Repülőnap Radomban
2003-ban a legnagyobb lengyel repülőnapot Radomban, a 2. Repülő Kiképző Központnak is helyet adó bázison tartották, immáron sokadik alkalommal. A szervezők sokéves rutinja ellenére az esemény megítélése nem teljesen egyértelmű, a nézők nem lehettek maradéktalanul elégedettek, de ez részben a repülőtér adottságainak, illetve az időjárásnak is köszönhető.
A statikus soron látható volt néhány igazi ritkaság. Európának ezen a részén elég ritkán lehet portugál Alpha Jetekkel találkozni, de az izraeli F-15D sem gyakori látvány. Kár, hogy a hatalmas gépet jóformán fotózhatatlanul zsúfolt helyen állították ki. A vadászgép mellett kiállított sivatagi festésű Herculesben az izraeli légierőről szóló műsort láthatott a közönség. A lengyelek is több csemegét mutattak be. Míg az új SH-2G Seasprite, a díszfestésű Mi-14, M-28 vagy MiG-21 mindenkinek szemet szúrt, addig a lengyel határőrség infravörös kamrával felszerelt Wilga 2000-ese már csak a szakértőket vonzotta.A repülőtér közepén repülőgép- és fegyvergyártók képviselték magukat néhány sátorral. Mellettük a krakkói repülőgép-múzeum állította ki néhány kincsét, szerencsére a második világháborús PZL P-11-es vadászgépüket is el tudták hozni.
A légibemutatókat reggel 9 körül kezdték el, a ráhangolást sportgépekre és helyi oldtimerekre bízták. Ez utóbbiak között látható volt a Lengyel Légierő régi TS-8-as csillagmotoros gyakorlógépe, valamint a harmincas évekbeli RWD-5-ös túragép is repült.Délben a Lengyel Légierő tömeges áthúzása nyitotta meg a program hangosabb részét. Négy vegyes kötelékben jöttek a helikopterek, majd a szállító- és gyakorlógépek, végül a merevszárnyú harcigépek.
Érdekes volt, hogy a két legjobban elterjedt vadászgépet is három-három légierő színeiben láthattuk. Az F-16-osok bemutatóiból a holland gép programja volt a leglátványosabb, megelőzve amerikai és belga kollégáját. A MiG-29-esek közül a német pilóta nagyon óvatosan manőverezett a géppel, lengyel kollégája viszont kimondottan szép, dinamikus programot repült le. Azonban mindenképpen az egész repülőnap egyik leglátványosabb bemutatóját az orosz MiG-29M-2 (MRCA) prototípus repülte, többek között vízszintes kobrát is bemutatva.
Az egészen ritkán látható gépek sorába tartozott az orosz MiG AT prototípus is. A sivatagi festésű gép bemutatóján látványosan kiderült, hogy mi történik egy gyakorlógéppel, ha korszerű aerodinamikai kialakítást ötvöznek digitális repülésvezérléssel és nagy tolóerővel.Csak a második napon emelkedett a levegőbe az Izraeli Védelmi Erők Légierejének F-15D-je. A repülőnap talán legnagyobb sztárja szűk fordulóival, látványos függőleges figuráival, és folyamatos infracsapda-szórásával hódította meg a közönség szívét.A műrepülő-kötelékeket a lengyel Iskra és Orlik kötelék mellett a Patruille de France és a Red Arrows képviselte, a korábban beharangozott orosz Sztrizsi kötelék sajnos nem jött el.
Mindent összevetve kellemes programot hoztak össze a repülőnap nem túl gyakorlott, de nagyon lelkes szervezői. A végeredményen azonban nagyon sokat rontott, hogy a gépek a közönségtől hihetetlenül távol (kb. 1000 méterre!) tartották a bemutatójukat, teljesen ellenfényben, és szombaton ráadásul nagyon rossz időben.
A repülőnapon részt vevő katonai gépek listája
A repülőnapon részt vevő katonai gépek listája
Kapunál
MiG-21M |
04 |
c/n: 1808 |
MiG-23MF |
140 |
c/n: 12302 |
Mi-24D |
4004 |
c/n: B-4004, EX NDK Mi-24D 402 |
Szu-22M-4 |
22 |
c/n: 28104, Ex 8104 |
TS-11-100 |
721 |
Statikus sor
C-130E |
70-1260, RS |
USAF, 86th Wing |
|
Jak-40 |
48112 |
Oroszország, RSK Mig |
|
CN-235M |
T.19B-20, 35-38 |
Spanyol Légierő, Ala 35 |
|
C.160D |
5071 |
Német Légierő, LTG 63 |
|
Tornado |
4396 |
Német Légierő AG.51 |
Díszfestéssel |
Mirage F.1CR |
661, 33-NE |
Francai Légierő, ER02.033 |
|
Mirage 2000B |
525, 12-YP |
Francia Légierő, EC01.012 |
|
Alpha Jet |
15220 |
Portugál Légierő |
|
Alpha Jet |
15234 |
Portugál Légierő |
|
F-16BM |
691 |
Norvég Királyi Légierő |
|
F-16AM |
659 |
Norvégi Királyi Légierő |
|
F-15D |
706 |
Izraeli Védelmi Erők Légiereje, 106. század |
|
C-130H |
309 |
Izraeli Védelmi Erők Légiereje |
|
C.160NR |
R213, 64-GM |
Francia Légierő, ET 64 |
|
PZL-130TC |
043 |
Lengyel Légierő, 2 OSL |
|
PZL-130TC |
022 |
Lengyel Légierő, 2 OSL |
|
TS-11 |
1712 |
Lengyel Légierő, 1 OSL |
|
M-28B-1R |
1017 |
Lengyel Haditengerészet, 29 elMW |
Díszfestéssel |
Mi-2 |
5831 |
Lengyel Légierő, 1 OSL? |
|
W-3W |
0518 |
Lengyel Légierő, 1 OSL? |
|
Mi-14PL |
1012 |
Lengyel Haditengerészet, 29 elMW |
Díszfestéssel |
Szu-22M-4 |
7308 |
Lengyel Légierő, 7 elt |
|
Mi-24V |
956 |
Lengyel Szárazföldi Hadsereg, 56 PSB |
|
MiG-21UM |
9349 |
Lengyel Légierő, 3 elt |
Díszfestéssel |
MiG-29UB |
64 |
Lengyel Légierő, 1 elt |
|
PZL-104 |
SN-42YG |
Lengyel Határőrség |
c/n 0098005 |
M-20 |
SN-50YG |
Lengyel Határőrség |
c/n: 1AH002-15 |
J3C-65 |
43-30515 |
Krakkói repülőgép-múzeum |
|
PZL P11C |
8.63 |
Krakkói repülőgép-múzeum |
Zóna, bemutatót nem tartott
Mirage 2000B |
508, 5-OT |
Francia Légierő |
|
Alpha Jet |
0,1-9 (0/165, 1/120, 3/94, 5/134, 9/163) |
Francia Légierő, Patrouille de France |
|
F-15D |
715 |
Izraeli Védelmi Erők Légiereje, 106. század |
|
F-16AM |
FA-67 |
Belga Légierő |
|
F-16AM |
FA-126 |
Belga Légierő |
|
Alpha Jet |
AT-22 |
Belga Légierő, 1 Wg |
(Az egyik Alpha Jet repült) |
Alpha Jet |
AT-24 |
Belga Légierő, 1 Wg |
|
F-16AM |
J-063 |
Holland Királyi Légierő |
Díszfestéssel |
F-16C |
88-0532, AV |
USAF, 31 FW, 555 FS |
(Az egyik F-16C repült) |
F-16C |
88-0413, AV |
USAF |
'510FS' |
Tornado GR.4 |
ZA608 |
Királyi Légierő |
(Az egyik Tornado GR.4 repült) |
Tornado GR.4 |
ZG794, TN |
Királyi Légierő, 15(R) Sq |
|
Mi-2 |
3803 |
Lengyel Légierő |
|
PZL-130TC |
029 |
Lengyel Légierő, 2 OSL |
|
Mi-2 |
3607 |
Lengyel Légierő |
|
W-3RL |
0417 |
Lengyel Légierő |
|
W-3W |
0516 |
Lengyel Légierő |
Tömeges áthúzásban is |
SH-2G |
3543 |
Lengyel Haditengerészet, 28 elMW |
|
Mi-8MTV-1 |
5528 |
Lengyel Haditengerészet 28 elMW |
|
Bell 412SP |
02 |
Lengyel Légierő, 36 SPLT |
|
Mi-8P |
633 |
Lengyel Légierő |
|
Jak-40 |
041 |
Lengyel Légierő |
|
Jak-40 |
045 |
Lengyel Légierő |
|
M-28 |
0203 |
Lengyel Légierő, 13 elt? |
Tömeges áthúzásban is |
M-28 |
1003 |
Lengyel Légierő, 13 elt? |
|
AN-26 |
1402 |
Lengyel Légierő, 13 elt |
|
AN-26 |
1407 |
Lengyel Légierő, 13 elt |
arr/dep AM, Tömeges áthúzásban is |
Mi-8P |
620 |
Lengyel Légierő |
Tömeges áthúzásban is |
Mi-8P |
634 |
Lengyel Légierő |
Tömeges áthúzásban is |
Zóna, bemutatót tartott
Mirage 2000C |
20, 5-OF |
Francia Légierő, EC02.005 |
|
F-15D |
733 |
Izraeli Védelmi Erők Légiereje, 133. század |
|
MiG-29M2 |
152 |
Oroszország, RSK MiG |
|
MiG-AT |
373 |
Oroszország |
|
F-16AM |
J-016 |
Holland Királyi Légierő |
Díszfestéssel |
Jaguar GR.3 |
XX766, PE |
||
Hawk T.1 |
11 db |
Királyi Légierő, Red Arrows |
|
PC-7 |
L-12 |
Holland Királyi Légierő, EMVO |
|
MB.339CD |
CSX55083 |
Olasz Légierő, 311 Gr RSV |
|
L-159B |
6073 |
Cseh Köztársaság, Aero Vodochody |
|
PZL-130TC |
030, 041, 042, 044, 045, 046, 048, 049, 050 ,051 |
Lengyel Légierő, 7 gépes bemutató (Zespol Orliki) |
|
Mi-24V |
729 |
Lengyel Szárazföldi Hadsereg |
|
W-3RM |
0815 |
Lengyel Haditengerészet |
|
G.222 |
RS-44 |
Olasz Légierő, 311 Gr RSV |
|
PZL Kania |
SN-22XG |
Lengyel Határőrség SG-02, c/n: 900304 |
|
W-3 |
SN-30XG |
Lengyel Határőrség, c/n: 310414 |
|
AN-2 |
SP-FML |
Lengyelország |
|
TS-11 |
6 db (?) |
Lengyel Légierő, Zespol Iskry |
Légibemutatók, más bázisról érkezettek (Deblinből)
MiG-21UM |
9351 |
Lengyel Légierő, 3 elt |
Díszfestéssel, Deblinből érkezett |
Szu-22M-4 |
9306 |
Lengyel Légierő, 6 or 7 elt |
yellow serial, Deblinből érkezett |
MiG-29 |
56 |
Lengyel Légierő, 1 elt |
Deblinből érkezett |
MiG-29 |
2901 |
Német Légierő, JG 73 |
Deblinből érkezett |
An-2 |
0862, 7445 |
Lengyel Légierő |
Ejtőernyős dobás, Deblinből érkezett |
Tömegese áthúzás (Lengyel Légierő) (Deblinből)
Első hullám |
|
Mi-2 |
2130, 5748, 5830 |
W-3 |
0619, 0516 |
Mi-8P |
620, 634 |
Második hullám |
|
An-26 |
1407, 1403 (?) |
M-28 |
vasárnap 0203; szombaton 0208 |
Harmadik hullám |
|
TS-11 |
1218, 1225, 1626, 1705 |
PZL-130 |
019, 023, 052 |
Negyedik hullám |
|
MiG-21bisz |
9407, 9483 |
Szu-22 |
?, ? (szombaton 3612 is) |
MiG-29UB |
42 |
MiG-29 |
111, ? (szombaton 89 is) |
Hangárokban (Lengyel Légierő)
PZL-130TB |
013 |
Leírt gép, hmű nélkül |
PZL-130TC |
028 |
|
Mi-2 |
2647 |
|
W-3T |
0501 |
|
W-3W |
0618, 0620 |
|
W-3WA |
0817 |
Hangár előtt, nézőktől elzárva (Lengyel Légierő)
Mi-2 |
4547 |
rotor nélkül |
W-3T |
0418, 0419, 0415 |
rotor nélkül |
W-3W |
0517 |
rotor nélkül |
W-3P |
504 |
rotor nélkül; Rzeczpospolita Polska |
PZL-130TB |
012, 015, 016, 017, 018, 020 |
|
PZL-130TC |
024, 025, 026, 027, 032, 033, 036, 038, 040 |
show english summary of Radom Air Show, 2003
Radom Air Show, 2003
The biggest air show in Poland is annually held at the home base of the 2nd Air Training Centre in Radom. Unfortunately this year the bad weather and the layout of the airfield spoiled the sacrificial work of the organisers.
We saw some really unique aircraft on the static display. Portuguese Alpha Jets and Israeli F-15Ds are rare visitors in this part of Europe. A desert camouflaged C-130 and an exhibition on the IDF/AF surrounded the Eagles. Visitors crowded in to see the new Polish Navy SH-2G Seasprite, the specially decorated Mi-14, M-28 and MiG-21, however the FLIR equipped Wilga 2000 of the Polish Border Guards was recognised only by the few experts present.Some aircraft and arms manufacturers had smaller exhibitions at the centre of the base. Among them were some treasures of the Aviation Museum of Kraków, including the PZL P-11 WWII fighter.
Sport planes and Polish old timers opened the dynamic displays at 9 AM. The flight of the old TS-8 radial engine trainer of the Polish Air Force and the RWD-5 light plane from the thirties amazed the crowd.Mass fly passes of the Polish Air Force marked the commencement of jet age demonstrations at noon. Helicopters, transports, trainers and fighters came in four mixed waves.
Three examples of three different nations flew demos on both the F-16 and the MiG-29. Among the Falcons, the Dutch pilot's performance was the most breathtaking in comparison with his Belgian and American counterparts. The German Fulcrum opted for a safe show. Although the Polish pilot put on a rather dynamic display, he was not able to match the pace of the Russian MiG-29M-2 (MRCA) prototype, which was definitely one of the highlights of the show.
The desert camouflaged MiG AT prototype rarely pays a visit to an air show. Its demonstration clearly proved the impact of high aerodynamic efficiency, fly-by-wire controls and high thrust engines.The F-15D of the IDF/AF flew only on the second day. It was arguably the greatest star of the event and continuously launched flares to amaze the crowd.The Polish Iskra and Orlik teams, the Patrouille de France and the Red Arrows flew at Radom. Unfortunately the participation of the Russian Sthrizi had been cancelled.
Altogether it was a nice show, but the distance between the runway and the visitor area exceeded a thousand yards, the sun shone in our eyes in the afternoon and the poor weather did not help us to enjoy the day to its fullest potential.
List of military aircraft at the show
List of military aircraft at the show
Gate guards
MiG-21M |
04 |
c/n: 1808 |
MiG-23MF |
140 |
c/n: 12302 |
Mi-24D |
4004 |
c/n: B-4004, ex GDR Mi-24D 402 |
Szu-22M-4 |
22 |
c/n: 28104, ex 8104 |
TS-11-100 |
721 |
Static display
C-130E |
70-1260, RS |
USAF, 86th Wing |
|
Yak-40 |
48112 |
Russia, RSK MiG |
|
CN-235M |
T.19B-20, 35-38 |
Spanish AF, Ala 35 |
|
C.160D |
5071 |
Luftwaffe, LTG 63 |
|
Tornado |
4396 |
Luftwaffe AG.51 |
Spec deco |
Mirage F.1CR |
661, 33-NE |
French AF, ER02.033 |
|
Mirage 2000B |
525, 12-YP |
French AF, EC01.012 |
|
Alpha Jet |
15220 |
Portuguese AF |
|
Alpha Jet |
15234 |
Portuguese AF |
|
F-16BM |
691 |
Royal Norwegian AF |
|
F-16AM |
659 |
Royal Norwegian AF |
|
F-15D |
706 |
IDF/AF, 106 Sq |
|
C-130H |
309 |
IDF/AF |
|
C.160NR |
R213, 64-GM |
French AF, ET 64 |
|
PZL-130TC |
043 |
Polish AF, 2 OSL |
|
PZL-130TC |
022 |
Polish AF, 2 OSL |
|
TS-11 |
1712 |
Polish AF, 1 OSL |
|
M-28B-1R |
1017 |
Polish Navy, 29 elMW |
Spec deco |
Mi-2 |
5831 |
Polish AF, 1 OSL? |
|
W-3W |
0518 |
Polish AF, 1 OSL? |
|
Mi-14PL |
1012 |
Polish Navy, 29 elMW |
Spec deco |
Szu-22M-4 |
7308 |
Polish AF, 7 elt |
|
Mi-24V |
956 |
Polish Army, 56 PSB |
|
MiG-21UM |
9349 |
Polish AF, 3 elt |
Spec deco |
MiG-29UB |
64 |
Polish AF, 1 elt |
|
PZL-104 |
SN-42YG |
Polish Border Guards |
c/n 0098005 |
M-20 |
SN-50YG |
Polish Border Guards |
c/n: 1AH002-15 |
J3C-65 |
43-30515 SP-MAM |
Museum of Kraków |
|
PZL P11C |
8.63 |
Museum of Kraków |
Flightline (no flight display)
Mirage 2000B |
508, 5-OT |
French AF |
|
Alpha Jet |
0,1-9 (0/165, 1/120, 3/94, 5/134, 9/163) |
French AF, Patrouille de France |
|
F-15D |
715 |
IDF/AF, 106 Sq |
|
F-16AM |
FA-67 |
Belgian AF |
|
F-16AM |
FA-126 |
Belgian AF |
|
Alpha Jet |
AT-22 |
Belgian AF, 1 Wg |
(One of the Alha Jets has flown) |
Alpha Jet |
AT-24 |
Belgian AF, 1 Wg |
|
F-16AM |
J-063 |
RNLAF |
Spec deco |
F-16C |
88-0532, AV |
USAF, 31 FW, 555 FS |
(One of the F-16Cs has flown) |
F-16C |
88-0413, AV |
USAF |
'510FS' |
Tornado GR.4 |
ZA608 |
RAF |
(One of the GR.4s has flown) |
Tornado GR.4 |
ZG794, TN |
RAF, 15(R) Sq |
|
Mi-2 |
3803 |
Polish AF |
|
PZL-130TC |
029 |
Polish AF, 2 OSL |
|
Mi-2 |
3607 |
Polish AF |
|
W-3RL |
0417 |
Polish AF |
|
W-3W |
0516 |
Polish AF |
Mass fly pass |
SH-2G |
3543 |
Polish Navy, 28 elMW |
|
Mi-8MTV-1 |
5528 |
Polish Navy 28 elMW |
|
Bell 412SP |
02 |
Polish AF, 36 SPLT |
|
Mi-8P |
633 |
Polish AF |
|
Jak-40 |
041 |
Polish AF |
|
Jak-40 |
045 |
Polish AF |
|
M-28 |
0203 |
Polish AF, 13 elt? |
Mass fly pass |
M-28 |
1003 |
Polish AF, 13 elt? |
|
AN-26 |
1402 |
Polish AF, 13 elt |
|
AN-26 |
1407 |
Polish AF, 13 elt |
Mass fly pass |
Mi-8P |
620 |
Polish AF |
Mass fly pass |
Mi-8P |
634 |
Polish AF |
Mass fly pass |
Flight line, (flight display)
Mirage 2000C |
20, 5-OF |
French AF, EC02.005 |
|
F-15D |
733 |
IDF/AF, 133 Sq |
|
MiG-29M2 |
152 |
Russia, RSK MiG |
|
MiG-AT |
373 |
Russia |
|
F-16AM |
J-016 |
RNLAF |
Spec deco |
Jaguar GR.3 |
XX766, PE |
||
Hawk T.1 |
11 planes |
RAF, Red Arrows |
|
PC-7 |
L-12 |
RNLAF, EMVO |
|
MB.339CD |
CSX55083 |
Italian AF, 311 Gr RSV |
|
L-159B |
6073 |
Czech Republic, Aero Vodochody |
|
PZL-130TC |
030, 041, 042, 044, 045, 046, 048, 049, 050 ,051 |
Polish AF, 7 planes display (Zespol Orliki) |
|
Mi-24V |
729 |
Polish Army |
|
W-3RM |
0815 |
Polish Navy |
|
G.222 |
RS-44 |
Italian AF, 311 Gr RSV |
|
PZL Kania |
SN-22XG |
Polish Border Guards SG-02, c/n: 900304 |
|
W-3 |
SN-30XG |
Polish Border Guards, c/n: 310414 |
|
TS-11 |
6 db (?) |
Polish AF, Zespol Iskry |
Flight display, from other base (Deblin)
MiG-21UM |
9351 |
Polish AF, 3 elt |
Spec deco |
Szu-22M-4 |
9306 |
Polish AF, 6 or 7 elt |
|
MiG-29 |
56 |
Polish AF, 1 elt |
|
MiG-29 |
2901 |
Luftwaffe, JG 73 |
|
An-2 |
0862, 7445 |
Polish AF |
Paratroopers |
Mass flypast (Polish AF) (from Deblin)
First wave |
|
Mi-2 |
2130, 5748, 5830 |
W-3 |
0619, 0516 |
Mi-8P |
620, 634 |
Second wave |
|
An-26 |
1407, 1403 (?) |
M-28 |
0203 |
Third wave |
|
TS-11 |
1218, 1225, 1626, 1705 |
PZL-130 |
019, 023, 052 |
Fourth wave |
|
MiG-21bis |
9407, 9483 |
Szu-22 |
?, ? |
MiG-29UB |
42 |
MiG-29 |
111, ? |
In hangars (Polish AF)
PZL-130TB |
013 |
Written off, engine missing |
PZL-130TC |
028 |
|
Mi-2 |
2647 |
|
W-3T |
0501 |
|
W-3W |
0618, 0620 |
|
W-3WA |
0817 |
In front of a hangar, closed to the public (Polish AF)
Mi-2 |
4547 |
No rotor |
W-3T |
0418, 0419, 0415 |
No rotor |
W-3W |
0517 |
No rotor |
W-3P |
504 |
No rotor, Rzeczpospolita Polska |
PZL-130TB |
012, 015, 016, 017, 018, 020 |
|
PZL-130TC |
024, 025, 026, 027, 032, 033, 036, 038, 040 |
Torma Jeny (2023-08-26 20:30)
Én is hozzászólok!