wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2019

Schleswig-Jagel spotternap, 2019

Toldi Miklós

A Taktisches Luftwaffengeschwader 51 több átszervezést és összevonást követően jelenleg a Német Légierő egységei közül egyedüliként képes légi felderítésre a rendelkezésére álló 39 Panavia Tornado és a lízingelt IAI Heron TP drónok segítségével. 2010 elejétől bérel a Bundeswehr Heron drónokat, melyek szintetikus apertúrájú radarral, kamerákkal és infravörös érzékelővel gyűjtik be, akár rossz időjárási körülmények között is az információkat és képesek azt valós időben továbbítani. Ezek a pilóta nélküli eszközök már több misszióban: Afganisztánban, Maliban, Törökországban is bizonyítottak. Németország területén is felmerült az alkalmazásuk a partmenti vizek, illetve az illegális migráció ellenőrzése céljából, de végül ezt a tervet elvetették a döntéshozók. Összekötve a kellemeset a hasznossal, a hétvégi nyíltnapot megelőzően a Takt.LwG 51 a spotterek számára is megnyitotta kapuit. Egy regisztráció és a már minden rendezvényen megszokottá vált biztonsági ellenőrzést, valamint kellemes meglepetésként egy ajándékcsomag átvételét követően buszokon szállítottak minket a fotózásra kijelölt területre.

A leszállók elég távol voltak a zónánktól, ráadásul leérkezésük után a domborzat és a növényzet egyaránt eltakarta őket, de a felszálláshoz gurulók már közvetlenül előttünk haladtak el - ezzel máris pozitív irányba billentve a nap mérlegét. Az Eurofighter Typhoon EF2000 és a Sikorsky CH-53 Sea Stallion bemutatói lehettek bármilyen látványosak, ennek ellenére a figyelem java a Tornado-k felé irányult. Évről-évre apad a korábbi évtizedek katonai repülését meghatározó típusokat száma és az üzemeltető egységek sora, lassan és biztosan átadva a stafétabotot utódaik számára. Német részről egy díszfestésű (Max Immelmann arcképével a függőleges vezérsíkon) Tornado IDS-től láthattunk néhány áthúzást, továbbá két ECR mutatott be imitált légi utántöltést, valamint később plusz egy géppel kiegészülve alkalmi kötelékbe rendeződtek a levegőben.

A nap folyamán sorban érkeztek meg a hétvégére meghívott vendégek, a Cseh Légierőtől egy-egy CASA C-295M és L-159 Alca, az olaszok is küldtek egy Tornado IDS-t, hazánkból pedig a 406-os oldalszámú An-26, valamint a 43-as oldalszámú SAAB JAS 39D Gripen érkezett. Mivel jageli bázis is szerepelt a berlini légihíd évfordulós programjában, újra viszontláthattuk a veterán szállítógépeket. Egymás után haladtak el közvetlen előttünk a katonai és polgári festéssel ellátott DC-3-asok és C-47-esek, ráadásként Wiesbadennel ellentétben itt a felszálló pálya és az elemelkedő gépek egyaránt a fotózáshoz tökéletesen megfelelő távolságban voltak. Sokan és sokféle platformon leírták már mennyi akadályt kellett leküzdeni, hogy ezt a veterán flottát feltételezhetően utoljára együtt láthassuk Európában, ezért jó néhányan nehezményezték, hogy nem a terveknek megfelelően alakult a repülések menete. Eredetileg a gépek áthaladtak volna a Brandenburgi kapu felett, valamint a tempelhofi repülőtéren történő leszállás és cukorbombázás is szerepelt még a meghirdetett programok között, de végül a szükséges engedélyek idő, vagy inkább akarat hiányában nem realizálódtak. Elfogadva, hogy a bürokrácia szükséges rossz az éltünkben, talán ez alkalommal érdemes lett volna egy kicsit magasabb fokozatba kapcsolni a gépezetét.

Visszatérve a látottak sorához, a tengerészeti légierőt egy-egy Lockheed P-3C és Dornier Do 28D Skyservant képviselte és még a Discovery Air Defence Services két McDonell Douglas A-4N Skyhawk-ját is lencsevégre kaphattuk. Az ilyen spotter és nyílt napok kiváló példái annak, hogyan lehet és kell, civilek és katonák között mindkét fél számára hasznos kapcsolatot teremteni, ahogy azt a Bundeswehr rendezvényein megtapasztalhattuk.

Az Aranysas 2019 szeptemberi számában megjelent cikk részleges másodközlése.

Legyél Te az első hozzászóló!