Starfighter-búcsú - Pratica di Mare, 2004. V. 30.
Az Olasz Légierő 2004-ben vonja ki hadrendjéből az utolsó Lockheed F-104 Starfighter vadászgépeit. A típus utolsó üzemeltetőjeként az első repülés ötvenedik, illetve a rendszeresítés negyvenedik évfordulója alkalmából Starfighter világtalálkozót és nyílt napot rendeztek Róma mellett, Pratica di Mare repülőterén. A világtalálkozó már szombaton megkezdődött, de a nyílt napra csak vasárnap került sor, bár a programot már az előző napon is lerepülték, a légierő vendégeinek zárt köre előtt.
A statikus soron az olasz fegyveres erők jóformán minden típusukat kiállították, a rendőrségi megfigyelő Partenavia Observertől a Eurofighterig, a Piaggo P.166 különböző tengerészeti felderítő változataitól a Boeing 707-es tankerükig. A helikopterek között kiállították a Légierő, Haditengerészet, szárazföldi hadsereg, Parti Őrség, Rendőrség, Csendőrség, illetve a Vámőrség gépeit is.Külföldi gép viszonylag kevés volt, de azok között is akadt nagyon izgalmas jármű . a Luftwaffe amerikai és német nemzeti színekben pompázó MiG-29-ese, két török RF-4E Phantom felderítőgép, és Európának ezen részében szentkirályszabadjai Mi-17-essel és Mi-24-essel sem lehet túl gyakran találkozni.
Olasz szokás szerint a bemutatókat repülő gépeket a nézők előtt, a gurulóúton állították ki, ott keltették életre. Ez egyrészt nagyon látványos, másrészt megnehezíti a fel- és leszálló gépek megörökítését. Azonban ezt könnyen feledtette, hogy a gurulóút központi részét ezúttal nem a Frecce Tricolori gépei foglalták el, hanem tizenhárom öreg F-104-es, a működőképes olasz Starfighterek több mint fele!
A légibemutatók során olasz légierők szinte mindent a levegőbe emeltek, ami egy napba belefér. A helikopterek közül láttuk a légierő HH-3F-jeinek látványos kutató-mentő bemutatóját, megmutatta mozgékonyságát a szárazföldi hadsereg A-129 Mangustája, ami mögött nem sokban maradt el a haditengerészet háromhajtóműves EH-101-ese sem.A légcsavaros gépek közül levegőbe emeltek C-130J-t, Piaggio Avantit, a P.166-os egy frissen modernizált, még festés nélküli példányát, és persze nem maradhatott el a C-27J Spartan orsókkal megtűzdelt műsora sem.Az eredetileg csak nyílt napnak beharangozott nemzetközi repülőnapról nem hiányozhattak a kötelékek sem. A Red Bull Team légcsavaros Szuhojai voltak az elsők, melyeket még délelőtt küldtek fel. Az Olaszországban rendkívül népszerű Frecce Tricolori mellett fellépett még a svájci Patrouille de Suisse is, szokásos infracsapdás rózsájukkal zárva műsorukat.
Számos harci gép emelkedett a levegőbe, hogy szólóbemutatójukkal elvarázsolják a nézőket. Meglepően erőteljes volt a praticai AMX bemutatója, és a szokásos belga és holland F-16-os műsor mellett láthattuk az olasz Viper bemutatkozását is, melyen nem látszott, hogy még csak fél éve repülik a típust. Az olasz haditengerészet Harriereit nem lehet túl gyakran látni, de itt mindjárt négy gép kötelékrepülésére került sor. Egyszerre, szinkronban szálltak fel, majd néhány áthúzás után két részre váltak, és míg hárman a nézők előtt lebegtek, mögöttük húzott el a szóló, majd látványos műrepülésbe kezdett.Azonban bármennyire is érdekes volt az olasz Tornado nagyon precíz repülése, a Eurofighter erőtől duzzadó bemutatója, vagy a svájci F-18-as látványos programja, Pratica di Marében az F-104-es volt a sztár.Az első Starfighter a négygépes, nem mindennapi nyitókötelékkel érkezett. Az öreg vadászgépet mindhárom váltótípusa elkísérte, kétoldalt egy-egy helyi Tornado és F-16-os, mögötte az első olasz széria Eurofighter repült. Két áthúzás után a négyes kötelékből gyönyörűen vált ki a Nap irányába Kelly Johnson időtálló remeke, majd pár műrepülő-figura végrehajtása után leszállt.
Az F-104-esek következő jelenésére, a kilencgépes kötelékrepülésre is emlékezni fog mindenki, aki ott volt!A gépek lassan gördültek végig a gurulóúton, majd rövid várakozás után kifordultak a pályára, és hármasával egymás mellett felsorakoztak. Rövid várakozás után egyenként szálltak fel, majd eltűntek, kisoroltak a tenger fölé. Ezt követően jött a tigrisfestésű Saab 105-ös bemutatója, amely végével a kilenc Starfighter gyönyörű rombusz alakzatban átdübörögött a reptér felett. Egy nagy ívű forduló után másik irányból is végigrepültek előttünk, majd dél felé távoztak. A következő programpont után ismét, megjelentek, de ezúttal kicsit lassabban, kiengedett futókkal húztak el a tömeg előtt. Majd a Mangusta bemutatója után három, egyenként háromgépes rajban közelítették meg a repülőteret. Az első kötelékbe három egyszemélyes gép tartozott, melyek szép oszoljt követően egyenként leszálltak, de az utolsó még jóformán el se hagyta a pályát, mikor megérkezett a légtérbe a következő három. Ám ezek nem együléses F-104S-ASA-M-ek voltak, hanem kétszemélyes TF-104G-M gyakorlógépek, melyek a G változatra jellemző, semmilyen más gép hangjára nem hasonlító sípolással húztak el a nézők előtt. A gyakorlógépek leszállása során azonban apróbb meghibásodás történt, a kék díszfestésű gépnek nem nyílt ki a fékernyője, így a fékhorog kiengedésével volt kénytelen megállni a pálya végén. Ez azonban nem okozott komolyabb fennakadást, öt perc alatt sikerült a gépet kiszabadítani a drótkötél fogságából.A délután folyamán a helyi kísérleti alakulat egyik gépe még egy igazi, kemény vadászrepülős programot mutatott be. A levegőbe emelkedés után azonnal, még kiengedett futókkal végrehajtott orsó mindjárt az elején egyértelművé tette, hogy gyakorlott pilóta kezében félelmetes dolgokra képes az öreg vadászgép.A nap végén, a Frecce Tricolori műsora előtt ismét a levegőbe emelkedett az egyik, piros díszfestésű gép, de ezúttal is kirepült a légtérből. Majd az olasz kötelék műsora után visszatért . a tíz műrepülőgép élén. Természetesen csak néhány áthúzást hajtottak végre közösen, műrepülésről szó sem volt, azonban az eseményre jellemző volt a gesztus, ahogy a nyugdíjba vonuló típus vezette a nemzeti intézménynek számító csapatot.
Az olasz szervezők nagyon jól sikerült . bár erősen ellenfényes . repülőnappal tisztelegtek az öreg vadászgép előtt, az esemény nem csak szívszorító, könnyes búcsú volt, hanem egyben az új gépek, a biztos jövőkép üdvözlése is.
A résztvevő gépek listája
Statikus sor
Mi-17 |
704 |
Magyar légierő |
|
Mi-24 |
716 |
Magyar légierő |
|
RF-4E |
69-7526 |
Török légierő |
|
RF-4E |
69-7457 |
Török légierő |
|
P.166 |
MM25182, GF-12 |
Pénzügyőrség |
|
P.166 |
MM25166, 8-08 |
Parti Őrség |
|
P.166 |
MM25157 |
||
P.166 |
MM25107 v. 25157 |
||
P.180 |
MM62203 |
Olasz légierő |
|
SF.260 |
MM55018, 70-51 |
||
P.68 |
PS-A97 |
Polizia |
|
F-4F |
37+32 |
Luftwaffe |
|
MIG.29 |
29+10 |
Luftwaffe |
|
Harrier |
ZG530, 84 |
RAF |
|
Harrier |
ZG502, 73 |
RAF |
|
Saab 105 |
D (yellow) |
Osztrák légierő |
|
AV-8B |
MM7221, 1-15 |
Marinha |
|
C.160 |
50-34 |
LTG.63 |
|
E-3A |
LX-N90450 |
NATO |
|
B.707 |
MM62150, 14-03 |
||
G-222 |
MM62140, 14-21 |
||
MB.339 |
MM55058, 61-41 |
||
BR1150 |
MM40109, 41-71 |
||
MB.339 |
MM54483, 61-102 |
||
Tornado IDS |
MM7031, 6-21 |
||
Tornado ECR |
MM7054, 50-40 |
||
Tornado ADV |
MM7232, 36-10 |
Ex ZG735 |
|
EF.2000B |
MM55093, 4-1 |
||
F-16B |
MM7266 |
Ex 79-0412 |
|
AMX |
MM7168, 51-30 |
||
AMX-T |
MM55034, RS-18 |
||
T-6 |
MM604, RS-S1 |
||
A.109 |
MM81468, GF-145 |
G di F |
|
AB.47G |
MM80482, CC-13 |
Carabinierie |
|
AB412 |
MM81380, CC-19 |
||
AB.47J |
MM80294, CC-1 |
Carabinierie |
|
AB.212 |
PS-102 |
Polizia |
|
NH.500E |
MM81294, 72-31 |
||
AB.412 |
MM81512, 9-10 |
Guardia Costeria |
|
A.109 |
MM81013, EI-854 |
||
EH.101 |
MM81486, 2-07 |
||
AB.212AM |
MM81150, |
||
HH-3F |
MM81339, 15-27 |
||
A.129 |
MM81408, EI-938 |
||
MB.339CD |
MM55078, RS-29 |
||
MB.339CD |
MM55063, RS-27 |
Bemutatót repült gépek, illetve nézők előtti gurulóút
AB-139 |
I-ROCS |
||
HH-3 |
|||
HH-3 |
|||
EH-101 |
|||
AB-129 |
|||
C-27J |
MM62127X |
||
F-16A |
MM7238 |
||
P.180 |
MM62162 |
nem repült |
|
P.180 |
MM62202 |
nem repült |
|
F-16A |
MM7247 |
Ex 80-0604 (melyik repült?) |
|
F-16A |
MM7249 |
Ex 81-0699 (melyik repült) |
|
AMX |
MM7125, RS-11 |
(melyik repült?) |
|
AMX |
MM7158, RS-12 |
(melyik repült?) |
|
EF.2000B |
MMX614 |
(melyik repült?) |
|
EF.2000 |
MMX603 |
(melyik repült?) |
|
Tornado |
MM7057, 36-54 |
(melyik repült?) |
|
Tornado |
CMX7040, RS-01 |
(melyik repült?) |
|
P.180 |
VF-181, I-DVFM |
Vigli Di Fuoco |
|
F-104S |
MM6762, RS-06 |
||
F-104S |
MM6873, 4-9 |
Fekete díszfestéssel |
|
F-104S |
MM6876, 9-39 |
||
F-104S |
MM6881, 4-59 |
(vegyes kötelékben) |
|
F-104S |
MM6890, 4-50 |
||
F-104S |
MM6912, 9-42 |
||
F-104S |
MM6923, 4-2 |
||
F-104S |
MM6930, 9-99 |
Vörös díszfestéssel |
|
F-104S |
MM6932, 4-20 |
||
F-104S |
MM6934, 9-31 |
||
F-104S |
MM6935, 9-32 |
||
F-104S |
MM6943, 4-1 |
Ezüst színben a vilgátalálkozó helyszínén |
|
TF-104G |
MM54251, 4-34 |
||
TF-104G |
MM54253, 4-20 |
Kék-sárga díszfestéssel |
|
TF-104G |
MM54258, 4-40 |
||
TF-104G |
MM54260, 4-41 |
||
AV-8B+ |
MM7215, 1-09 |
||
AV-8B+ |
MM7217, 1-11 |
||
AV-8B+ |
MM7218, 1-12 |
||
AV-8B+ |
MM7220, 1-14 |
||
F-18 |
J-5011 |
(melyik repült?) |
|
F-18 |
J-5009 |
(melyik repült?) |
|
Mirage 2000 |
5-OZ, 21 |
(melyik repült?) |
|
Mirage 2000 |
5-OF, 30 |
(melyik repült?) |
|
F-16 |
J-016 |
||
F-16 |
FA-114 |
(melyik repült?) |
|
F-16 |
FA-118 |
||
Saab 105 |
GF-16 |
||
P.166 |
Festés nélkül |
||
Patrouille Suisse |
J-3068, J-3081, J-3088, J-3087, J-3085, J-3082, J-3091 |
F-5E |
(melyik repült?) |
Frecce Tricolori (MM kezdőszám nincsen meg) |
|||
0 |
|||
1 485 |
|||
2 480 |
|||
3 545 |
|||
4 543 |
|||
5 486 |
|||
6 536 |
|||
7 542 |
|||
8 473 |
|||
9 477 |
|||
10 475 |
|||
Nyitókép |
|||
F104S |
4-59 |
||
TORNADO F3 |
36-11 |
||
4-23 |
Typhoon |
MM55095 |
vasárnap (szombaton 4-3) |
F16A |
MM7238 |
Legyél Te az első hozzászóló!