wings.hu repülőnapok, gyakorlatok 1991

Az első Magyar Repülőnap - Taszár 1991

Kárpáti Endre

Az első nemzetközi repülőnapot Magyarországon a második világháború utáni majdnem 50 éves szünetet követően 1991 szeptemberében rendezték Taszáron. Ez volt az első nagyszabású rendezvény, ahol a nagyközönség is beléphetett a Magyar Légierő egy bázisára, és egy kis betekintést nyerhetett a pilóták munkájába. A repülőnap szervezői megpróbáltak megfelelni a nagyon magas elvárásoknak - és méltán mondhatjuk sikerrel, hiszen fantasztikus napot hoztak össze!

Magyar részről szinte az összes típus kiállításra került: minden fontosabb eszközből volt a statikus soron, a helyi egység Szu-22M3 Fittereitől a tököli L-410-esekig és a rendőrségi Mi-2-esekig.

A statikus sor egy tekintélyes részét az USAF foglalta el gépeivel: az Öböl háborút követően az amerikaiak sok-sok típust vonultattak fel. Még két évvel az eseményt megelőzően sem álmodhatott volna arról senki, hogy rövidesen egy magyar repülőbázison F-111-esekben, F-15-ösökben és A-10-esekben gyönyörködhetünk. A gépek oldala bevetési jelzésekkel volt tele, az F-111F a lakenheathi ezred parancsnokának gépe volt, míg az Eagle pilótája Randolph May őrnagy volt - aki a konfliktus során lelőtt egy Mi-8-ast, de szintén ő volt az is, aki öt évvel később egy kétgépes ENSZ UH-60 kötelék egyik gépét is megsemmisítette.

A keleti blokk csúcstechnikáját a Csehszlovák Légierő képviselte, ők egy Szu-25K-val és egy terepfestésű MiG-29-essel vettek részt. Ezek a gépek legalább olyan népszerűek voltak a látogatók körében, mint az amerikai típusok. A repülőbemutatón a fent felsorolt típusok legtöbbjét megcsodálhattuk, ezen kívül néhány polgári típus is megjelent, mint pl. a mezőgazdasági repülők. Láthattunk egy szép Wild Weasel bemutatót egy F-4G/F-16C párostól, egy figyelemre méltó légiharcbemutatót három MiG-21-es részvételével, és egy szép Szu-22M-3 szólót - ami bemutatott egy kilebegtetés közbeni fékernyő-nyitást is. Azonban a nap fénypontja kétségtelenül a Thunderbirds volt, az USAF bemutató csoportja: nem fér hozzá kétség, hogy a fehér Viperek vitték el a pálmát a legelső kelet-európai bemutatón.

Az 1991-es taszári repülőnap volt a legelső modern magyar repülőnap - és határozottan az egyik legjobb is: aligha láttunk ennél jobbat idehaza az elkövetkező években.

show english summary of The first Hungarian Air Show

The first Hungarian Air Show

The first international air show in Hungary after WWII was held at Taszár, in September 1991.This was the first large scale event where the public could enter a Hungarian Air Force base, and get an insight of the work of the pilots. The organisers of the show tried to live up to the very high expectations - eventually it was a superb event.

The Hungarians put almost everything on show what they had. Every major type could be seen on the static display, from the local Su-22M3 Fitters to the Tököl based L-410s and Police Mi-2s.

The other dominating party of the static display was the USAF. Following the Gulf War the Americans brought a lot of aircraft. Even two years before no one could have dreamt about watching F-111s, F-15s or A-10s at a Hungarian base. The planes were full of mission marks, the F-111F was the plane of the commander of the Lakenheath wing, while the Eagle was flown by Major Randolph May - he shot down an Mi-8 during the conflict, but also he was the one who killed one of the two UN's UH-60 five year later.

The Eastern block high-tech was represented by the Czechoslovakian AF, which brought a Su-25K and a camouflaged MiG-29. These planes were at least as popular as the American ones.The flight program included most of the above mentioned types. There were some civil displays also, crop dusters and so on.The spectators could see a nice Wild Weasel show with an F-4G/F-16C hunter-killer team, a remarkable three-ship MiG-21bis dogfight demo, and a nice Su-22M-3 solo flight, with drag chute open still in the air during flare.However, the highlight of the show was the Thunderbirds, the USAF's demo team. The white Vipers definitely stole the show with their first Eastern-European display!

The 1991 Taszár air show was the first modern air show in Hungary - and definitely one of the best, we could hardly see any better in the following years.

Kapcsolódó cikk

Legyél Te az első hozzászóló!