wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2011

Krumovo 2011 - A Bolgár Légierő 100. születésnapja

Kárpáti Endre

Vannak repülőnapok, ahova az előzetes információk alapján komoly reményekkel indul az ember. Ezek gyakran teljesülnek – de néha nem.

A Bolgár Légierő 100. születésnapján a Plovdiv melletti Krumovóban rendeztek repülőnapot. Szombaton sikerült még a hivatalos kapunyitás előtt bejutni a repülőtérre, így a statikus sorra éppen kitolt gépekről még kordon nélkül tudtunk fotókat készíteni. A vendéglátóktól szerepelt itt MiG-21bisz, a jellegzetes bolgár árnyalatvilágú festésével, Szu-25K, MiG-29, Cougar, Mi-17, tavaly kivont Mi-24V gépágyúkonténerrel és UB-blokkal, kiképzésre használt Bell 206 és a határőrség frissen beszerzett Agusta 109-ese, valamint néhány kisebb polgári gép. Akinek ez nem volt elég, az a reptéren található légierő-múzeumban gyönyörködhetett még további bolgár vasmadarakban. A külföldi harci gépeket amerikai F-16C-k (egy-egy ezred- és századparancsnoki gép Spangdahlemből), olasz Eurofighterek (két gép, szabadon fényképezhető szívócsatornával) és egy svéd Gripen képviselték, de reggel még itt kapott helyet a MiG-29OVT is - ebből talán egyértelmű, hogy dübörög a típusváltás előtti marketing-tevékenység. Az EADS elhozta a statikus kiállításokra használt Bf 109G-2-esét (amit persze egy Buchónból alakítottak vissza), ezúttal teljes egészében fémszínűre fújva. Érdekes, és némileg veszélyes megoldás volt, hogy időnként a viszonylag kevés számú néző között néhány rendező biztosítása mellett elgurult egy-egy kisebb gép – a saját légcsavarjának erejével…

A dinamikus bemutatót három nagyobb blokkra osztották. Néhány civil bemutató (Pittstől A-320-ig) után kezdődött a bolgár légierő demója. Zászlóval ugró ejtőernyősök és egy lobogót húzó Mi-17-es nyitották a programot, melyet egy kutató-mentő bemutató követett. Elsőként féltucat katona ugrott C-27-esből, ők biztosították a terepet a két Cougarral és egy Mi-17-essel érkező főerőkig, akik biztonságba juttatták a bajba jutott pilótát. Őket végül spies rope-pal emelte ki az egyik 17-es – miközben egy Szu-25UBK folyamatosan gyártotta a rácsapásokat. Utána egy viszonylag kopottabb Mi-17-es szimulálta bambi buckettel a tűzoltást.

Ezt egy úgynevezett elfogási gyakorlat követte, de itt ne tessék a Zeltwegben látott Eurofighter – C-130 stílusú gyakorlatra gondolni, ugyanis a C-27-es már eleve a két MiG-21bisztől kísérve ért be a reptér légterébe, a vadonatúj légcsavarost meglehetősen komoly biztonsági távolsággal követte a két deltaszárnyas matuzsálem. Szépen körözve földre kísérték a szállítót, majd két áthúzás után elindultak hazai bázisukra, a közeli Graf Ignatyievo repülőterére. A helyi légierő utolsó megnyilvánulása egy MiG-29UB gyorsulási versenye volt egy Forma 2-es versenyautóval, de ez utóbbiból alig lehetett látni valamit a magas fű miatt, és a 29-es is jóformán azonnal leszállt.

A hazai blokkot a típusváltásért versenyző gépek bemutatója követte. A svéd Gripen is szépet repült, de igazából sehol sem volt a német Eurofighter mögött – amit pedig a MiG-29OVT szorított a háttérbe. Az orosz először az „egyszerű”, nem vektorált MiG-29-es szűk manővereit mutatta be, majd sor került a fúvócsövek elforgatásával végrehajtott rendkívül szűk figurákra is. Hátrabukfenc, kobra, függőleges tengely körül forogva falevélként zuhanás ejtette bámulatba a nézőközönséget. A MiG leszállása után szállt fel a svájci PC-7-es csapat, hogy új köntösbe bújtatott gépeivel megtartsa magas színvonalú kötelékbemutatóját –de ezt mi már nem vártuk meg, meglehetősen csalódott hangulatban a kijárat felé vettük az irányt.

Azt tudtuk előre, hogy a MiG-ek és a Szu-25-ös saját bázisát fogja használni, vagyis nem innen szállnak fel, és nem ide szállnak fel. Az sem ért meglepetésként, hogy végül az előzetesen beígérttel szemben semmiféle Bf 109-es nem repült. De azt nehezen tudtuk feldolgozni, hogy a bolgár légierő merevszárnyúiról nem nagyon lehetett igazán szép fotókat készíteni a levegőben. A Szu-25-ös legalább 20 percig a légtérben volt, de folyamatosan csak a klasszikus rácsapásokat gyártotta, és mindig a hasát mutatta a nézőknek. Ugyanúgy csak alulról láttuk a MiG-21-eseket, a két típus egyetlen egyszer sem húzott el egyszerűen a nézők előtt, uram bocsá’ esetleg felénk bedöntve, vagy akár egy orsót végrehajtva. És a beígért 29-es géppár-bemutató is elmaradt… Hangulatunkon a környéken található kivont MiG-ek és Delfinek felkeresése javított némileg, valamint másnap a szófiai Hadtörténeti Múzeum megtekintése. De ez már egy másik történet.

Legyél Te az első hozzászóló!