wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2001

A Li-2 Teve felújítása

Józsa Dávid

2001. szeptember 21-én, több mint 25 évnyi pihenő után újra a levegőbe emelkedett a HA-LIX lajstromjelű Li-2T típusú repülőgép. A Gold Timer Alapítvány közel négy éves munkájának köszönhetően ismét repülőképessé vált a második világháború utáni időszak polgári légiközlekedését meghatározó típus egy példánya.

A típust, mint az amerikai Douglas DC-3-as szovjet licencváltozatát, 1939-től gyártották a Szovjetunióban PSz-84 típusjelzéssel (1942. szeptember 17-től Li-2). Szerkezeti felépítése a DC-3-as alaptípustól csak kismértékben különbözött. Az amerikai szabvány szerinti méreteket és méretezéseket átszámították a metrikus rendszernek megfelelően, a farokfelületek és a törzs egyes részeit megerősítették. Az eredeti Wright "Cyclone" motorokat kisebb teljesítményű AS-62IR (1000 Le) típusú kilenchengeres csillagmotorokra cserélték, ennek következtében csökkent a repülőgép utazó- és maximális sebessége, valamint az emelkedőképessége. A sorozatgyártás közel húsz éve alatt a típus különböző változataiból több mint 5000 példány épült. A Szovjetunió mellett polgári és katonai feladatkörben Albánia, Bulgária, Csehszlovákia, Észak-Korea, Jugoszlávia, Kína, Lengyelország, Magyarország, Mongólia, Románia és a Vietnámi NDK rendszeresítette.

HA-LIX lajstromjelű repülőgép alacsony áthúzása a Budaörsi repülőtér felett (2001.12.19.)A második világháborút követően öt-öt darab Li-2-essel és Po-2-essel indult újra a magyar légiközlekedés. Az első Li-2-es 1946. augusztus 1-én érkezett Magyarországra, és a HA-LIA lajstromjelet kapta. A gépeket az 1946 tavaszán megalakult közös szovjet-magyar légiforgalmi társaság, a MASZOVLET üzemeltette eleinte belföldi járatokon, majd 1947. június 19-től nemzetközi vonalakon is.Magyarországra 31 db Li-2-es került, melyek a Magyar Néphadsereg és a MASZOVLET (1954. november 24.-től MALÉV) flottájában teljesítettek szolgálatot. A felújított példány egy T jelű szállítóváltozat, melynek bal oldalán egy nagyméretű teherajtót alakítottak ki. A 18433209-es gyári számú Li-2T 1949-ben készült és az év szeptember 10-én 209-es fedélzeti jelzéssel a Magyar Néphadsereghez került, ahol célvontatásra használták. 1957-ben a Magyar Néphadsereg 13 gépet átadott a MALÉV-nek, a gépek a HA-LIN-től a HA-LIZ-ig terjedő lajstromjeleket kapták. Ettől kezdve az egykori 209-es HA-LIX jelzéssel kormánygépként teljesít szolgálatot. Az 1950-es évek végén a belföldi légiforgalom jelentősége csökken, a nemzetközi járatok is gyorsabb, nagyobb befogadóképességű gépeket igényeltek, így a Li-2-esek folyamatosan háttérbe szorultak, majd 1961-ben a MALÉV kivonta őket a forgalomból. Ekkor a HA-LIX visszakerült a Magyar Néphadsereghez, ahol ismét 209-es jelzéssel üzemelt, egészen 1974-ig. Ezt követően Szolnokra, a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola Múzeumába került.

A 90-es évek közepén felmerült a gondolata annak, hogy ismét repülőképes állapotba kellene hozni a HA-LIQ lajstromjelű Li-2-est. A gép tüzetesebb átvizsgálása és állapotfelmérése után kiderült, hogy felújítása túl körülményes lenne, így végül a Ferihegyi Repülőtér melletti múzeumban került kiállításra. A további lehetséges megoldások közül a Szolnoki Múzeum gépe, az egykori HA-LIX mellett döntött a Gold Timer Alapítvány, hiszen a gép a gondos kezeknek köszönhetően rendkívül jó állapotban vészelte át a múzeumban töltött éveket.

1997. októberében közúton a Budaörsi Repülőtérre szállították, ahol megkezdődtek a közel négy évig tartó felújítási munkálatok. A helyreállítást nagyban segítette, hogy rendelkezésre álltak az eredeti magyar nyelvű dokumentációk, így mindent a technológiai leírásoknak megfelelően lehetett végezni. Először a festéket maratták le a törzsről és a szárnyakról, ami közel fél évet vett igénybe. Ezt követően a fémszerkezetek csomópontjainak röntgenkamerás ellenőrzése következett, de anyagfáradási jeleket sehol sem találtak. A felújítás során a szakemberek igyekeztek a gépet az eredeti állapotában megőrizni, de a megváltozott légiforgalmi követelmények miatt több Tu-154-es rádió-navigációs eszközt, valamint egy-egy GPS-t és transzpondert is beépítettek. A közel 30 ezer munkaóra eredményeként 2001. szeptember 21-én ismét a levegőbe emelkedett a HA-LIX, fedélzetén Kovács Pál és Krauth Péter pilótákkal.

Az időközben Kármán Tódor névre keresztelt repülőgép új festése 2002. augusztus elejére készült el Ferihegyen a Lufthansa Technik Budapest Kft. hangárjában. A Teve máris a magyarországi repülőnapok egyik kedvence, de részt vett a csehországi Hradec Kralovéban megrendezett CIAF 2002 nemzetközi repülőnapon is, ahol szintén kiemelt figyelem kísérte. Várhatóan a HA-LIX a magyarországi és az európai repülőnapok egyik érdekes színfoltja lesz.

Legyél Te az első hozzászóló!