wings.hu múzeumok, gyűjtemények Izrael

Hatzerim

Kárpáti Endre

A repülés szerelmesei előtt Izrael állam nem csak a maszadai erődről vagy az eilati turista-paradicsomról ismert, hanem rövid történelmének gyakori háborúiról, és a világ egyik legjobban felkészített légierejéről is. Mivel napjainkban kétszer is meggondolandó egy izraeli utazás, ezért talán megbocsátható, hogy az Izraeli Védelmi Erők Légierejének múzeumát egy 1992-es látogatás nyomán, az akkori állapotokat ismertetve mutatjuk be.

A nem mindennapi gyűjteményben nagyon jól nyomon követhető mind az eseményekkel teli ötven év, mind annak hatása a légi haderő fejlődésére. A Beer-Shevatól 7 kilométerre nyugatra, a Hatzerim támaszponton található múzeumban még az izraeli repülés legkorábbi emléke is látható az első izraeli repülőgép, egy Auster J-1 formájában. Az első arab-izraeli háborút a zsidó állam első légigyőzelmét arató Avia S-199 képviseli. A mellette kiállított Mustangon különleges bevetési jelek tanúsítják, hogy a gép a szuezi háborúban légcsavarjával vágta el az ellenséges telefonvonalakat. A kiállítás talán legismertebb gépe az a Mirage IIICJ, melynek orrát tizenhárom arab kokárda dekorálja.

A múzeum vezetése nem csak az izraeli légierő összes típusát próbálja meg kiállítani, de hangsúlyt helyez arra is, hogy a zsidó pilótákkal szembe került technikákat is bemutassa. A korábbi típusokat csere útján szerezték be – így látható a gépek között svájci eredetű de Havilland Venom FB.5 –, míg a későbbiek zsákmányként kerültek a légierő állományába. A kalandos szökésre emlékeztető 007-es lajstromjelű MiG-21F-13-ason kívül többek között egy Sz-75 légvédelmi rakéta és egy cseh gyártású MiG-15UTI és is ebbe a kategóriába tartozik.


Az izraeli repülőgépgyártást a Kfir család több tagján kívül olyan helyi átalakítások is képviselik, mint az A-4 Skyhawkok meghosszabbított fúvócsöve, mely hatékony védelmet nyújtott a Sztrelákkal szemben, vagy a modernizált Phantom-2000 prototípusa, mely a szériától eltérően PW-1120-as hajtóművekkel repült. De a Mirage orrkúppal felszerelt SO-4050 Vaoutour IIN éjszakai vadász is helyi radarkísérletekre utal.

A múzeumhoz csak egy kicsike kőépület tartozik, melyben a légierő történetet bemutató fotók mellet felderítő robotrepülőgép és M-61 Vulcan gépágyú is megtekinthető. A sivatagi időjárás oly kegyes a nyugdíjas gépekhez, hogy egy vászonborítású L-4-es és felmetszett gázturbinák sora is a szabad ég alatt került kiállításra. Igaz, néhány nagyon híres, vagy mind a mai napig is repülőképes gép fölé egyszerű tetőszerkezetet emeltek, és azokat kordonnal zárták el a látogatók érintésétől. Ezek közé tartozik Ezer Weizman Spitfire-e, mely hosszú pályafutása során a RAF 310 Squadronjánál, a Hradec Králove-i Repülő Akadémián és 1976-ig repülőnapokon is repült. Mellette a restaurátor műhely céljára szolgáló bádogtető alatt az éppen felújítandó gépen dolgozó szerelők szívesen mesélnek a gépről a messziről jött látogatónak.

A kiállítás képét uraló két Boeing egyikében, a 707-esben a pilótafülke és a makettrengeteg mellett az utastérben berendezett kis moziban filmek is megtekinthetők. A másik egy ritkábban látható példány: a Masszada Szellemére keresztelt KC-97 előtt eltörpülnek a kiállított kisebb gépek.

A múzeum infrastruktúrája 1992-ben nem nagyon kényeztette el a látogatókat, azonban a kiállított ritkaságok könnyen feledtették a hiányosságokat.

Legyél Te az első hozzászóló!