DOL03 - Országúti üzemeltetési gyakorlat Lengyelországban
Lengyelországban általában évente biztosítanak lehetőséget a harci gépek pilótáinak arra, hogy gyakorolhassák a kitérő repülőtérként szolgáló országutak használatát.2003-ban a kétnapos DOL (Drogowy Odcinek Lotniskowy, országúti leszállás) gyakorlat színhelye a Szczecin melletti négysávos országút. A fenyőerdőben futó 2000 méteres szakasz két végén egy-egy parkolóhelyet alakítottak ki, ahol egyszerre hat-nyolc gép kiszolgálására van mód. Ezeket használják a repülőgépek visszafordítására is.
Az első nap általában a kevésbé gyakorlott pilótáké, így a gyakorlat elején a TS-11 Iskrák a főszereplők, majd később jöttek a harci gépek, a Szu-22M-4-ek, illetve a MiG-29-ek. 2003-ban a MiG-21-esek részvételére sajnos nem került sor.A gépek páronként érkeztek, majd egy oszolj után először általában egy touch-and-gót hajtottak végre, és csak utána zárták teljes megállással a leszállást. Sem a Szuhojok, sem a MiG-ek nem használtak utánégetőt a touch-and-go során.A kétszemélyes Iskrák többségében csak egy fő foglalt helyet, és a harci gépek gyakorlóváltozatai nem vettek részt a gyakorlaton - egy időjárásfelderítő Szu-22UM-3 kivételével.
Míg az Iskrák és a MiG-29-esek pilótáinak láthatólag könnyen ment a leszállás, addig a sokkal nagyobb leszállósebességű Szuhojok pilótáinak keményen meg kellett dolgozni egy-egy szép leszállásért. Igaz, a csapásmérők szárnyvégei szinte lelógtak az útról. Az Iskrák egy része a leszállás után azonnal visszagurult a startra, és megkezdte a felszállást, azonban néhány gyakorlógép, illetve az összes vadászgép hosszabb időt töltött az üzemeltetetési zónaként szolgáló keleti parkolóban. A balesetek elkerülése érdekében minden gép gumiabroncsait közvetlenül a hadgyakorlat előtt cserélték le.
A gyakorlat második napján általában a gyakorlottabb pilótáké a főszerep, akik összetett feladatot hajtanak végre. Az erdőben elrejtett készletekből 50 kilogrammos gyakorlóbombákat szerelnek fel a gépekre, melyekkel egy közel lőtéren gyakorolják a célok megsemmisítését.
Fényképeink a 2003. évi gyakorlat első napján készültek.
A cikk elkészítéséhez nyújtott segítségéért köszönettel tartozom Olga Franczaknak és kollégáinak.
Résztvevő gépek listája (2003. május 27. délelőtt)
Résztvevő gépek listája
TS-11 Iskra |
1413 |
TS-11 Iskra |
1705 |
TS-11 Iskra |
2007 |
TS-11-100 bisB Iskra |
1005 |
TS-11-200SB bisD Iskra |
1101 |
TS-11-200SB bisD Iskra |
1401 |
Szu-22M4 |
3911 |
Szu-22M4 |
3816 |
Szu-22M4 |
9308 |
Szu-22M4 |
3710 |
Szu-22M4 |
8818 |
Szu-22M4 |
8309 |
Szu-22M4 |
7820 |
Szu-22M4 |
7411 |
Szu-22M4 |
3203 |
Szu-22M4 |
8511 |
MiG-29 |
89 |
MiG-29 |
67 |
Legyél Te az első hozzászóló!