wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2002

Chicago 2002

Kárpáti Endre

Chicagóban az évente megrendezett repülőnapot nem az egyik helyi repülőtéren tartják, hanem a városközponttól pár száz méterre, a Michigan-tó vize felett.2002-ben a légibemutatót az egyik szponzor hirdetése kezdte meg, vagyis a part felett áthúzott az American Airlines Embraerje. A műsoron kívül még egy gép végigrepült a part fölött: az Amerikai Légierő 6. különleges hadviselési századának hófehér CASA-212 Aviocarja.Magát a bemutatót egy ejtőernyős nyitotta meg, aki az amerikai zászlóval ereszkedett le a dísztribün elé. Ezt egy polgári műrepülő-kötelék követte, melyhez hasonló produkciót még kettőt láthattunk a nap folyamán. Szintén civil lajstromjelzéssel repült két szóló műrepülőgép is, melyek közül a Szu-26 egy sorban 40 orsót csavart az égre.

A Blue Angels programzáró áthúzásaCsak iskolás stílusban: a két T-38 (67-14929 és 70-1557)

A katonai bemutatók sorát három AH-64A Apache nyitotta meg, melyek hol a közeli felhőkarcolók között szlalomoztak, hol pedig a nézők előtt, a víz felett lebegtek.A két B-1B szuperszonikus bombázó a város felől érkezve csapott rá a tömegre, majd a több áthúzásból álló programjukat egy látványos kötelékbontással fejezték be.Szintén géppárban repültek az A-10A csatarepülőgépek, melyek szimulált támadást hajtottak végre az egyik móló ellen, látványos robbanásokkal.

F-117A 85-0836
A három AH-64A egyike

A B-1B-khez hasonlóan a másodikként legyártott C-5A Galaxy is Chicago O'Hare repülőterére települt át a show idejére. A gép már az első napon meghibásodott, behúzás közben elakadt a jobb mellső főfutóműve. Ennek ellenére mindkét alkalommal lerepülte műsorát - végig kiengedett futóművekkel. A légierő békésebb nagygépeinek sorába tartozott még a Légi Nemzeti Gárda KC-135E-je is, mely végig kiengedett töltőcsonkkal repült.Az F-117A is a város felől érkezett, szabályosan kikerülve az egyik part menti felhőkarcolót. A gép - kialakításából adódóan - erősen katolikus fordulókat mutatott be.A lopakodó gépek második generációját képviselő B-2A Spirit sajnos csak szombaton repült, szakadó esőben. A rossz időjárás azonban nem zavarta meg abban, hogy bemutassa meglepő fordulékonyságát.A légierő a hagyománytisztelet szép példáját mutatta be: több áthúzást is végrehajtott egy vegyes géppár, mely egy F-16-ból és egy második világháborús P-51 Mustangból állt. Az utolsó átrepülés végén aztán a Fighting Falcon megalázó módon forszázst kapcsolt, és meredeken elemelkedett az öreg légcsavarostól.

Blue Angels szoros kötelékbenEgy sima, egy fordított...

Míg az előző évben még fehér színű T-38 Talonok tartottak bemutatót, 2002-ben már csak egy álcafestésű géppár hajtott végre több áthúzást, szigorúan műrepülés-mentesen.Két vízi kutató-mentő bemutatóra is sor került, az egyiket egy polgári Bell 412EP hajtotta végre, míg a másikat a Parti Őrség HH-65A Dolphinja.Az anyahajófedélzeti gépeket a tengerészgyalogság F/A-18-asa, illetve a haditengerészet F-14-ese képviselte.

A bemutató után nem sokkal nyugdíjazott Fat Albert (TC-130G 151891)A Golden Knights egyik tagja

Egy külföldi vadászgép is tartott szóló bemutatót: a piros redbullos festésű MiG-17F bemutatta, hogy jó pilóta kezében fordulékony, kemény ellenfél volt a típus.Az amerikai fegyveres erőket két csapat is képviselte. A hadsereg Golden Knights nevű ejtőernyős-köteléke ezúttal az egyik Fokker F-27-ből ugrott ki. A Blue Angels kötelék kísérőgépe, a Fat Albert nevű C-130-as ezúttal nem mutathatta be a startrakétás felszállást. Azonban ezért kárpótolt a hat sötétkék F/A-18-as hallatlanul precíz kötelékrepülése, mely során többször is elrepültek két felhőkarcoló között.
Mindent összevetve 2002-ben nagyon kellemes repülőnapot láthatott a Michigan-tó partján összegyűlt rengeteg ember. Az egyetlen felróható gyengeség a statikus sor hiánya volt, de ezért bőven kárpótoltak a változatos bemutatók, ritka gépek, pompás műrepülések.

A Parti Őrség Atlantic City-i HH-65A helikoptere (6542)F-14, egy meglepően fürge behemót

A láthatatlan B-2 azért szerencsére látszott az esőbenAz öreg KC-135E elég erősen füstölt (58-0003)

show english summary of Chicago 2002

Chicago 2002

The annual Chicago Air Show is held a few hundred yards away from the downtown above Lake Michigan.The aircraft of one of the sponsors, an American Eagle Embraer, opened the show by flying over the beach. Another plane passed by the shore during the opening, an all-white CASA-212 Aviocar, which belongs to the 6th SOS, USAF.Then a parachutist arrived with the Stars and Stripes in front of the VIP-grandstand. A civilian acrobatic team followed him - there were altogether three such spectacles during the day. Two civilian solo acrobatic displays were also performed, the pilot of the Sukhoi Su-26 made 40 rolls in sequence.

Farewell in Blue Angels styleT-38s

The military performance started with three AH-64As. The Apaches not only hovered above the water, but sometimes flew among the skyscrapers!The two B-1B "Bones" came from the direction of the city and their demonstration ended with spectacular break-off.A similar number of A-10A simulated an attack against one of the piers, which included explosions on the ground.

One of the three AH-64As

The C-5A Galaxy (fourth series) deployed to Chicago O'Hare during the show, like the B-1Bs. The big transport plane had a malfunction; it couldn't retract the front starboard main undercarriage and it flew its display with landing gears down all the way…There was a more peaceful aircraft from the Air Forces: the ANG KC-135E which had its refuelling boom extended during its pass.The F-117A arrived from the direction of the city and had to dodge one of the skyscrapers near the shore. Its turning radius was surprisingly wide, especially when comparing to today's fighters.The B-2A Spirit, the second generation stealth bomber, flew only on the first day in heavy rain. However the bad weather didn't prevent the demonstration of its manoeuvrability.The Air Force showed a sense of tradition as more passes were flown in mixed formation which consisted of an F-16 and a WWII P-51 Mustang. At the end of the last pass the Fighting Falcon selected full afterburner and steeply climbed away from the old piston fighter.

Blue Angels in tight formationBlue Angels

In an unexciting demonstration, two camouflaged T-38 Talons made aerobatics-free passes. The only change in the display from the previous year was the colour of the planes which were white. There were two Search-and-Rescue displays, one of them a civilian Bell 412EP and the other an HH-65A Dolphin of the Coast Guard.A Marine Corps F/A-18 and a Navy F-14 represented the carrier-borne fighters.

The old Fat Albert which was phased out some months after the show (TC-130G 151891)Aerobatics a lá Golden Knights

A foreign fighter had its display also - the red coloured MiG-17F showed that it had been an agile, tough adversary when in good hands.The US armed forces were represented by two formations. The Army parachutist team, the Golden Knights, jumped from a Fokker F-27.The transport plane of the Blue Angels, Fat Albert C-130 couldn't show its JATO start. However, the very precise formation flight demonstration of the six blue F/A-18s compensated for the loss. The Hornets flew between the skyscrapers three times!Overall there was a very fine air show on the shore of Lake Michigan in 2002. The only weakness was the lack of static display which was balanced by the excellent displays, the rare aircraft, and the perfect formation demos.

HH-65A from the Atlantic City Coast Guard (6542)F-14, an agile goliath

Fortunately one could see the invisible B-2A in the rainOld and smoky: KC-135E (58-0003)

Kapcsolódó cikk

Legyél Te az első hozzászóló!