wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2010

Aviaszvit, 2010 Kijev, Gostomel

Toldi Miklós

A Gostomel repülőteret az Antonov gyár üzemelteti és immár hetedik alkalommal szolgált helyszínéül az AVIASZVIT szalonnak. Évek óta csak tervezgettük az utazást Ukrajnába, de az idén végre nekivágtunk az útnak, hogy végre személyesen lássuk az Antonov szállító és polgári gépek otthonát.

A dinamikus program kezdetéig még bőven volt idő végignézni a statikus sort és a kiállításokat. Noha az időjárásról csak annyi pozitívum volt elmondható, hogy nem zuhogott az eső, több tízezer látogató érkezett a repülőtérre. A pavilonokban az elektromos kerekes székektől a rakétákon át a repülőgépekig és helikopterekig tartó kínált várta a vásárlókat és a befektetőket. Bár a rendezvény egész területét átjárja a lepusztultság látványa, amit csak tovább erősít a szabadban rozsdásodó, különböző Antonov gépek sora, viszont érezhető az akarat is az újrakezdésre. A kiállított repülőgépek között lencsevégre kaphattunk több díszfestésű Albatrost, egy Po-2-es replikát és egy An-3-ast.

Már az első alaposabb körbenézés után egyértelművé vált a számunkra, hogy az Ukrán Légierőből még csak kóstolót sem kapunk igazán. Ezt a fegyvernemet egyetlen Mi-8T képviselte egy bemutató erejéig. Merevszárnyas harci repülőgépből is összesen egyetlen darab, orosz illetőségű Szu-27-es szerepelt, viszont annak botkormánya a mester, Anatolij Kvocsur kezében volt. Ha már Gostomel, akkor főleg az Antonov repülőgépek felszállását várja a közönség. Számomra az An-22-es látványa jelentette volna a nap fénypontját, de idén a nagyjavítása miatt ez csak álom maradt. Viszont kaptunk helyette egy An-124-est, ami a fordulókban olyan fényképek elkészítését tette lehetővé, amire normál körülmények közepette nincs lehetőség. Az ukrán repülőgépgyárnak még három terméke: az An-148-as, az An-74T-t és a jó öreg An-2-es emelkedett a levegőbe. Ez utóbbi típus több szerepkörben is bemutatkozott, egy négyes kötelék ejtőernyősöket ugratott, majd egy Ancsa egyszerre hat vitorlázógépet vontatott fel, melyek szép műrepülést hajtottak végre. Láthattunk még többek között L-39-est (két kötelék is repülte a típust: a lettországi Baltic Bees és az orosz Vjazma Russ), valamint három L-29 Delfint kötelékben és szólóban, gyorsulási versenyt játszva egy valószínűleg helyi építésű versenyautóval.

Mivel nem egy repülőnapról, hanem egy nemzetközi vásárról van szó, nem lehet tudni, hogy az adott nap milyen felhozatalt fog ki az ember. Egy kis szerencsével ritkaságok sorát láthatja, de ennek az ellenkezője is könnyen előfordulhat. Aki kizárólag az AVIASZVIT kedvéért teszi meg az utat, könnyen lehet, hogy kissé csalódottan tér haza. Viszont ha rászánja az időt és ellátogat a Kijevi repülőmúzeumba is, biztosra veheti, hogy remek élményben lesz része.

Kapcsolódó cikk

Legyél Te az első hozzászóló!