wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2019

Közel-keleti ászok Waddingtonban

Kárpáti Endre

2019 elején derült ki, hogy ősszel Angliában izraeli és olasz részvétellel közös hadgyakorlatot szerveznek. Az izraeliek elég ritkán járnak Nyugat-Európában (bár délebbre már időnként előfordulnak), így kíváncsian vártuk a részleteket. A három nemzet említése kapcsán elsősorban F-35-ösök jutottak az eszünkbe, és innen adta magát a RAF marhami támaszpontja, ami nagyon nehezen fotózható, így hamar feledésbe is merült a gyakorlat. Nyár végén aztán kiderült, hogy szó sincs lopakodókról, az olaszok (és immáron a németek is) Eurofightereket, míg az izraeliek F-15-ösöket küldenek, és ráadásul a sokkal spotterbarátabb Waddingtonba. A háromhetes gyakorlat első napjai során kialakult a menetrend, minden nap volt egy komolyabb délelőtti hullám, és esetenként délután egy kisebb. Szerencsére találtunk meglehetősen olcsó repülőjegyet az utolsó hétre, így szeptember 18-án reggel már ott álltunk Waddington kerítésénél.

A bázis elsősorban a brit felderítőrepülők bázisa, de nem először települnek ide egzotikus vadászgépek sem – 2007-ben itt vendégeskedtek az indiai Szu-30-asok is. Ezúttal tíz német és négy olasz Eurofighter, valamint nyolc izraeli F-15C és D érkezett. Korábban volt szó tereptarka F-15I-k részvételéről is, de végül csak hagyományos szürke vadászgépek érkeztek. A pálya északi végénél van egy parkoló a spottereknek, illetve egy barátságos büfé is, amely teljesen jól megél a normál üzemnapi forgalomból is – ezúttal azonban a szokásos néhány tucatnyi látogató helyett több százan vártuk a gépeket.

Elsőként egy E-3D Sentry emelkedett a levegőbe fél tíz körül, majd két német Eurofighter következett. Hosszabb szünet után egy izraeli Boeing 707 tanker felszállása jelezte a fő hullám indulását. Ez ezúttal még hat német és három olasz Eurokacsából, és öt F-15-ösből állt; sajnos a légigyőzelmi jelzéses izraeli gépet aznap nem láttuk. A vadászok bő másfél óra múlva kezdtek el visszatérni, de addig sem volt teljesen unalmas a várakozás, időnként jött egy-egy brit Shadow vagy Sentinel gyakorlógép. A leszállásokra tökéletes napsütésben, pontosan előttünk került sor, így elkészíthettük azokat a felvételeket, amelyeket annyira szerettünk volna. Ráadásul a harci gépek után nem csak a reggel levegőbe emelkedett támogatók tértek vissza, hanem érkezett egy új izraeli tanker, amely másnap segítette a kontingens hazatelepülését.

Az esetleges késő délutáni hullámot nem tudtuk megvárni, ugyanis vissza kellett indulnunk London felé, hogy elérjük hazafelé az esti gépet. Ennek ellenére így is tökéletesen elégedettek voltunk, nagyon ritka repülőgépekről sikerült szép fotókat készítenünk a villámlátogatás során.

Repült gépek, Waddington, 2019.09.18.:

Lincs&Notts Air Ambulance Charity
AW-169: G-LNAC

Royal Air Force
Sentry AEW.1: ZH103
Sentinel R.1: ZJ692
Shadow R.1+: ZZ419

Luftwaffe
EF-2000: 30+47; 30+50; 30+56; 30+64; 30+65; 30+74; 30+79; 30+88

Aeronautica Militare
F-2000A: MM7311; MM7321; MM7352

Heyl Ha’Avir
F-15C Baz: 583; 810
F-15D Baz: 715; 733; 980
KC-707 Re'em: 264; 272

Legyél Te az első hozzászóló!