárnyakon ülve pl. gyerekek nézték a repülőműsort.

Ez az esemény azonban nem csak egyszerű nyílt nap volt: néhány külföldi résztvevő is akadt. És micsoda résztvevők! A Le Bourget-i Szalont kivéve ez volt a legelső alkalom, amikor amerikai F-16-osok és szovjet MiG-29-esek voltak kiállítva egyidejűleg. Rengeteg szervezés árán sikerült elérni, hogy egy USAF harci gép elsőként érkezhetett barátságos látogatásra egy volt Varsói Szerződésbeli országba. A MiG-29-es ugyancsak egy teljesen új típusnak számított akkoriban a repülőnapok világában. Sajnálatos módon a Fulcrum a földön maradt egy előző nap bekövetkezett baleset miatt, és a Viper sem repült. Ennek ellenére ez a nap fantasztikus lehetőségnek bizonyult, hogy közelről lássuk a két nagyhatalom élvonalbeli vadászgépeit - mindössze egy évvel a hidegháború befejezése után!

show english summary of Fulcrums and Falcons - the first time together

Fulcrums and Falcons - the first time together

19. August 1990 was the date of the first open day in the modern history of the Hungarian Air Force. During the communist regime there were only very limited scale events, for some specially invited guests only. The Kecskemét Open Day was the very first advertised event for the public.

Although it was held at Kecskemét, not only the local wing (at those times flying MiG-21MFs) was introduced to the people, but the whole air force. Both the static display and the flight show included the major types of the HuAF. Spectators could see MiG-21s, MiG-23s, Su-22s, Mi-24s as well as paratroopers. The static display was the first and last American style in Hungary - there were no fences around the planes, even children were watching the show sitting on the wings of the aircraft!

The event was not just an ordinary open day - there were some foreign participants also. And what kind of participants! Apart from the Le Bourget Salon this was the first show on the world where American F-16s and Soviet MiG-29s were exhibited at the same time. After a lot of organisation this was the first time that a USAF combat plane made a peaceful visit to a former Warsaw Pact country. The MiG-29 was also a brand new visitor in the air-show business. Unfortunately the Fulcrum was grounded previous day because of an accident, and neither did the Viper fly during the show. Even thus it was a fantastic opportunity to see the state of the art fighters of the two then super-powers one year after the Cold War has finished!

Kapcsolódó cikkek

Legyél Te az első hozzászóló!