wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 2000

Repülőnap Udinében - Negyven éve fényesek a Trikolór Színei

Kárpáti Endre

2000. szeptember 9-10-én tartották az olasz légierő műrepülő kötelékének, a Frecce Tricolorinak a negyvenedik születésnapja alkalmából megrendezett repülőnapot. Tudósításunk a szombati zárt nap eseményeit idézi fel.

Az Udine melletti Rivolto repülőterén a mindössze tizenhat gépből álló, különböző Tornadok és F-16-ok által uralt statikus bemutatót egy jubileumi festéssel ellátott AMX tette szó szerint színessé. A kevés számú ritkaság közé tartozott egy de Havilland DH-112 Venom, és az egyik fedezékben egy lőszerfeltöltés közben "befagyasztott" AMX is.

Statikus bemutatónak már kevésbé lehetett nevezni a Eurofighter műrepülését bemutató mozgó kabinos szimulátort, melybe egyszerre tizenöt vendég ülhetett be a pár perces műsorra. Noha az élmény természetesen meg sem közelítheti a valós repülést, de egy kis ízelítőt mindenképpen adott a műrepülésből, és az különösen érdekessé tette, hogy a pilóta folyamatosan mondta a műrepülési "check-listet". Az ingyenes bemutató végén a gyerekek nagy örömére a kijáratnál egy egyszerű, de repülőképes Eurofighter modellt kapott minden "másodpilóta".

A légibemutatót kilenc AMX felszállása nyitotta meg, amelyek azonnal távoztak is a légtérből. Közvetlenül utánuk következett az Osztrák Légierő jól ismert nemzeti színekben pompázó Drakenje, amelynek leszállása után balról megjelent a korábban felszállt kilenc gép, messziről nézve igen formátlan kötelékben. A reptér fölé érve vált világossá, hogy a gépek egy hatalmas kettes számot kirajzoló kötelékbe rendeződve húztak át a reptér felett, jelezve, hogy az eseménynek otthont adó repülőtéren a Frecce Tricolori mellett a 2. vadászbombázó ezred is házigazda. A kilenc gépet még többször láttuk különböző alakzatokba rendeződve áthúzni a futópálya fölött két műsorszám közötti betétként.

Szintén többször volt látható F-16-os is a levegőben, de más-más színekben. Míg a holland pilóta alapvetően az utánégető erejére építette fel a műsorát, belga kollégája a függőleges figurák mellett lélegzetelállítóan lassan végrehajtott fordulókkal mutatta be a gép lassanrepülő tulajdonságait.A tervektől eltérően a Mirage 2000-es is kétszer szállt fel. A műsora alapján méltóan utolsó előtti programpontnak besorolt bemutatót meghibásodás miatt félbeszakította a francia pilóta, majd a tartalék kétülésessel végrehajtotta a programját - azonban mivel erre már csak a Frecce Tricolori leszállása után került sor, teljes közönybe fulladt a nagyon szép műrepülés.Ritkán látott vendég volt a német haditengerészet Tornadoja, mely a típustól megszokott elemekből felépített bemutatóját igen látványosan, futóbehúzás után másfél méteres magasságú gyorsítással kezdte.

A harci gépek szóló bemutatói közül kiemelkedett a hazaiak által "Emméix"-nek szólított AMX bemutatója, illetve a Eurofighter Typhoon repülése. Az Allied Force hadműveletben jól bevált "bébi Tornado" az utánégető nélküli hajtóművétől meglepően erőteljes repülést mutatott be. Míg az AMX a rivoltói ezred gépe volt, a Eurofighter nem olasz, hanem német felségjelzéssel repült. Az egy héttel korábbi Hradec Královéi bemutatótól eltérően a gép itt szállt fel, és a csehországi bemutatótól abban is különbözött a műsora, hogy a pilóta most nagyon "megcsavarta" a kissé szögletes formatervű vasmadarat.Az egyéni bemutatók között a legnagyobb sikert a legnagyobb gép aratta: az olasz légierő kísérleti egységéhez tartozó G-222 szállítógép pilótái több orsót is belefűztek a becsapódásszerű leszállással befejezett bemutatójukba.

A nagynevű kötelékek kerek születésnapjukat ünneplő repülőnapjaira jellemző a vendég csapatok magas száma, és ez most sem volt másként. A vasárnapi közönségnapon ráadásul a vendégek sora kiegészült a Red Arrows és a Patrouille de France kötelékekkel is. Bemelegítésnek egy kis, légcsavaros csapat tartotta meg bemutatóját, a négy Szu-26/29-cel repülő Breitling Eagles. A sugárhajtású kötelékek közül a svéd Team 60 volt az első kötelék-műrepülés. A "szabadidős" pilóták szép repülést mutattak be az egymás melletti üléses, kissé alulmotorizált gyakorlógépekkel. A spanyol légierő csapata, a Patrulla Aguila a tőle megszokott kiemelkedően jól szervezett bemutatót repülte, melynek során a hét gép egy-egy négyes, kettes és szóló részre oszlott, így a rendkívül rövid üresjáratokkal folyamatos fejkapkodásra kényszerítve a nézőket. Mivel az ég is gyönyörű idővel kedveskedett az ünnepelőknek, a jó időben a hétgépes kötelékleszállás sem maradhatott el a program végéről. A svájci légierőt az eseményen két vadásztípus is képviselte - a szóló F-18 mellett a Patrouille de Suisse köteléke F-5E-kel. Jól látszott, hogy a pilótáknak mennyit kell dolgozniuk a kötelék-műrepüléshez kissé ideges Tiger II-k alakzatba kényszerítéséhez. Sajnos, a nagyon kemény munkával felépített bemutatóból most kimaradt az igen látványos, minden egyes gép infracsali-dobálásával végződő rózsa.

Az ünnepelteknek már csak a jutalomjáték maradt a végére. Gyönyörű időjárásban, a hazai pálya előnyeit élvezve hibátlan műrepülést hajtottak végre, majd az ötgépes rajokban történt leszállás után begurultak a dísztribün elé, és a koreográfiának megfelelően teljesen egyszerre állították le a hajtóműveket, nyitották a kabintetőket. Ehhez csak annyit lehetett hozzátenni: Boldog születésnapot Frecce Tricolori!

Legyél Te az első hozzászóló!