wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2005

Duxford, Flying Legends 2005

Toldi Miklós

A már megszokott remek szervezés, pörgő program, és a ködös Albionról kialakult sztereotípiáktól eltérő felhőtlen kék ég várta az idei látogatókat a duxfordi repülőtéren.

A repülések kora délutáni kezdetéig rendelkezésre álló időt nem volt nehéz kitölteni. Aki még nem járt a múzeumban, az most megtehette, akinek már volt szerencséje a gyűjteményhez, az pedig az újjáépítés alatt álló gépek állapotában történt változásokat követhette nyomon. A repülős témájú festményeket és relikviákat árusító sátrak sokaságában, mint minden évben most is lehetősége volt a látogatóknak, hogy személyesen találkozzanak a RAF veterán pilótáival. Az asztalok előtt kígyózó, dedikálásra váró emberek hosszú sora bizonyítja, hogy milyen tisztelet és megbecsülés övezi a szigetország veteránjait. Talán Kecskemét gyepén is elférne egy hasonló célokat szolgáló sátor..

Az intenzív repülőprogram a megszokott módon, blokkokra osztva zajlott le. A műsor idejének minden pillanatát a felszálló, leszálló vagy éppen guruló gépek töltik ki. Az állandó résztvevőnek számító vadászgépek és bombázók mellett a rendezvény minden évben szolgál néhány csemegével, ez idén sem történt másként. A P-51B-t tavaly nyáron még csak a hangárban láthatta a közönség, idén már a levegőben gyarapította a ritkaságok sorát. Szerencsére szép számban láthatunk mind Európában, mind a tengerentúlon Mustangot a repülőnapok résztvevői között, de a típusnak ez a korai verziója igazi ritkaságnak számít. A svéd illetőségű SAAB B-17-es a program szerint egy zuhanóbombázás bemutatójával kívánta elkápráztatni a közönséget. A produkciót látván ez talán kissé túlzó kijelentésnek tűnt, igaz ez semmit sem von le a repülőgép különlegességéből fakadó értékekből. Az északi bombázógép futószárait takaró lemezek kissé furcsa kinézetet kölcsönöznek a földön tartózkodó gép számára, mintha oszlopokon állna, vagy gurulna a gép. A Fighter Collection flottájába tartozó Hawk-75-ös sem kimondottan az a típus, amibe minden reptéren vagy múzeumban belebotlik az ember. Lehet, hogy a tömzsi vadászgép szépség vagy erő dolgában nem veheti fel a versenyt az angol és amerikai kollégáival, de a korhű festéssel dekorált masina mindenképpen a nap egyik fénypontját jelentette. Láthattunk még PBY-5A Catalinát, Jak-11-est, valamint az itt lencsevégre kapható szállítógép kapacitást, nevezetesen hat DC-3-ast, melyek egy kisebb partraszállás deszant műveleteinek végrehajtásához is elegendőnek tűntek. Tavaly némi hiányérzetet okozott a Lancaster távolmaradása, idén a négymotoros is részt vett a repülőnapon. A bombázógép, mely egykor porig rombolta a német városokat, július 10-én újra "bevetésre" indult. Ezen a napon emlékeznek meg Angliában a második világháború befejezésére, idén a hatvanadik alkalomra került sor. A Lancester tizennyolc veterán gép kíséretében repült be a Buckingham palota fölé, majd nyitott bombakamrájából több ezer papírvirággal hintette be a téren ünneplő sokaságot.

A repülőnap záró akkordjaként került sor az impozáns "Balbó"-ra, melyben közel harminc gép szállt fel és egy közös repüléssel búcsúzott a 2006-os Flying Legends közönségtől.

A duxfordi repülőtéren már javában folyik az új csarnok építése, az ott megnyíló kiállítás ismételten visszatérésre csábítja a látogatókat. Nem mintha nagy szükség lenne a csábításra: nagyon sok ember számára Duxford az Air Show Number One!

Legyél Te az első hozzászóló!

2002-2020 © wings.hu | rólunk |