wings.hu múzeumok, gyűjtemények Szerbia

A Jugoszláv Légierő Múzeuma - Belgrád

Kárpáti Endre

Szerbia fővárosának nemzetközi repülőtere mellett futurisztikus üvegkupolára lehetünk figyelmesek. Az idegen űrhajóra emlékeztető építményben igazi gyöngyszem található: a Jugoszláv Légierő múzeuma.

Az avianoi 555th FS parancsnoki F-16CG-40-ének maradványai (88-0550) A kicsi, de nagyon érdekes gyűjtemény három részre tagolható. A kör alaprajzú épület külső gyűrűjében a délszláv állam légierejének második világháború után alkalmazott típusai tekinthetők meg. Közép-Európában rendkívüli módon egymás mellett áll egy-egy Messerschmitt Bf-109G-2, Hawker Hurricane IVRP, Supermarine Spitfire Vc, Jakovlev Jak-3, Iljusin Il-2m-3 és Republic P-47D Thunderbolt. A gyűjteményben jól nyomon követhető a légierő szokatlan fejlődése: amerikai, angol és szovjet gyártmányú sugárhajtóműves vadászok egyaránt kiállításra kerültek. A Sabre nem irányított rakétákkal felfegyverzett elfogóvadász-változata (F-86D) és Republic F-84G Thunderjet jól megfér a két darab jugoszláv Folland Gnat egyike és egy MiG-21F-13 mellett. A gépek gyönyörű állapotban vannak: a Messzer géppuskái olajosan csillognak a motorháztető alatt, a gépeket rendszeresen kívül-belül takarítják, és az időszakos ápolások után a motorok alatt kis tálcákban gyűlik fel a lecsöpögő kenőanyag.

Az épület belső gyűrűjében a jugoszláv repülőipart mutatják be. Míg a galérián csak makettek és tablók ábrázolják a második világháború előtti sokszínű repülőgép-gyártást, addig az újabb időket már eredeti gépek képviselik. Ezek között könnyű futárgépek és egyszerű "paritzán-csatarepülők" mellett látható egy 6000 leszállást begyűjtött SOKO G-2 Galeb, a J-22 Orao első prototípusa, vagy egy olyan G-4 Super Galeb farokrésze, melyet Bosznia fölött Stinger találat ért 1991-ben, de súlyos sérülései ellenére is haza tudott repülni. A negyvenes-ötvenes évek kísérleteit pár meglepő gép mutatja be: kiállították azt a nagyon apró zuhanóbombázó-prototípust, melyet a terhelés jobb elviselése érdekében hason fekve vezetett a pilóta. Mellette egy másik meglepően kisméretű gép áll - az első jugoszláv sugárhajtóműves repülőgép igazi kísérleti gépnek tűnik, de a miheztartás végett kikandikál belőle egy gépágyúcső. A földszinti teremben a repülést támogató iparról láthatunk kiállítást (saját gyártású rakéták és egyéb fegyverek, repülőtér-technika, stb), melyben helyet kapott a Novi Avion bemutatása is. Ezt a nyolcvanas évek végén fejlesztett szuperszonikus vadászgépet, mely egy kicsinyített Dassault Rafale-ra hasonlított, a jugoszláv állam szétszakadása miatt végül nem fejezték be.

A közönség elől elzárt területen álló Kraguj gépek (30109 és 30106) Egy több roncsból összerakott RQ-1 Predator

A múzeum legkisebb, de szintén nagyon izgalmas tárlata a Jugoszlávia elleni 1999. évi NATO légitámadásokkal foglalkozik. Láthatók a két lelőtt ember vezette repülőgép alkatrészei (az F-117 kabinteteje, katapultülése és mellső infravörös szenzora mellett annak a Nyeva rakétának a gyorsító fokozatát is kiállították, mely megsemmisítette a lopakodót), nagyon jól megfigyelhető a századparancsnoki F-16 roncsolt farokrészének kompozit felépítése. Néhány felderítő robotrepülőgép is megtekinthető, egy szinte teljesen ép francia Crecelles mellett egy több lelőtt gépből összerakott RQ-1 Predator lóg a mennyezetről. Fel nem robbant fegyverekből is nagy mennyiség látható, különösen érdekes egy Tomahawk, amely a légierő főparancsnoksága mellett zuhant le, illetve egy teljesen ép, vadonatúj AGM-154 JSOW siklóbomba. A rádiólokátorok elleni rakétákból a brit ALARM és az amerikai HARM is kiállításra került.

Messerschmitt Bf-109G-2 a galériáról nézve (9663) Messerschmitt Bf-109G-2 és Hawker Hurricane IVRP (9663 és 9539)

A múzeum nem látogatható részeiben is igazi kincsek találhatók. A raktárakban felújításra vár többek között egy-egy Lockheed P-38 Lightning, Jakovlev Jak-9, Fiat G-50 és Focke-Wulf FW-190 is. Az épület melletti udvaron, a látogatók elől elkerítve áll mintegy 70, a szerb légierőből a közelmúltban kivont repülőeszköz. Ezek zöme a SOKO J-1/G-2 (Jastreb/Galeb) családhoz tartozik, de látható néhány MiG-21MF, bisz és UM, SOKO J-22 Orao, G-4 Super Galeb, illetve egy Kamov Ka-28 is. Ebből az utóbbi típusból az épület előtti, látogatható részen is áll egy darab, egy Ka-25PL társaságában. Szintén a múzeum mögötti, zárt részen áll egy iraki MiG-23ML, átfestett felségjelekkel. A számunkra meglepő módon angol stencilfeliratokkal ellátott gép nagyjavításra érkezett Szerbiába, azonban az események változása miatt valószínűleg már végleg itt maradt.

A cikk elkészítéséhez nyújtott segítsége miatt köszönettel tartozom Ćedomir Janićnak, a múzeum igazgatójának.

2002. június

Supermarine Spitfire Vc Trop, karbantartás alatt (JK808) Az első sugárhajtóműves jugoszláv repülőgép, az Ikarus Ik-451M

show english summary of The Museum of the Yugoslav Air Force - Belgrade

The Museum of the Yugoslav Air Force - Belgrade

There is a futuristic building in the capital of Serbia at the Belgrade International Airport. The glass dome resembles a UFO and houses a real gem, the Museum of the Yugoslav Air Force.

The remains of the F-16CG-40 flown by the commander of the 555th FS (88-0550) The small but very interesting collection is divided into three sections. The post WWII aircraft of the Yugoslav Air Force are in the outer ring of this circular building. Among them are a Messerscmitt Bf-109G-2, a Hawker Hurricane IVRP, a Supermarine Spitfire Vc, a Yakovlev Yak-3, an Ilyushin Il-2m-3, and a Republic P-47D Thunderbolt standing close to each other. In addition, the special evolution of the Air Force can be seen in this collection which also contains American-, British-, and Soviet-built jet fighters. The North American F-86D Sabre and the Republic F-84G Thunderjet stand together with one of the two Yugoslavian Folland Gnats and a MiG-21F-13 Fishbed-C. The planes are in superb condition. It is clear they are regularly maintained: the machine guns in the engine compartment of the Messer are shiny with oil, the aircraft are regularly cleaned inside and out, and lubricants are dripping into trays underneath them.

The Yugoslav aircraft industry is displayed in the inner circle of the building. While the pre-WWII industry is shown only in scale models and pictures in the gallery, the real aircraft represent the more recent decades. There are light liaison planes and small "partisan gunships", the first prototype of the J-22 Orao supersonic attack aircraft, a SOKO G-2 Galeb jet trainer with 6000 landings, and the tail of a G-4 Super Galeb which was hit by a Stinger SAM over Bosnia in 1991, but it made home with jammed controls. There are some surprising experimental aircraft from the forties and fifties including a very small dive-bomber prototype, its pilot in prone position resisting the Gs. There is another tiny aircraft, the first Yugoslavian jet plane which appears to be an experimental aircraft, but a gun barrel is protruding from its nose... There is an exhibition on the ground floor about the supporting industry. Yugoslavian-built missiles and other weapons are displayed together with airfield infrastructures. The Novi Avion, the supersonic fighter project which was developed in the eighties, is part of this exhibit. The fighter resembles a scaled down Dassault Rafale. With the collapse of Yugoslavia further development was abandoned.

Kragujs, Jastrebs, Galebs and Oraos, closed to the public RQ-1 Predator, assembled from pieces of shot down UAVs

The exhibit of the 1999 NATO air strikes is the smallest, but among the most interesting. The wreckage of the two US manned aircraft that were shot down are on display. The cockpit canopy, ejection seat, and FLIR of the F-117A are shown together with the booster of the SAM that shot it down. The composite structure of the squadron leader's F-16 can be seen clearly. An almost intact French Crecelles and an RQ-1 Predator, assembled from a number of these shot down, are hanging from the ceiling. There are a lot of unexploded weapons as well. The Tomahawk on display hit close to the headquarters of the Air Force, and the brand new AGM-154 JSOW is also noteworthy. Anti-radiation ALARM and HARMs are among the collection.

Messerschmitt Bf-109G-2 from the gallery Messerschmitt Bf-109G-2 and Hawker Hurricane IVRP

Hidden treasures can be found in the storehouses of the museum. Among others, a Lockheed P-38 Lightning, a Yakvolev Yak-9, a Fiat G-50, and a Focke-Wulf FW-190 are awaiting restoration. There are about 70 aircraft near the building. The planes, which are closed to the public, were phased out of Yugoslavian service a short time ago. Most of them belong to the SOKO J-1/G-2 (Jastreb/Galeb) jet trainer and light attack aircraft family, but there are a few MiG-21s (Fishbed- and Mongol), SOKO J-22 Oraos, G-4 Super Galebs and a Kamov Ka-28 (Helix- ). Another from the latter type can be seen in front of the building along with a Kamov Ka-25PL. Also in the closed area is a MiG-23ML with its Iraqi insignia painted over. The plane arrived in Yugoslavia for an overhaul before Desert Storm. Because of the political changes, it will probably never fly in the skies of the Middle East again.

Acknowledgements: Cedomir Janic, Director of the Museum

2002. June

Supermarine Spitfire Vc Trop, open for maintenance The first Yugoslavian jet, the Ikarus Ik-451M

Legyél Te az első hozzászóló!