wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2019

Közel 20 év után ismét vadászrepülőgépek állomásoznak Pápán

Józsa Dávid

HunAF Saab JAS-39C EBS 33 2000. augusztus 24-én lezárult egy korszak Pápán. Azon a nyár végi napon a 16 darab huszonegyes búcsúrepülése nem csak a deltaszárnyúak közel negyven éves magyarországi szolgálatának végét jelentette, a típus kivonásával egyidejűleg megszűnt a 47. Pápa Harcászati Repülő Ezred is. Ezt követően a repülőgépek nélkül maradt bázis egy ideig tartalék-repülőtérként funkcionált. A szentkirályszabadjai repülőtér 2004-es bezárását követően a nyugati országrész légi kutató-mentő feladatait ellátó honvédségi Mi-8/17-es helikoptereknek lett állandó bázisa Pápa. 2009. nyarán pedig megérkezett az azóta már teljes, háromgépes C-17A flotta első példánya. Bemutatók, gyakorlatok során időnként külföldi vadászgépek, illetve magyar MiG-29-esek és Gripenek is megfordultak Pápán, utóbbiak rendszeresen gyakoroltak gyorstankolást a kisalföldi bázison, de az elmúlt 19 évben nem állomásoztak állandó jelleggel vadászrepülőgépek Pápán, egészen ez év május 7-ig, amikor is megint egy új korszak vette kezdetét. Ugyanis a kecskeméti bázison a szükséges NATO fejlesztések és felújítások mellett a Modern Városok Program keretében a következő fél évben kialakítják a közös, katonai-polgári üzemelés feltételeit, ezért a kecskeméti repülőtér május közepétől előreláthatólag hat hónapig repülőgépek számára zárva lesz, ebben az időszakban csak helikoptereket tud fogadni, indítani.

A pilótákat Magasy Zsolt ezredes, bázisparancsnok fogadtaHunAF Saab JAS-39C EBS 40 & AIM-9L Sidewinder

A felújítás befejezéséig a Magyar Honvédség Gripenjei, így a készültségi szolgálat is a Pápai Bázisrepülőtéren fog állomásozni. Ezzel még ha csak egy átmeneti időszakra is, de újra vadászrepülőgépek települnek Pápára. Az áttelepülést természetesen hosszas előkészületek előzték meg, hiszen az eddigi jól bejáratott környezettől eltérően egy új helyen kellett megteremteni az üzemeltetés feltételeit. Május 1-től augusztus végéig négy magyar Gripen ismét a Baltikumban teljesít szolgálatot, így a nyár végéig tíz gép fog Pápáról üzemelni. Az áttelepülő gépek első csoportja (négy együléses és a két kétüléses) május 7-én kétszer hármas kötelékben landolt a pápai betonon. A készültségi szolgálatot ellátó géppár egy gyakorló, „TANGO” riasztás keretében szállt fel Kecskemétről, de az első napon áttelepült hat gép közül további három szállított át a szárnyvégekre szerelve két-két Sidewinder levegő-levegő rakétát Pápára. A pilótákat Magasy Zsolt ezredes, a MH Pápa Bázisrepülőtér bázisparancsnoka fogadta, majd ezt követően a repülőműszakiak vették át a gépeket, megnyitva ezzel a pápai vadászrepülőgép üzemeltetés legújabb fejezetét.

Gripenek a pápai zónábanHunAF Saab JAS-39C EBS 40

A három nagy német autógyártó közül a győri Audi igényeit a többlépcsős fejlesztéseknek köszönhetően Győr-Pér repülőtér kiszolgálja, a cégcsoporthoz kapcsolódó jelentős utasforgalom mellett cargo forgalmat is bonyolít. A BMW Debrecenben épülő üzeme minden bizonnyal pozitív hatással lesz a debreceni repülőtér eddig is folyamatosan fejlődő forgalmára. Ellenben a kecskeméti Mercedes gyár jelenleg nem rendelkezik közvetlen légi összeköttetéssel. A közelben található két sportrepülőtér, Matkópuszta és Jakabszállás ilyen szintű bővítése nem kivitelezhető. Ezért, ha a jövőben a kecskeméti Mercedes gyárnak szüksége lesz egy közeli nemzetközi repülőtérre, kézenfekvő megoldás lehet a majdani katonai-polgári kecskeméti repülőtér.

Kapcsolódó cikk

Legyél Te az első hozzászóló!