wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2019

La-Ferté Alais 2019 - A légcsavarok napja

Toldi Miklós

Már többször jártunk ezen a nagy múltra visszatekintő rendezvényen, és bár a résztvevők többsége állandó szereplőnek minősül, a szervezők minden alkalommal előrukkolnak valami újdonsággal. Ezek egyike a Junkers F.13 replika volt, amit Dieter Morszeck a bőröndök gyártására specializálódott Rimowa GmbH tulajdonosa keltett életre. Eredetileg több mint 300 darab épült az F.13-ból, de mára a múzeumok biztonságos falai között is ritkaságnak számítanak. A munkálatok kezdete elég döcögősre sikeredett, lévén a típus tervrajzai és dokumentációi csak részlegesen álltak rendelkezésre. Ezt az akadályt a La Bourget-i múzeum segítségével sikerült áthidalni, akik lehetőséget adtak az ott tárolt gép szétszedésére és lézeres szkennelésére, amivel már sikerült pótolni a foghíjakat. 12000 munkaórát felemésztő építését követően, 2016. szeptember 16-án emelkedett először a levegőbe a 450 lőerős Pratt & Whitney R-985 Wasp motorjának segítségével. La-Fertében a statikus zónát tovább színesítik a korhű ruhákba öltözött szereplők, akik régi motorkerékpárokkal és más járművekkel közösen egy élő diorámát alkotva jelennek meg a közönség előtt. Ez a bevált recept a Junkers F.13 esetében is tökéletesen működött, a négyszemélyes utasszállító egy táskákkal megpakolt korabeli teherautó társaságában várakozott a felszállásra. Törzsében kényelmes fotelek fogadják az utasokat, ellenben az időjárás minden viszontagságának kitett, nyitott és puritán kialakítású pilótafülkével. Az F.13-as korában a pilóták elsődlegesen saját érzékszerveiken keresztül kaptak információkat a repülésük körülményeiről (és némi műszeres támogatást), ami az ergonómiai szempontokat messzemenően felülírta. Itt tipikusan olyan repülőgépről van szó, amely a felszállását követőn nem parádés manővereivel ejti ámulatba a nézőket, de most nagytestvérével a Ju-52-essel párban láthattuk a levegőben, ami meglehetősen felturbózta a nap ezen mozzanatát.

Korunkban megszokhattuk, hogy minden irányból és a legváltozatosabb módon özönlenek felénk az áruk és szolgáltatások hirdetései, de a nagymúltú BMW egy valóban rendhagyó marketingfogással rukkolt elő. A gyűjteményükben őrzött Klemm L 25 aVI-os esett át egy teljes restauráláson, ahol a gép motorját a cég szakemberei, míg a sárkányt Josef Griener állította helyre. Ami igazán különleges a dologban az a légcsavar átalakítása LED fényforrásokkal, amely megfelelő fordulatszámon a BMW logóját rajzolja ki. Kicsit előrébb lépdelve a repülés történetének vonalán a sugárhajtású harci repülőgépek hőskorát megidéző F-86 Sabre feltűnése is igazi csemegének bizonyult. Tulajdonosa Fred Akary a második világháború egyik ikonikus vadászgépéről, a P-51 Mustangról nyergelt át a Sabre-ra. A vadászgép pontos típusmegjelölése F-86E Mk.6, amely 1958-ban készült Kanadában a hazai tervezésű és gyártású Orenda 14 hajtóművel felszerelve. Ezt követően a Luftwaffe kötelékében szolgált és onnan került át az államokba, majd ismét visszatért Európába. Mint minden repülőeszköz esetében, a szükséges engedélyek beszerzése hosszú hónapokat emésztett fel, aminek köszönhetően közel egy évet csúszott a gép debütálása. Dinamikus bemutatója a veterán gépekre nézve kötelező visszafogottság ellenére kifejezetten erőteljesnek hatott, miközben pilótája érezhetően teljesen tisztában volt vele, hogy miként kell nézőbarát módon repülni.

Bár a rendezvény alapvetően a repülés múltjára koncentrál, ez alkalommal a jövő is feltűnt néhány perc erejéig. Az egykori versenyző Frank Zapata nevével fémjelzett cég hydroflyer és flyboard eszközöket tervez, gyárt és forgalmaz, ezek közül az öt kisméretű gázturbina segítségével levegőbe emelkedő „rakétaember” platform is bemutatót tartott. A gyártó leírása szerint egy igazi high-tech masináról van szó, melynek biztonságos üzemeltetését a vezérlés és az üzemanyag ellátási rendszerek többszörözése biztosítja, megfejelve egy kijelzővel ellátott sisakkal. Egy turbina leállása esetén a repülés folytatható, valamint kettő leállása még biztonságos leszállást tesz lehetővé. Habár az előbbiekben felsoroltak meggyőzőnek tűnnek és a vérprofi bemutató is láthatóan ámulatba ejtett minden jelenlévőt, személy szerint a jövőben inkább tisztes távolságból fogom figyelni a hasonló produkciókat. Egy olyan kütyü kerülhet a vastag pénztárcájú és extrém kalandokat kedvelők kezébe, amely képes 100 méter magasba emelkedni, eléri a 140 km/h sebességet és a használatához jelenleg nem követelnek meg külön képesítést, ami talán nem az eseménytelen repülés biztos receptje. Mindenképpen meg kell még említeni a Dassault alkalmi köteléket, melyet egy-egy Rafale, Falcon 8X, Falcon 10, MD 311 és Mirage 2000 F-DELTA alkotott, és amivel a 2018. május 28-án elhunyt Serge Dassault munkássága előtt tisztelegtek. Az előbbiekben felsoroltak csak egy szűken mért merítést jelentenek a repülőnap teljes felhozatalából, ahol a Fokker Dr.I replikától, a Spitfire-en át a fegyverzet-imitációval bőségesen ellátott Douglas AD-4N Skyraiderig közel 100 régi repülőgép gyűlt össze június első hétvégéjén.

Az Aranysas 2019. szeptemberi számában megjelent cikk részleges másodközlése.

Kapcsolódó cikk

Legyél Te az első hozzászóló!